S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Kritikk
Ambisjoner og forventninger

Det står ikke på ambisjonene til Tani Dibasey og kompaniet hans i Magic Mouse vs. Capitalism, men gjennomføringen er det verre med.

av Julie Rongved Amundsen
Kritikk
Elendighetens gang

Det Norske Teatrets Les Misérables er laget i samarbeid med Betty Nansen Teatret i København. Regien er den samme, men ulike rolletolkninger skiller de to versjonene fra hverandre.

av Tomine Sandal
Kritikk
Scener fra et fastlåst samarbeid

Ganske tidlig under oppsetningen av Édouard Louis’ roman Forandre seg: metode begynner jeg å kjede meg. Har oppskriften på samarbeidet mellom Kjersti Horn og Louis spilt seg ferdig?

av Runa Borch Skolseg
Stillingsannonser
Lydtekniker - Ullensaker kulturhus Proscen søker Daglig leder Kommunikasjonsansvarlig - DansiT Scenemester/ Verkstedarbeider - Turnéteatret i Trøndelag Daglig leder for Sentralbadet Scenekunsthus Cirka Teater søker nyetablert kompani til aspirantordning
Kritikk
Overskuddsmusikk fra tre epoker

Dirigent Eva Ollikainen fremstod som en modig fortolker av både ny og gammel musikk i møte med Oslo-filharmonien.

av Jonas Skaarud
Kritikk
Nær perfeksjon-opplevelse

Poing og NyNorsk Messingkvintett forente krefter i Gamle Aker kirke og fremførte en nesten fullkommen konsert.

av Anders Krøger
Kritikk
Tidløst og hverdagslig – nå igjen?

Hettegensere, sponplater og spak sang preger Pelléas et Mélisande ved Bergen Nasjonale Opera.

av Hilde Halvorsrød
Kritikk
Sammensatt om språk

Text and Image av Nicola Gunn er kompromissløs, nerdete og puritansk i uttrykket, og den har mye på hjertet.

av Eline Bjerkan
Kritikk
Kranglete kjærlighet

Lasse Lillengs regidebut viser kjærlighet til teaterformen – i en forestilling med litt for mange gode ideer.

av Hedvig Bergem Søiland
Kritikk
Effektivt ekko av et traume

Láhppon/Lost viser at dans kanskje er den beste måten å skildre det største traumet i samisk historie på.

av Aslak Heika Hætta Bjørn
Kritikk
Langt hjemmefra, men fortsatt jordnær

Etter 28 år utenfor Rwanda vender koreograf Dorothée Munyaneza blikket mot hjemlandet og det myteomspunne treet umuko.

av Grace Tabea Tenga
Kalender
Se alle Se alle arrangementer
21. nov. Voice to Voice (utstilling) Bergen Internasjonale Teater 21. nov. Glokale Stemmer Festival 2025 TekstLab 21. nov. The Library of Time has fallen asleep in the afternoon sunshine Bergen Internasjonale Teater 21. nov. Brørne Løvehjarte Teater Vestland 21. nov. Little Match Girl Passion - premiere Liv Kristin Holmbergs produksjoner 21. nov. Haribo Kimchi Bergen Internasjonale Teater 21. nov. Romeo+Julie Tigerstadsteatret 21. nov. Gjenstand og fortvilelse Dansens Hus 21. nov. LOKE Teater Innlandet 21. nov. Julemiddag Nationaltheatret
Nyheter
Søkere på stillingen som teatersjef for Carte Blanche

Det er 44 søkere på stillingen som teatersjef for Carte Blanche.

Nyheter
Øystein Strand er tilsatt som ny direktør for Kulturdirektoratet

Øystein Strand har tidligere vært avdelingsdirektør både i Kulturdepartementet og i Kulturdirektoratet, og direktør i Kulturtanken og i KORO.

Nyheter
Aslak Moe blir ny teatersjef ved Teater Vestland

Styret ved Teater Vestland har tilsett Aslak Moe som teatersjef for åremålsperioden 2026 til 2029. Det melder teateret i ei pressemelding.

Debatt
Kulturlivet trenger profesjonelle kunstnere – ikke tilfeldigheter

Janne Eraker er dansekunster. I dette innlegger kommenterer hun regjeringens forslag om kutt i overføringen til SKUDA hvor hun er ansatt.

av Janne Eraker
Debatt
Brukt som pynt – men glemt når midlene deles ut

Daglig leder i Elle Sofe Company, Maiken Garder, kommenterer mangelen på satsning på nordnorsk scenekunst i statsbudsjettet, og paradokset i at de blir brukt til å fremme det.

av Maiken Garder
Kommentar
Mange bekker små burde blitt en stor å

Økningene til kultur i forslaget til statsbudsjett for 2026 er ikke nok for å styrke grunnmuren i det norske kulturfeltet.

av Julie Rongved Amundsen
Kritikk
Samtidsmusikalsk lydjungel

Alpaca Ensemble opnar sin eigen konsertserie med fengjande tingingsverk, solid speleglede – og underlege programmatiske avgjersler.

av Anders Olai Neerland Kruse
Podkast
Gæmliskomponister 7: Asbjørn Schaathun

I den syvende episoden av podkasten Gæmliskomponister snakker Eivind Buene og Trond Reinholdtsen med Asbjørn Schaathun.

Kritikk
Drømmestoff

Verk produksjoner har gjort Shakespeares Stormen til en varmblodig, sær, morsom og vakker forestilling om begjær.

av Eline Bjerkan
Kritikk
Utenomjordisk tidsportal

Linda Gathus Sukker treffer blink med svart komedie om hvite misforståelser.

av Grace Tabea Tenga
Kritikk
En motorsagmassakre

Nationaltheatrets Macbeth kobler makt og maskulinitet, men maktkritikken snubler i underholdningsiveren.

av Anette Therese Pettersen
Kritikk
Høy fart og lite undring

Det Norske Teatrets Den uendelege historia får ikke tak i essensen i Michael Endes roman.

av Hilde Halvorsrød
Kritikk
Festival søker profil

Årets Coda - Oslo International Dance Festival var like sprikende som den pleier å være. Det er ikke bare dumt, men om festivalen vil bli en internasjonal størrelse, må verkene som vises i større grad kontekstualiseres.

av Runa Borch Skolseg
Kritikk
Å bygge koreografi på sand

Danseforestillingen Sandflukt er visuelt slående og poetisk, om enn med en noe utydelig koreografi.

av Marte Reithaug Sterud
Kritikk
Mer klovn i monitor

Den nyskrevne norske operaen Klovnen er et solid stykke arbeid, selv om tittelrollen får for liten plass.

av Anders Krøger
Kritikk
En ung mann skal ut i verden

Vinge/Müller/Reinholdtsens Peer Gynt er et urovekkende sant vrengebilde.

av Julie Rongved Amundsen
Podkast
Scenesamtaler 39 om Den Internasjonale Fossefestivalen

I denne utgaven av Scenesamtaler er det Den Internasjonale Fossefestivalen som blir diskutert.

Essay
Mellom papir og scenerom

Bokmässan i Gøteborg hadde i år dramatikk som et av sine to hovedtemaer. Hva kan en diskusjon om scenetekst i bokform si oss om kryssbefruktningen mellom teater og litteratur?

av Kenneth Moe
Kritikk
På politikammeret

Politi 2! er blitt underholdende true crime-teater som holder alvoret på trygg avstand.

av Judith Dybendal
Debatt
Hvorfor støtter ikke Fond for Utøvende Kunstnere lyddrama?

Scene- og lyddramainstruktør Øystein Ulsberg Brager stusser over reglene til Fond for Utøvende Kunstnere (FFUK) og at de ikke støtter lyddrama. Derfor har han skrevet et åpent brev til administrasjonen i FFUK.

av Øystein Ulsberg Brager
Kritikk
Innpust og utpust

Thrice av koreograf Damien Jalet minner oss på hvor viktig det er å beholde både dømme- og drømmekraften i trøblete tider.

av Grace Tabea Tenga
Kritikk
Nedarvet historie

Danseforestillingen Rose Water er et kroppsliggjort møte mellom vestlig og vietnamesisk kultur, som kunne ha vært konkretisert ytterligere.

av Marte Reithaug Sterud
Kritikk
Radikalisering i en helt vanlig klasse

Ikke en sånn historie tar tak i de mørkeste sidene av vår tids ungdomskultur, uten å forenkle eller moralisere – bare ved å lage svært godt teater.

av Hilde Halvorsrød
Kritikk
Megaloman shoppingtur til Valhalla Taverna

Med Dragonblood har Only Slime skapt en sjangermiks som kanskje er en harselas.

av Runa Borch Skolseg
Kritikk
Digre ensembler og bittesmå figurer

Formidable operaprosjekteter og en liten, forseggjort barneforestilling var blant høydepunktene under Ultimafestivalen.

av Hilde Halvorsrød
Vil du abonnere vårt nyhetsbrev?

S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, PAHN, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no