S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Runa Borch Skolseg
Kritikk
Kärleken är som att tillbe en wonky gud

Anna Karenina på Centralteatret er blitt til en effektiv, tidvis pen og ganske kjedelig forestilling.

av Runa Borch Skolseg
Kritikk
En sirkulær reise

Tilbake til Ingenting er en ambisiøs forestilling om både barns og voksnes mørke som nesten kommer i mål.

av Runa Borch Skolseg
Kritikk
Den onde friheten

Roberto Zucco er en rik tekst med mange mulige lesninger, men Det Norske Teatrets versjon er foreldet og statisk.

av Runa Borch Skolseg
Årsoppsummering
Årets høydepunkter: Runa Borch Skolseg

I dag er det scenekunstkritiker Runa Borch Skolseg sin tur til å fremheve sine høydepunkter fra 2023.

av Runa Borch Skolseg
Kritikk
Alt er ikke gratis

Det Norske Teatrets stønt Alt er gratis viser frem teatrenes eksistensielle krise.

av Runa Borch Skolseg
Kritikk
Farsenstein

Oslo Nye Teaters Frankenstein er blitt en litt enkel speedversjon av en kraftfull og rik roman.

av Runa Borch Skolseg
Kritikk
Kunsten å feile

Som et koreografisk arbeid er Skatepark svakt, men som et familieshow kan jeg ikke si noe annet enn at det virker til å ha lyktes 100%.

av Runa Borch Skolseg
Kritikk
Teatrale machofantasier og koreografisk lurskap

Det ligger en omsorg i Coda-festivalens program som også kan bli dens problem.

av Runa Borch Skolseg
Kritikk
Don Særpa

Don Quijote på Østfold Internasjonale Teater er blitt til en altfor komisk ridderoadtrip.

av Runa Borch Skolseg
Kommentar
Teater for hvem?

Spørsmålet er hvordan scenen også kan fasilitetere for motstemmer så det blir et faktisk demokrati. 

av Runa Borch Skolseg
Kritikk
Memory lane

Det er alltid fint å se Rosas, men er på tide med noe annet?

av Runa Borch Skolseg
Debatt
Utopisk kritikk – et forsøk på å svare Lauvstad

Kritikerne Runa Borch Skolseg og Anette Therese Pettersen svarer her på Mariken Lauvstads essay om inderlighet og kvalitet i teaterkritikken i dag.

av Anette Therese Pettersen, Runa Borch Skolseg
Kritikk
Tar komedie med komedie

I Oslo Nye Teaters oppsetning “Riget” har komedien fått lov til å løpe løpsk

av Runa Borch Skolseg
Kritikk
Et annet tyngdepunkt

Siri Jøntvedts søken etter ny kroppslig mening forsvinner i en fragmentert undersøkelse.

av Runa Borch Skolseg
Kritikk
Min mor, min andre

Kjersti Horns bearbeidelse av “Ei kvinnes kampar og forvandlingar” har såre og skjøre øyeblikk, men den blir noe statisk og enkel i sin undersøkelse av materialet

av Runa Borch Skolseg
Kritikk
Innadvendt dans

Fabulation er både corny og rar, men mister meg i sin egen innadvendthet

av Runa Borch Skolseg
Kritikk
Boyz 2 Men

Jo Strømgren Kompanis forestilling “Selskapet” har markert 15-årsjubileum med nye visninger i Operaen. Hvilken relevans kan den ha i 2023?

av Runa Borch Skolseg
Kritikk
Kroppen er en åpning

Seek Bromance er et komplekst, rikt og sjangeroverskridende epos som arbeider emosjonelt, intellektuelt og fiksjonelt

av Runa Borch Skolseg
Kritikk
Gud er DJ

MASS har tidvis vilje og energi, men mangler et overordna koreografisk prosjekt.

av Runa Borch Skolseg
Kritikk
Berre undergang

Berre verdas undergang er en umotivert og tidvis klisjefull forestilling hvor regi og skuespill ikke virker til å ha emosjonell kontakt med materialet

av Runa Borch Skolseg

S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no