Andre klasse på Teaterhøgskolens sommerteaterforestilling er ikke god nok som den er, selv om den vil mye.
Antiteatret lager teater om traumer, livsløgn og sosial strebing på særegent vis.
Iscenesettelsen av revolusjonen kan kanskje bli en artig story i sosiale medier, men skal du skjønne hva det handler om, må du nesten være med live.
Regiforbundet har i en pressemelding i dag meldt at de varsler plassoppsigelse for 51 medlemmer som jobber i institusjonsteatrene.
Undersang er en hardtslående forestilling med en forvandlende agens.
Scenekunst.no har snakket med Heddajuryens talsperson Andreas Wiese om årets arbeid. Hvilke tendenser ser vi i norsk teater?
Alan Lucien Øyen og winter guests' Still Life er full av vakre enkeltelementer, men hadde trengt mer motstand.
Dette er et essay om ABE-reformen og estetikk, ikke-reformen som har etterlatt norsk kulturliv med brukket rygg og den manglende lengselen etter det skjønne.
Kjelleren av Jo Strømgren kompani byr på virtuose koreografier i en uklar og umotivert hyllest til kvinner gjennom historien.
I forestillingen Super har DeWangen produksjoner midlertidig overtatt et lite butikklokale i Eiriks gate på Tøyen i Oslo og innredet den som en både realistisk og underlig nærbutikk.
Dette er ikke første gangen Oslo Nye Teater har økonomiske vanskeligheter. Nå trengs det en politikk som sikrer dem i fremtiden.
Tigerstadsteatrets forestilling Dragen er godt teater for barn, men originalmaterialet står litt i veien for en virkelig god fortelling.
Ghosting er en både nær og fjern reise i dødsangst og dødslengsel.
Utforskningen av det formbare er interessant både tematisk og dramaturgisk, men donkey (iteration II) kunne vært enda mer forstyrrende.
I Riksteatrets Bonnie & Clyde brukes en tv-showlogikk for å lage teater av coverlåter.
Moderniseringen av En sporvogn til begjær har bare bydd på vanskeligheter på Rogaland Teater.
Det Norske Teatrets oppsetning av Moby Dick er et djervt teaterprosjekt som gaper over for mye.
Hva ble mest lest i 2023? Alt fra kommentarer om kritikk til debatter om norsk teaters tilstand og kritikk av distriktsopera er på topplisten.
Skal norske teatre skape interessant kunst eller skal de lage positivt teater basert på publikumsønsker? Det er et politisk spørsmål.
I dag presenterer Julie Rongved Amundsen sine høydepunkter fra året som har gått.