Ole Martin Melands Jeg brakk undersøker den liminale tilstanden.
Min middag med André er basert på et interessant forelegg, men er uferdig som teater.
Estetikken i Juanitas er eggende, men det kan bli for mye overflate.
Fremskrittspartiet ønsker å selge NRK, men hva skjer med den kritiske sansen hvis offentligheten overlates til hjerteemojiene?
Vi gjenoppliver vårt faste intervju med nyansatte teaterledere. Wenche Viktorsdatter Paulsen overtok lederstolen på Riksteatret etter Arne Nøst 9. januar.
Fortidslengselen som uttrykkes i NRK-serien Familien Nerdrum er et symptom på en samfunnsutvikling som har pågått i mange år. Nå trenger den gjennom lydmuren på flere fronter og viser hvor viktig det er å jobbe for et mangfoldig kunstliv.
Scenekunst.no har bedt kritikerne som har skrevet mest for tidsskriftet i 2024 om å løfte frem sine høydepunkter fra 2024. I dag: Julie Rongved Amundsen
When I say dream, I say America er en teatral og kritisk harselas med vår egen amerikanske drøm.
I lys av nedleggelsen av Akademi for scenekunst ønsker rektor på Høgskolen i Østfold seg en nasjonal strategi for kunstutdannelser. Kunnskapsdepartementet sier at de ikke har tro på økt detaljstyring.
Kilden teater og konserthus avlyste konsert med russisk pianist på kort varsel, men sjefdirigenten jobber for et israelsk orkester.
Ved inngangen til årets Showbox-festival kjennes verden utenfor vanskeligere enn tidligere. Hvordan skal man egentlig lage teater for de unge når verden brenner?
Snøfall 2 på Oslo Nye Teater forkler seg som godt teater, men er det ikke.
Trygve Slagsvold Vedum sår tvil om godt fundert byggeforslag med billig populisme – på sviktende grunnlag
Fuck it – en sjukt norsk forestilling handler om hva det vil si å være norsk og vår holdning til å være det, men den går ikke kritisk eller analytisk nok til verks.
Særp Tropez - Pappen handler om drømmens og håpets potensial når det finnes begrensede muligheter for endring.
Kill Devil viser frem hvordan kunsten trenger det forstyrrende og ufullendte hvis den vil mer enn å behage.
Hva kan dokumentarteatret fortelle oss om verden?
Akademi for scenekunst og Høgskolen i Østfold står overfor store kutt i bevilgningene, noe som truer både studietilbud og forskning.
Kulturbudsjettet øker med store summer i 2025, men det viser også en dreining mot en mer instrumentell kulturpolitikk.
Etter snart ni år får ikke den kunstnerdrevne scenekunstarenaen RIMI/IMIR fornye leiekontrakten sin. Det kan bli et tap for Stavanger som kulturby.