When I say dream, I say America er en teatral og kritisk harselas med vår egen amerikanske drøm.
I lys av nedleggelsen av Akademi for scenekunst ønsker rektor på Høgskolen i Østfold seg en nasjonal strategi for kunstutdannelser. Kunnskapsdepartementet sier at de ikke har tro på økt detaljstyring.
Kilden teater og konserthus avlyste konsert med russisk pianist på kort varsel, men sjefdirigenten jobber for et israelsk orkester.
Ved inngangen til årets Showbox-festival kjennes verden utenfor vanskeligere enn tidligere. Hvordan skal man egentlig lage teater for de unge når verden brenner?
Snøfall 2 på Oslo Nye Teater forkler seg som godt teater, men er det ikke.
Trygve Slagsvold Vedum sår tvil om godt fundert byggeforslag med billig populisme – på sviktende grunnlag
Fuck it – en sjukt norsk forestilling handler om hva det vil si å være norsk og vår holdning til å være det, men den går ikke kritisk eller analytisk nok til verks.
Særp Tropez - Pappen handler om drømmens og håpets potensial når det finnes begrensede muligheter for endring.
Kill Devil viser frem hvordan kunsten trenger det forstyrrende og ufullendte hvis den vil mer enn å behage.
Hva kan dokumentarteatret fortelle oss om verden?
Akademi for scenekunst og Høgskolen i Østfold står overfor store kutt i bevilgningene, noe som truer både studietilbud og forskning.
Kulturbudsjettet øker med store summer i 2025, men det viser også en dreining mot en mer instrumentell kulturpolitikk.
Etter snart ni år får ikke den kunstnerdrevne scenekunstarenaen RIMI/IMIR fornye leiekontrakten sin. Det kan bli et tap for Stavanger som kulturby.
Byrådet i Oslos politikk overfor Oslo Nye Teater vitner enten om svært lav kunnskap om kulturpolitikk eller om en bevisst liberalistisk dreining.
Til tross for gode forsøk er ikke diktsamlingen Kvit, norsk mann spesielt godt egnet for teater.
Vi trenger en diskusjon om hva som er best for Nationaltheatret, men den diskusjonen må også ta innover seg teatrets formål og behov.
Feil Teater finner frem til urmenneskelig moro og tradisjonsrike komediegrep for å lage ordentlig morsomt teater for barn i Flukten fra botsen.
Andre klasse på Teaterhøgskolens sommerteaterforestilling er ikke god nok som den er, selv om den vil mye.
Antiteatret lager teater om traumer, livsløgn og sosial strebing på særegent vis.
Iscenesettelsen av revolusjonen kan kanskje bli en artig story i sosiale medier, men skal du skjønne hva det handler om, må du nesten være med live.