S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Julie Rongved Amundsen
Ansvarlig redaktør
Kritikk
På liv og død

Erlik Oslo-spelet: Et sted å være er et spel. Det blir både forestillingens styrke og dens svakhet.

av Julie Rongved Amundsen
Kritikk
Blant norske kulturarbeidere i Øst-Afrika

I Safariland harselerer Kristinsdottir/Willyson med både seg selv og oss som ser på.

av Julie Rongved Amundsen
Kommentar
Det prekære i kulturpolitikken

Endringen i Høyres kulturpolitikk gjør at det står mer på spill for kulturen foran årets valg enn det har pleid å gjøre.

av Julie Rongved Amundsen
Kritikk
Frihet og brorskap i et klamt telt

Fine skuespillerprestasjoner gjør at barneperspektivet trer frem i Ronja Røverdatter i Frognerparken.

av Julie Rongved Amundsen
Kommentar
Politikk, melodrama og showteater

Heddaprisutdelingen 2025 er mer politisk enn kunsten som feires. Den viser likevel at det finnes et potensial for motstand i det norske scenekunstfeltet. Om de bare vil.

av Julie Rongved Amundsen
Kritikk
Destruksjon og transaksjon

Fuckgirl er kanskje ikke en sensasjon, men den er urovekkende.

av Julie Rongved Amundsen
Kritikk
Dans i vårkvelden

Bøler Samvirkelag skaper et godt rom å være i, men jeg savner brudd og utrygghet.

av Julie Rongved Amundsen
Intervju
– Ekstremt mye godt teater

Onsdag 14. mai ble nominasjonene til årets Heddapriser offentliggjort. Fungerende talsperson for juryen, Mode Steinkjer, svarer her på noen spørsmål om juryarbeidet og de endelige listene. 

av Julie Rongved Amundsen
Kommentar
Hva skjedde med ambisjonene for kunsten?

Forslaget fra LPO arkitekter og gruppen bak «Ny framtid for Nationaltheatret» er innholdsløst.

av Julie Rongved Amundsen
Kritikk
Mellom realfag og menneskeskjebner

DeWangen-produksjoner har inntatt et ikonisk Trondheims-bygg. Der handler det om KI, fugler og mennesker.

av Julie Rongved Amundsen
Kritikk
Det ubøyelige

I Trøndelag Teaters oppsetning av Henrik Ibsens Brand er teater tekst og rom.

av Julie Rongved Amundsen
Kritikk
Språk er makt

Maritea Dæhlins Ord på Kilden Teater i Kristiansand er hyggelig. Aktørene behersker materialet godt og premisset er interessant, men forestillingen forsøker ikke å utfordre hverken aktører eller publikum utover dette.

av Julie Rongved Amundsen
Kritikk
Utholdelig romantikk

How Romantic av Carte Blanche er presis dansekunst som løftes av tematisk og koreografisk mangfold og oppleves som en karusell som lever sitt eget liv.

av Julie Rongved Amundsen
Kritikk
Leken og litteraturen

I Evighetsbiblioteket blir biblioteket til et mystisk og lekent univers der alt kan skje, men leken og litteraturen blir ikke i stor nok grad løftet frem som kvaliteter i seg selv.

av Julie Rongved Amundsen
Kritikk
Det marginale mennesket

Ole Martin Melands Jeg brakk undersøker den liminale tilstanden.

av Julie Rongved Amundsen
Kritikk
Middag og midtlivskrise

Min middag med André er basert på et interessant forelegg, men er uferdig som teater.

av Julie Rongved Amundsen
Kritikk
Det ugripelige

Estetikken i Juanitas er eggende, men det kan bli for mye overflate.

av Julie Rongved Amundsen
Kommentar
Kritisk sans i begeistringens tid

Fremskrittspartiet ønsker å selge NRK, men hva skjer med den kritiske sansen hvis offentligheten overlates til hjerteemojiene?

av Julie Rongved Amundsen
Intervju
– Vi vil bidra til at livet gir mening

Vi gjenoppliver vårt faste intervju med nyansatte teaterledere. Wenche Viktorsdatter Paulsen overtok lederstolen på Riksteatret etter Arne Nøst 9. januar.

av Julie Rongved Amundsen
Essay
Kunst, politikk og fortidsdyrking

Fortidslengselen som uttrykkes i NRK-serien Familien Nerdrum er et symptom på en samfunnsutvikling som har pågått i mange år. Nå trenger den gjennom lydmuren på flere fronter og viser hvor viktig det er å jobbe for et mangfoldig kunstliv.

av Julie Rongved Amundsen

S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, PAHN, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no