S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Hilde Halvorsrød
Kritikk
Fortellerkunst for viderekomne

Unge Viken Teaters forestilling om en gutt og roboten hans er både morsom og sår – og svært velspilt.

av Hilde Halvorsrød
Kritikk
Danseforestilling om en opera

Barokkopera, arabisk klubbmusikk, antikke myter, fortid, nåtid, øst, vest og krig og fred og sånn – Ina Christel Johannessen strekker i operaen Dido og Æneas med vekslende hell.

av Hilde Halvorsrød
Kritikk
Nærkontakt i tykk filt

Barneforestillingen Rød-blå-gul treffer hele målgruppen med gjennomtenkt bruk av stoffkvalitet, lys, musikk, farger og ansiktsmimikk.

av Hilde Halvorsrød
Årsoppsummering
Årets høydepunkter 2024: Hilde Halvorsrød

Scenekunst.no har bedt kritikerne som har skrevet mest for tidsskriftet i 2024 om å løfte frem sine høydepunkter fra 2024. I dag: Hilde Halvorsrød

av Hilde Halvorsrød
Kritikk
Uhåndgripelig meningsdannelse

Calixto Bieito lar handling og musikk smelte sammen i De dødes by ved Bergen Nasjonale Opera.

av Hilde Halvorsrød
Kritikk
Klassisk musikk i radikalt regiteater

Med én ukes mellomrom hadde to forestillinger med musikk av Grieg premiere på Nationaltheatret. Kun én av dem fikk det til å funke.

av Hilde Halvorsrød
Kritikk
Påklistret rammefortelling

I sin nye produksjon forsøker Opera Nordfjord å ramme inn Figaros bryllup som en metoo-rettssak.

av Hilde Halvorsrød
Kritikk
Flat galskap

Stravinskijs The Rake’s Progress spriker i alle retninger, både musikalsk og tematisk. Nasjonaloperaens nye oppsetning har fulgt noen tydelige linjer, som dessverre litt for ofte blir overtydelige.

av Hilde Halvorsrød
Kritikk
Dedikert formidling på traust kjøkkenfest

Årets utgave av Barnas Ultimadag fremstår ryddigere og mer gjennomtenkt enn i fjor. Jeg savner likevel større kunstneriske visjoner.

av Hilde Halvorsrød
Kritikk
Stuntsangens begrensninger

Orkester og ensemble stjeler showet på Folketeateret, i en Jesus Christ Superstar der solistlaget for det meste er midt på treet.

av Hilde Halvorsrød
Kommentar
En døende djevelpakt

Facebook går langsomt i hundene. Hvor skal den offentlige samtalen om kunst og kultur gjøre av seg?

av Hilde Halvorsrød
Kritikk
Senta og den flyvende hollenderen

Delvis platevennlig casting gjør Operaens konsertante oppføring av Den flyvende hollender til en fortelling om Senta. Det er musikalsk irriterende og dramaturgisk interessant.

av Hilde Halvorsrød
Kommentar
Ikke lov å bade med tissen ute!

Hvorfor skal musikk for barn på død og liv etterligne den såpeglatte, lettfordøyelige estetikken som ellers forbindes med afterski, russebusser og bargater i Magaluf?

av Hilde Halvorsrød
Kritikk
Overjordisk fellesløft

Ypperlig samspill var høydepunktet da Mahlers åttende symfoni avsluttet Festspillene i Bergen.

av Hilde Halvorsrød
Essay
Operatisk ansvarspulverisering

Det fremstår uklart hvem som har ansvaret for at det kulturpolitiske målet om operavirksomhet i hele landet, faktisk nås. Trengs det en ny overordnet strategi for operaproduksjon utenfor Oslo?

av Hilde Halvorsrød
Kritikk
Ribbet til skinnet

Når Peer Gynt er rensket for all kulturell og historisk kontekst, får Griegs musikk lite å spille på.

av Hilde Halvorsrød
Kritikk
Eksistensiell «autotune»-opera

Hva om livet bare er et dataspill som kan omstartes et uendelig antall ganger?

av Hilde Halvorsrød
Kritikk
Sakralt ubehag med høye skuldre

Scenografi og musikk utfyller hverandre i Operaens Karmelittsøstrene, men fortellingen havner i effektenes skygge.

av Hilde Halvorsrød
Kritikk
Lavdramatisk lidelseshistorie

Johannespasjonens skakende drama gjorde seg kun glimtvis gjeldende i Oslo Domkor og Barokkanernes langfredagsfremføring i Oslo domkirke.

av Hilde Halvorsrød
Kritikk
Adapsjonsperfeksjon

Bergen Nasjonale Operas totalrenovering gjør Flaggermusen til sviende samtidssatire – uten å rokke ved operettesjangerens egenart.

av Hilde Halvorsrød

S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, PAHN, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no