S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Hilde Halvorsrød
Kritikk
Vag satire

Terminus kritiserer og tuller med pandemihåndtering og påvirkerkultur, men uten å bringe så mye nytt til torgs

av Hilde Halvorsrød
Kritikk
Pedagogikk og orkestermusikk

Det har mye for seg å gi barn en pedagogisk veiviser inn i orkesteret, men musikken bør også få tale for seg selv.

av Hilde Halvorsrød
Kritikk
Heseblesende Hakkebakkeskog

Dyrene i Hakkebakkeskogen ved Nationaltheatret er hektisk, høylytt, anmassende og mangler en klar retning.

av Hilde Halvorsrød
Kritikk
Glimt av uforutsigbarhet

Lisa Lies Fønix er best når skillet mellom teater, ritualer og virkelighet er uklart.

av Hilde Halvorsrød
Kritikk
Briljerer som Sieglinde i Stockholm

Rollelisten til Ringen i Oslo i 2026 er ikke offentliggjort ennå, men at Marita Sølberg har gjort Sieglinde i Stockholm denne våren er kanskje et tegn. I tilfelle er det et godt et.

av Hilde Halvorsrød
Kritikk
Forflatet operaversjon

Bergen Nasjonale Operas uroppføring av Asle og Alida fremstår som en trivialisering av Fosse-trilogiens flertydige og gåtefulle romanunivers.

av Hilde Halvorsrød
Kritikk
Operaens bankende, blodrøde hjerte

I Stefan Herheims regi er Den lure revens eventyr blitt en skakk, komisk og makaber hyllest til både operaen som kunstform og menneskene som påvirkes av den.

av Hilde Halvorsrød
Kritikk
Slark, skurr og store øyeblikk

Glimt av musikalsk mening konkurrerer med ukarismatiske hovedroller og uforståelige regivalg under «Hollenderen» i Trondheim.

av Hilde Halvorsrød
Kritikk
Overspent filmestetikk

Lady Macbeth ved Det Norske Teatret kunne vært vågal og normbrytende hvis den var en kultfilm fra nittitallet.

av Hilde Halvorsrød
Kritikk
Overflatebehandling

Marita Sølbergs Desdemona er det store høydepunktet i en Otello der lite står på spill.

av Hilde Halvorsrød
Kritikk
Fortellerkunst for viderekomne

Unge Viken Teaters forestilling om en gutt og roboten hans er både morsom og sår – og svært velspilt.

av Hilde Halvorsrød
Kritikk
Danseforestilling om en opera

Barokkopera, arabisk klubbmusikk, antikke myter, fortid, nåtid, øst, vest og krig og fred og sånn – Ina Christel Johannessen strekker i operaen Dido og Æneas med vekslende hell.

av Hilde Halvorsrød
Kritikk
Nærkontakt i tykk filt

Barneforestillingen Rød-blå-gul treffer hele målgruppen med gjennomtenkt bruk av stoffkvalitet, lys, musikk, farger og ansiktsmimikk.

av Hilde Halvorsrød
Årsoppsummering
Årets høydepunkter 2024: Hilde Halvorsrød

Scenekunst.no har bedt kritikerne som har skrevet mest for tidsskriftet i 2024 om å løfte frem sine høydepunkter fra 2024. I dag: Hilde Halvorsrød

av Hilde Halvorsrød
Kritikk
Uhåndgripelig meningsdannelse

Calixto Bieito lar handling og musikk smelte sammen i De dødes by ved Bergen Nasjonale Opera.

av Hilde Halvorsrød
Kritikk
Klassisk musikk i radikalt regiteater

Med én ukes mellomrom hadde to forestillinger med musikk av Grieg premiere på Nationaltheatret. Kun én av dem fikk det til å funke.

av Hilde Halvorsrød
Kritikk
Påklistret rammefortelling

I sin nye produksjon forsøker Opera Nordfjord å ramme inn Figaros bryllup som en metoo-rettssak.

av Hilde Halvorsrød
Kritikk
Flat galskap

Stravinskijs The Rake’s Progress spriker i alle retninger, både musikalsk og tematisk. Nasjonaloperaens nye oppsetning har fulgt noen tydelige linjer, som dessverre litt for ofte blir overtydelige.

av Hilde Halvorsrød
Kritikk
Dedikert formidling på traust kjøkkenfest

Årets utgave av Barnas Ultimadag fremstår ryddigere og mer gjennomtenkt enn i fjor. Jeg savner likevel større kunstneriske visjoner.

av Hilde Halvorsrød
Kritikk
Stuntsangens begrensninger

Orkester og ensemble stjeler showet på Folketeateret, i en Jesus Christ Superstar der solistlaget for det meste er midt på treet.

av Hilde Halvorsrød

S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, PAHN, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no