Stravinskijs The Rake’s Progress spriker i alle retninger, både musikalsk og tematisk. Nasjonaloperaens nye oppsetning har fulgt noen tydelige linjer, som dessverre litt for ofte blir overtydelige.
Årets utgave av Barnas Ultimadag fremstår ryddigere og mer gjennomtenkt enn i fjor. Jeg savner likevel større kunstneriske visjoner.
Orkester og ensemble stjeler showet på Folketeateret, i en Jesus Christ Superstar der solistlaget for det meste er midt på treet.
Facebook går langsomt i hundene. Hvor skal den offentlige samtalen om kunst og kultur gjøre av seg?
Delvis platevennlig casting gjør Operaens konsertante oppføring av Den flyvende hollender til en fortelling om Senta. Det er musikalsk irriterende og dramaturgisk interessant.
Hvorfor skal musikk for barn på død og liv etterligne den såpeglatte, lettfordøyelige estetikken som ellers forbindes med afterski, russebusser og bargater i Magaluf?
Ypperlig samspill var høydepunktet da Mahlers åttende symfoni avsluttet Festspillene i Bergen.
Det fremstår uklart hvem som har ansvaret for at det kulturpolitiske målet om operavirksomhet i hele landet, faktisk nås. Trengs det en ny overordnet strategi for operaproduksjon utenfor Oslo?
Når Peer Gynt er rensket for all kulturell og historisk kontekst, får Griegs musikk lite å spille på.
Hva om livet bare er et dataspill som kan omstartes et uendelig antall ganger?
Scenografi og musikk utfyller hverandre i Operaens Karmelittsøstrene, men fortellingen havner i effektenes skygge.
Johannespasjonens skakende drama gjorde seg kun glimtvis gjeldende i Oslo Domkor og Barokkanernes langfredagsfremføring i Oslo domkirke.
Bergen Nasjonale Operas totalrenovering gjør Flaggermusen til sviende samtidssatire – uten å rokke ved operettesjangerens egenart.
La bohème i Trondheim forutsetter for mange, lange tankesprang.
Med formatet «konsertteater» gjør Nordic Black Theater velkjente låter til vellykket historiefortelling.
Mange og uklare metanivåer preger Den stundesløse ved Operaen i Kristiansund.
I dag presenterer Scenekunst.nos fagredaktør for opera og musikk, Hilde Halvorsrød sine operahøydepunkter fra 2023.
Selv om Institutt for musikkvitenskap ikke er ribbet for klassisk musikk, er det ikke til å komme fra at det finnes langt mindre av en helt spesifikk type fagkunnskap. Det er det vi må snakke om.
Personregi og skuespill i Katja Kabanova ved BNO er så melodramatisk at det er vanskelig å bli berørt av musikkens og fortellingens nådeløshet.
Operaens barnekor overgår seg selv i profesjonalitet og musikalitet – i et usedvanlig svakt verk.