S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Eline Bjerkan
Kritikk
Lettbeint romantikk

Størst av alt er kjærligheten er en forestilling med mye å kjenne seg igjen i, men blir i litt for stor grad en oppramsing av isolerte hendelser og poenger.

av Eline Bjerkan
Kritikk
Kaotisk om kongemakt

Kongsemnene på Trøndelag Teater er mye forskjellig, men forestillingen tør ikke å ta seg selv alvorlig.

av Eline Bjerkan
Kritikk
Omfanget av en lyd

Som om eg har vore her før er komponist Gyrid Nordal Kaldestads stipendiatprosjekt i kunstnerisk utviklingsarbeid ved NTNU. Lydverket byr på flere bemerkelsesverdige sanseinntrykk, men den konseptuelle rammen fremstår vag.

av Eline Bjerkan
Kritikk
Forestillinger om menn

Mannsrollen er tema for Når det jeg egentlig vil er at du skal holde rundt meg, en sjarmerende forestilling som ikke helt greier å samle trådene.

av Eline Bjerkan
Kritikk
Et spørsmål om posisjonering

Dansefestival Barents i Hammerfest veksler mellom det kompromissløse og famlende.

av Eline Bjerkan
Kritikk
Det gode med det onde

Lars Noréns hotelltrilogi er fint sydd sammen til forestillingen Natten. Kaos. Stillheten. på Trøndelag Teater, men kunne gjerne ha vært enda strammere.

av Eline Bjerkan
Kritikk
Kunstferdige knep

Lisa Lies forestilling Svingende skygger er av den overøsende typen – tettpakket både visuelt og tekstlig – men finter seg unna når man tror man har forstått hva den egentlig handler om.

av Eline Bjerkan
Kritikk
Politikkens inntog i det private

Det åttende livet (til Brilka) følger en familie fra den russiske borgerkrigen til oppløsningen av Sovjetunionen. Forestillingen veksler kontrastfylt mellom skjellsettende og oppramsingspregede partier.

av Eline Bjerkan
Kritikk
Overskrider tid og rom

I Tre rom formidles tre ulike stadier i en kvinnes liv på tre forskjellige scener i én og samme forestilling. Resultatet er teknisk finslepent så vel som tankevekkende.

av Eline Bjerkan
Kritikk
Med beina på jorda

Så som i himmelen på Trøndelag Teater har blitt en nær og morsom musikal, som treffer bedre enn filmen forestillingen er basert på.

av Eline Bjerkan
Kritikk
Kunst med konsekvenser

Koblingen til det virkelige liv er det som står igjen som de mest minneverdige delene av årets festspill.

av Eline Bjerkan
Kritikk
Store tankesprang

Trondheim Voices’ konsertforestilling “Bedrock” maner fram spennende visuelle og lydlige landskap, men narrativet spriker.

av Eline Bjerkan
Kritikk
Tilfeldighetenes spillerom

Når “En Caul” for første gang vises i en black box er uttrykket plettfritt, men forestillingen hadde hatt godt av litt mer uforutsigbarhet.

av Eline Bjerkan
Kritikk
Et forsvar for kvalitet

Scenekunstfestivalen Bastard utforsker alternative former for forestillinger og kuratering, men i årets utgave virker det som at kunstnerisk kvalitet spiller andrefiolin.

av Eline Bjerkan
Kritikk
Kunsten å treffe tidsånden

Det er nærliggende å sammenligne “Misantropen” på Trøndelag Teater med fjorårets kritikerroste “Tid for glede”. Det tydeliggjør hva slags teater vi trenger i dag.

av Eline Bjerkan
Kritikk
Hamskifte

Kjønnsroller er et sentralt tema under årets Multiplié dansefestival. Gjennom å bruke kroppen på ulike måter skapes alternativer til det normative.

av Eline Bjerkan
Kritikk
Ungdomsårenes motvind

Med “Eksotisk dans” tar Kristinsdottir/Willyson og Trøndelag Teater tak i det allmenne på ekstraordinært vis.

av Eline Bjerkan
Kritikk
En Duun for i dag

Regissør Elisabeth Matheson og skuespiller Hildegunn Eggen levendegjør fortellingen Juvikfolket på imponerende vis.

av Eline Bjerkan
Kritikk
Skiftende forhold

Russlands krig og politikk preger årets Barents Spektakel i Kirkenes. Kunst og virkelighet smelter sammen, og i ett tilfelle står det virkelig noe på spill.

av Eline Bjerkan
Kritikk
Mor morder

Moral ifølge Medea på Trøndelag Teater byr på flere innganger til myten om barnemorderen Medea, men gjør den ikke like betydningsfull som den kunne ha vært.

av Eline Bjerkan

S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no