S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Eline Bjerkan
Kritikk
Kaleidoskopisk virkelighet

En lek med narrativer gjennomsyrer Spreafico Ecklys And We Cheerfully Put the Gods to Death. Mellom lagene ligger det massevis med humor.

av Eline Bjerkan
Kritikk
Myke verdier

Tradisjoner, håndverk og natur er stikkord for årets Dansefestival Barents i Hammerfest. Særlig virker det som at ull og veving for alvor har inntatt scenekunstfeltet.

av Eline Bjerkan
Kritikk
Nostalgiportal

På Trøndelag Teater fris det både til barn og voksne med Narnia – Løven, heksa og klesskapet. Forestillingen er tro mot originalmaterialet, med noen litt påklistrede moderniseringsgrep.

av Eline Bjerkan
Kritikk
Til bunns i alkoholen

Teaterforestillingen Når jeg drikker, som vises som gjestespill på Trøndelag Teater, blander klønete sjarm med alvor.

av Eline Bjerkan
Kritikk
For rent om det skitne

De gode intensjonene skinner gjennom i Trøndelag Teaters iscenesettelse av En beretning om blindhet. De fungerer bare ikke.

av Eline Bjerkan
Kritikk
Hele byen er en scene

I år viser Bodø biennale flere turnerende forestillinger som allerede har fått mye oppmerksomhet i scenekunstfeltet. Det kunne blitt generisk, men festivalen står støtt i lokale forhold og egen profil.

av Eline Bjerkan
Kritikk
Mer weirdness, Wrånes

Med Retro katt har Tori Wrånes og Carte Blanche laget en snill og nokså begivenhetsløs forestilling uten tydelig agens.

av Eline Bjerkan
Kritikk
Bombastisk, fantastisk

Bizarra på Rosendal Teater byr på fem timer med en eklektisk potpurri av såpeoperainspirert teater. Det har blitt en heftig og særegen opplevelse.

av Eline Bjerkan
Kritikk
Rollespill

Festspillene i Nord-Norge feirer 60 år med et tett program bestående av teater, dans, musikk og visuell kunst. På scenekunstfronten er virkelighetsteater og identitetsperspektiv gjengangere.

av Eline Bjerkan
Kritikk
Medlidenhet til besvær

Trøndelag Teaters iscenesettelse av De utålmodige av hjertet har blitt en intim og stram forestilling med flere glimt av humor.

av Eline Bjerkan
Kritikk
Lyden av erosjon

Persistent Disequilibrium er en audiovisuell meditasjon om endring. Forestillingen maner frem en eksistensiell stemning, men noen justeringer burde vært gjort i møte med publikum.

av Eline Bjerkan
Kritikk
Kunst og idealisme

I tjue år har Multiplié dansefestival jobbet for å gjøre dansefeltet mer inkluderende. Festivalen lykkes på mange måter, men må passe seg for ikke å støte bort publikum.

av Eline Bjerkan
Kritikk
Stilisert om det mørke

Gjennom å skape sine egne kunstneriske rammer har Der det finst fuglar på Trøndelag Teater blitt en vellykket iscenesettelse av romanen den er basert på.

av Eline Bjerkan
Kritikk
Drømmen om et fellesskap

Gjennom en vakker og komisk drømmelogikk foreslår Utopia – et drømspel fra Saupstad noen fremtidsscenarier for Trondheims største drabantby.

av Eline Bjerkan
Kritikk
Kakofonisk drømmereise

Flat Sun av Verdensteatret er en psykedelisk ørkendrøm, men forestillingen er for fragmentert til å bli en solid helhet.

av Eline Bjerkan
Kritikk
Bedrageriske fortellinger

Byen på Trøndelag Teater utfolder seg i overgangen mellom banal hverdag og fantasiens frie flyt.

av Eline Bjerkan
Kritikk
Nedskalert jubilant

Barents Spektakel feirer 20 år som kulturfestival i Kirkenes, men det reflekteres ikke i årets festivalprogram. Tvert i mot er det tynnere enn tidligere.

av Eline Bjerkan
Kritikk
Lettbeint romantikk

Størst av alt er kjærligheten er en forestilling med mye å kjenne seg igjen i, men blir i litt for stor grad en oppramsing av isolerte hendelser og poenger.

av Eline Bjerkan
Kritikk
Kaotisk om kongemakt

Kongsemnene på Trøndelag Teater er mye forskjellig, men forestillingen tør ikke å ta seg selv alvorlig.

av Eline Bjerkan
Kritikk
Omfanget av en lyd

Som om eg har vore her før er komponist Gyrid Nordal Kaldestads stipendiatprosjekt i kunstnerisk utviklingsarbeid ved NTNU. Lydverket byr på flere bemerkelsesverdige sanseinntrykk, men den konseptuelle rammen fremstår vag.

av Eline Bjerkan

S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, PAHN, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no