Foto: Spreafico Eckly. Bildet ble tatt da forestillingen hadde premiere i Bergen i september 2024.
Årets høydepunkter 2024: Eline Bjerkan
And We Cheerfully Put the Gods to Death Av: Spreafico Eckly, Rosendal Teater
Sett 13. november 2024
Manus: James Long, Andrea Spreafico Regi: Andrea Spreafico Lysdesign: Thomas Bruvik Med: Helga Guren, James Long
Bizarra: En argentinsk saga I-V av Rafael Spregelburd
Bizarra AS Rosendal Teater Premiere 24. august 2024, sett 25. august
Oversettelse: Bente Teigen Gundersen Regi: Alessandra Felli Scenografi: Alessandra Felli, Nicola Lolli, Denise Massman, Nils Christian Hamsund Boberg Kostymer: Denise Massman, Alessandra Felli Komponist: Egil Strand Wikdahl Lysdesign: Eirik Brenne Torsethaugen
Med: Viola Othilie Tømte, Kristine Hagensen, Bjørg Sofie Eline Sætre, Theresa Carlsen, Øystein Schiefloe Kanestrøm, Haakon Mustafa Akdokur Smestad, Kristin Lundemo Overøye, Herman Lepsøe Ohrvik, Fredrik Paalssønn Aakerhus, Joakim Nesvik
Nidarosdomens Guttekor TrondheimSolistene Nidarosdomen, 14. desember
Joakim Røbergshagen fiolinist Thomas Berg-Juul dirigent
Scenekunst.no har bedt kritikerne som har skrevet mest for tidsskriftet i 2024 om å løfte frem sine høydepunkter fra 2024. I dag deler vi høydepunktene til Eline Bjerkan.
And We Cheerfully Put the Gods to Death, Rosendal Teater
Når jeg tenker tilbake på hvilke forestillinger som har gjort mest inntrykk i 2024, så dukker det opp et par som begge er utpreget lekne. Den første er And We Cheerfully Put the Gods to Death av Spreafico Eckly. Her blir vi kjent med en gjeng norskamerikanere på baren Trolls Lounge. Deres overbevisninger om hva det vil si å være norsk får motstand når en nordmann på arbeidsreise til Nord-Dakota dukker opp ved bardisken. Forestillingen er en lek med ord og narrativer fra start til slutt, på et rent tekstlig nivå, men løfter også tematikken til å handle om hvilke forestillinger og fordommer vi mennesker skaper vår verden ut fra. Slik dannes også verdier, men hvor holdbare er disse når meningsgrunnlaget viser seg å være mer tilfeldig enn man skulle tro? And We Cheerfully Put the Gods to Death pirker borti slike spørsmål, men gjør det på en humoristisk og uanstrengt måte som kanskje mest av alt kommenterer seg selv og sin egen form. Spreafico Eckly har produsert flere solide forestillinger med en tydelig signatur, og er absolutt et kompani som det er verdt å følge med på videre.
Bizarra, Rosendal Teater
Den andre forestillingen som tøyer på formale konvensjoner er Bizarra av Bizarra AS og regissør Alessandra Felli. Forestillingen er laget med utgangspunkt i dramatikeren Rafael Spregelburds drama som i sin tid ble vist som ti separate kapitler. Det var for å gi fortellingen et preg av å være en såpeopera. Dette grepet tas med videre når Felli setter opp sin versjon i fem kapitler, med vage lovnader om en kommende sesong nr. to. De fem kapitlene, som til sammen utgjør en helaftens på fem timer, er proppfulle av kjærlighetsintriger, krim, humor, overnaturlige hendelser og klassekamp. Det kan innimellom være utfordrende å henge med, men selv blir jeg nærmest hypnotisert av flyten, energien og bruddene i de små og store plottene. Her virker det som at alle scenekunstnerne har det gøy på en måte som smitter over på publikum. Slik som hos Spreafico Eckly, er dette en selvbevisst forestilling som liksom tyner formatet sitt til det ytterste. I min anmeldelse av forestillingen skriver jeg at den kan ligne revy og farseteater, men den minner meg mest av alt om informasjonstettheten vi kontinuerlig utsettes for via internett og sosiale medier. Sånn sett er det kanskje en mer alvorlig samtidskritikk inni der. Men bare kanskje.
Julekonsert med Nidarosdomens guttekor og Trondheimsolistene, Nidarosdomen
Jeg er glad i den eksperimentelle kvaliteten ved forestillingene nevnt over, men helt til slutt vil jeg gi en aldri så liten hyllest til en tradisjonsrik bauta: Landets eldste guttekors årlige julekonsert i middelalderkatedralen Nidarosdomen. Nidarosdomens guttekor ledes av Thomas Berg-Juul, som har vært dirigent siden i fjor. Når mektig korsang blandes med religiøs symbolisme og atmosfærisk lysdesign skapt av Trondheim lyd, rives jeg ut av den blodfattige hverdagen og lar meg overvelde av noe større enn meg selv. Konserten er i høyeste grad en helhetlig, sanselig opplevelse, hvor det lydlige og visuelle spiller sammen. Bach, Händel og norske julesalmer er riktig kur hvis man søker julestemning i det som ser ut til å bli en våt og snøfri desember i Trondheim. Det er fjetrende å lytte til fiolinist og solist Joakim Røbergshagen. Tonene fra fiolinen virker skjøre, men fyller likevel den romslige katedralen. Mens han spiller står han foran et to og et halvt meter høyt sølvkrusifiks, flankert av to blafrende stearinlys. Lyset er dempet. Dette er alvor. Når jeg forlater domen tenker jeg på kunstens virkningskraft, og hva den potensielt kan fortelle oss om oss selv. 2024 har vært et dårlig år for flere kulturinstitusjoner i landet, som lider under statlige og lokale kutt. Mitt juleønske må være at kunsten fremdeles vil bli tatt på alvor etter stortingsvalget i 2025.
En lek med narrativer gjennomsyrer Spreafico Ecklys And We Cheerfully Put the Gods to Death. Mellom lagene ligger det massevis med humor.
Bizarra på Rosendal Teater byr på fem timer med en eklektisk potpurri av såpeoperainspirert teater. Det har blitt en heftig og særegen opplevelse.