Opera Rogalands Don Giovanni virker mer opptatt av artige innfall og vitsing om amerikansk politikk enn av å faktisk fortelle en historie.
Sølvsuper 24 er overtydelig og frustrerende vag på samme tid, og gode musikalske prestasjoner kan ikke redde helhetsinntrykket.
RingsakerOperaens produksjon av Howard Moodys Push imponerer med gode musikalske prestasjoner, men overbeviser ikke helt som opera.
Stormen – Forteljinga om Miranda og Ferdinand viser Operaens barnekor fra sin aller beste side, men dramaturgien i verket kunne med fordel vært strammere.
De to bestillingsverkene på årets Kirkemusikkfestival tematiserer død og lidelse, men det smertefulle når ikke alltid frem.
På sitt beste går det kaldt nedover ryggen når Oslo-filharmonien og Klaus Mäkelä fremfører Hertug Blåskjeggs borg.
Unge, norske musikere i samspill med etablerte profesjonelle fra kontinentet er ikke en så vellykket kombinasjon som man kunne ha håpet.
Scenekunst.no har bedt kritikerne som har skrevet mest for tidsskriftet i 2023 om å løfte frem sine høydepunkter fra 2023. I dag presenterer Aksel Tollåli sine høydepunkter.
Harmonien og Edward Gardners Elektra er en overveldende musikalsk opplevelse.
Liv Kristin Holmbergs kunstliturgiprosjekt åpner for sanselighet i kirkelige ritualer.
RingsakerOperaens modernisering av Flaggermusen legger listen høyt for kommende produksjoner.
Titus Andronicus på Nordland teater klarer ikke å puste liv i et av Shakespeares blodigste skuespill.
Querini-operaen klarer ikke helt å bestemme seg for hva slags opera den vil være.
Soga om Sol er en musikalsk suksess med dramaturgiske oppstrammingsbehov.
For lite står på spill i Morten Christophersens nye verk Credo, et credis.
Mendelssohns scenemusikk havner i sentrum under «En midtsommernattsdrøm» på Oslo Kammermusikkfestival.
Det intrikate historiske bakteppet kommer ikke tilstrekkelig til uttrykk i Bristol Silence.
Det Norske Kammerorkester lykkes langt på vei med Sjostakovitsj i teaterform, men det finnes fortsatt potensial.
Dmitri Tcherniakovs “Elektra” i København er tankevekkende, ubehagelig og litt for idérik.
“Fausts fordømmelse” i Operaen er en korfest av de sjeldne.