S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Aksel Tollåli
Kritikk
Sprikende talentsamarbeid

Unge, norske musikere i samspill med etablerte profesjonelle fra kontinentet er ikke en så vellykket kombinasjon som man kunne ha håpet.

av Aksel Tollåli
Årsoppsummering
Årets høydepunkter: Aksel Tollåli

Scenekunst.no har bedt kritikerne som har skrevet mest for tidsskriftet i 2023 om å løfte frem sine høydepunkter fra 2023. I dag presenterer Aksel Tollåli sine høydepunkter.

av Aksel Tollåli
Kritikk
Musikkhistoriens vakreste massemord

Harmonien og Edward Gardners Elektra er en overveldende musikalsk opplevelse.

av Aksel Tollåli
Kritikk
Kraften i det usette

Liv Kristin Holmbergs kunstliturgiprosjekt åpner for sanselighet i kirkelige ritualer.

av Aksel Tollåli
Kritikk
Gjennomtenkt afterski-opera

RingsakerOperaens modernisering av Flaggermusen legger listen høyt for kommende produksjoner.

av Aksel Tollåli
Kritikk
Blodfattig tragedie

Titus Andronicus på Nordland teater klarer ikke å puste liv i et av Shakespeares blodigste skuespill.

av Aksel Tollåli
Kritikk
Uforløst tørrfiskopera

Querini-operaen klarer ikke helt å bestemme seg for hva slags opera den vil være.

av Aksel Tollåli
Kritikk
Stappfull jubileumsmusikal

Soga om Sol er en musikalsk suksess med dramaturgiske oppstrammingsbehov.

av Aksel Tollåli
Kritikk
Trosbekjennelse uten motstand

For lite står på spill i Morten Christophersens nye verk Credo, et credis.

av Aksel Tollåli
Kritikk
Velspilt teaterkonsert

Mendelssohns scenemusikk havner i sentrum under «En midtsommernattsdrøm» på Oslo Kammermusikkfestival.

av Aksel Tollåli
Kritikk
Stillhet med forsterkning

Det intrikate historiske bakteppet kommer ikke tilstrekkelig til uttrykk i Bristol Silence.

av Aksel Tollåli
Kritikk
Tankevekkende konsertteater

Det Norske Kammerorkester lykkes langt på vei med Sjostakovitsj i teaterform, men det finnes fortsatt potensial.

av Aksel Tollåli
Kritikk
Sterkt kammerspill med lettvint utgang

Dmitri Tcherniakovs “Elektra” i København er tankevekkende, ubehagelig og litt for idérik.

av Aksel Tollåli
Kritikk
Fest, moro og evig fortapelse

“Fausts fordømmelse” i Operaen er en korfest av de sjeldne.

av Aksel Tollåli
Essay
Tre uker i sjelens barnehage

Etter sju forestillinger fremstår Operaens «Elektra» forfriskende pessimistisk.

av Aksel Tollåli
Kritikk
Svingende energinivå

Kari Beate Tindbergs nye bestillingsverker er – for det meste – slående orkesterkunst.

av Aksel Tollåli
Kritikk
Et barn er født i Bergen?

Bergen Nasjonale Operas Amahl og de tre vise menn imponerer musikalsk, men ikke alt klaffer når historien flyttes to årtusener frem i tid.

av Aksel Tollåli
Kritikk
Kammeropera på avstand

Hver for seg fungerer de forskjellige elementene i “Kunngjøringer fra Pariserkommunen” fint, men det skjærer seg når de settes sammen.

av Aksel Tollåli
Kritikk
La traviata i høye hæler

Regissør Arne Fagerholts skeive “La traviata” på Opera Nordfjord går ikke dypt nok.

av Aksel Tollåli
Kritikk
Don Giovanni - et offer for patriarkatet?

Don Giovanni i Kilden byr på fine sangprestasjoner, men produksjonen roter seg helt bort.

av Aksel Tollåli

S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no