S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Tomine Sandal
Kritikk
Gud, hvis du ennå ser

Under open himmel er en svært god teatertekst som aktualiserer dyptpløyende spørsmål om Gud, menneske, krig og kunst. Dessverre avkortes noe av brodden av en vanndryppende ordflom.

av Tomine Sandal
Kritikk
Verdensrom, teaterrom og psykologiske rom

Ved å trekke inn erfaringer med kunsten og tenke med Lems roman og Tarkovskijs filmatisering av denne åpner Verk produksjoners Solaris et refleksjonsrom som skuespillerne selv trer inn i.

av Tomine Sandal
Kritikk
Fra Djevelbukta til Mjøsa

I Teater Innlandets Salamanderkrigen er handlingen satt til olje-Norge, i en forestilling som renner over med absurd snålhet og mørk humor.

av Tomine Sandal
Kritikk
Pust inn Susie Wang, pust ut kjedelig teater

Heavy Breathers er en bitende skarp og morsom utforskning av naturen og det såkalte naturlige. Og som alltid er de det duket for blod, gørr, fødsler og vitsing med corny amerikansk kultur.

av Tomine Sandal
Kritikk
Verbale knyttnever og bunnløse konjakkflasker

Edward Albees klassiker Hvem er redd for Virginia Woolf? er godt spilt og vel verdt å få med seg, men scenerommet hindrer forestillingen fra å bli en fulltreffer.

av Tomine Sandal
Kritikk
Såre og sitrende speilinger

Store forventninger innfris når Kjersti Horn setter opp Jon Fosses Einkvan – en intens utforskning av spenningen mellom nærvær og fravær.

av Tomine Sandal
Kritikk
Pengene eller livet

I Besøk av gammel dame behandles bekmørk tematikk med komisk letthet, men forestillingen vekker også et tiltrengt ubehag.

av Tomine Sandal
Kritikk
Leirefattig leven

Tross flere gode scener og skuespillerpresentasjoner er teaterversjonen av Vi er fem preget av uforløst potensial.

av Tomine Sandal
Kritikk
Grå tolkning

Oslo Nye Teaters Lang dags ferd mot natt burde ha kuttet enda dypere.

av Tomine Sandal
Årsoppsummering
Årets høydepunkter: Tomine Sandal

I dag presenterer teaterkritiker Tomine Sandal sine høydepunkter fra 2023.

av Tomine Sandal
Kritikk
Aldri glemme

Å leve videre er en personlig beretning om å overleve masseskytingen 22. juli 2011. Det politiske aspektet ved det høyreekstreme terrorangrepet feies ikke under teppet og det gis plass til følelser som skam og sinne.

av Tomine Sandal
Kritikk
Om ved og menn

På sitt beste er Heil ved en fascinerende kunstnerisk refleksjon over vedarbeid, men forestillingen lider litt under at flere av grepene spenner bein på hverandre.

av Tomine Sandal
Kritikk
Levende dukker og en død jeger

I et kontrastfylt teatersamarbeid, levendegjøres Franz Kafkas underlige kortfortelling om den døde jegeren Gracchus.

av Tomine Sandal
Kritikk
Ingen kjære mor

I Kjære Albert braker ulike versjoner av en fraværende mor sammen på scenen. Det er et vellykket grep, som gir rom til å utforske komplekse og motstridende forklaringer på hvorfor moren ikke er til stede.

av Tomine Sandal
Kritikk
Er det noen rasister i rommet her?

Antiteaterets utforskning av rasisme er kompromissløs og konfronterende, og vekker ubehaget som trengs for å takle tematikken.

av Tomine Sandal
Kritikk
Slik havet løfter en sten

I Stonework har en urgammel stein vært kunstnerisk medskapende. Resultatet er en forestilling som minner oss om at menneskenes tid bare er et lite glimt i jordklodens historie.

av Tomine Sandal
Kritikk
Miljøgifter og andre giftigheter

I Therese Willstedts moderniserte «En folkefiende» er en ammende doktor Stockmann under angrep, og resultatet er en forestilling som oppleves genuint aktuell.

av Tomine Sandal
Kritikk
Gul av misunnelse

“Betenkningstid” handler om et par på randen av et samlivsbrudd og er på sitt beste når det kjappe munnhuggeriet får spillerom. Men helhetlig sett oppleves forestillingen som noe ufokusert og uforløst.

av Tomine Sandal
Kritikk
Mor, meg og Öcalan

Baqorban kaster lys over det uuttalte i en mor-datter-relasjon, og løfter krevende problemstillinger knyttet til hvilke ofre som kan følge med politisk kamp.

av Tomine Sandal
Kritikk
Brecht etter boka

Grusomhetens teater tar seg god tid med “Mor Courage og barna hennes”, og særlig tolkningen av den stumme datteren Kattrin utpeker seg.

av Tomine Sandal

S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, PAHN, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no