S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Tomine Sandal – 27. desember 2023

Årets høydepunkter: Tomine Sandal

Bilde fra Vinge/Müllers oppsetning Byggmeister Solness. Foto: Ole Herman Andersen


Publisert
27. desember 2023
Sist endret
27. desember 2023
Tekst av

Årsoppsummering Kritikk

Scenekunst.no har bedt ni av kritikerne som har skrevet mest for tidsskriftet i 2023 om å oppsummere året. Hver dag frem mot nyttår skal vi publisere kritikernes høydepunkter fra året som har gått. I dag har turen kommet til Tomine Sandal.

Ei kvinnes kampar og forvandlingar av Édouard Louis

premiere på Det Norske Teatret 17. februar 2023

Regi: Kjersti Horn På scenen: Emil Johnsen og Sigrid Husjord Bearbeidelse til scene: Kjersti Horn og Emil Johnsen Scenograf og kostymedesigner: Sven Haraldsson Komponister: Erik Hedin og Harald Lassen Lyddesign: Erik Hedin Lysdesign: Philip Isaksen Dramaturg: Ingrid Haugen

Ivars kro Nordic Black Theatre

Premiere 20. april 2023

Av Mine Nilay Yalcin

Idé og utøver: Mine Nilay Yalcin Regi: Cici Henriksen Produsent: Anja Kjærnli Lysdesign og Scenografi: Agnethe Tellefsen Lys/Scenografi ass: Shiva Sherveh Lyddesign: Truls Hannemyr Kostyme: Madeleine F. Røseth

Byggmeister Solness av Henrik Ibsen ved Vinge/Müller premiere på Det Norske Teatret, Scene 2, 9. september

Musikk og komposisjon: Trond Reinholdtsen Medverkande Vinge/Müller: Trond Reinholdtsen, Adam Manthey Steen, Adam Read, Sofia Su, Petter Width Kristiansen, Harald Kolaas, Maximilian Brauer, Gro Trondal Johansen, Kenneth Thon, Line Solem, Pål Morten Hverven, Bernhard Pedersen, Ville Seppänen, Jo Kallset, Sander Haga, Joscha Eckert, Emil Lewe, Pelle Ask, Eyrun Muller, Leon Lindgren, Ruth Emilie Rustad Martinsen, Lova Hiselius, Anna Hoelsæter Hansen, Olatz Galarza, Molly Raak Larsson, Vilde Jønland, Margarita Hoffmann, Anders Hamre, Martin Breine, Chris Reitan, Arnt Kristian Teigen, Eduardo Balanza, Tuva Hennum, Maiken Rye, Grettir Einarsson, Dagny Backer Johnsen, Roe Aker

Medverkande Det Norske Teatret: Kenneth Homstad, Carl Martin Eggesbø, Hedda Rønneberg, Erlend Stamnes, Fredrik Bjerkan, Kjell Åge Meland, Børge Løkke Knudsson, Gina Søderstrøm, Øyvin Rustad Fjærvoll, Deepa Veronica Andersen, Per Willy Liholm, Camilla Brandsleth, Freddy Jensen, Christian Mathisen


Del artikkel
https://scenekunst.no/artikler/arets-hoydepunkter-tomine-sandal
Facebook

(Ingen innlegg)

I dag presenterer teaterkritiker Tomine Sandal sine høydepunkter fra 2023.

Kjersti Horn: Ei kvinnes kampar og forvandlingar, Det Norske Teatret

Kjersti Horns adaptasjon av Édouard Louis’ bok En kvinnes frigjøring, var et av teatervårens store høydepunkter. Scenograf Sven Haraldson innredet scenen med en realistisk og enkel leilighet, som under forestillingen var vendt med veggen mot publikum. Skuespillet ble fanget av et kamera, med direktesendt video projisert på en skjerm. Grepet kom til sin fulle rett i denne forestillingen, hvor skuespiller Emil Johnsen – som gestalter Louis’ talende jeg – ikke passer inn i morens rom, både i overført og bokstavelig betydning. Selv om de to på scenen er fysisk nære hverandre, er det likevel en avgrunn mellom dem.

Sigrid Husjord spiller rollen som mora med en gripende tilstedeværelse. I stillhet henger hun opp klesvask, steker pannekaker, klipper negler. Tausheten i møte med sønnens fortelling om henne, er veldig talende. At Emil Johnsen i år fikk Heddaprisen for beste mannlige hovedrolle for tolkningen, er også velfortjent. Kjersti Horns regigrep fortsetter å fascinere, og det blir spennende å se henne i sjefsstolen ved Det Norske Teatret.

Mine Nilay Yalcin: Ivars kro, Nordic Black Theatre

Under Mine Nilay Yalcins Ivars kro satt jeg ved et cafébord på første rad og sippet til en pils tappet av skuespilleren selv. Yalcins forestilling handler om den sagnomsuste brune puben med samme navn, som var å regne som en legendarisk destinasjon på Grønland. Den spilles –som seg hør og bør – i samme strøk som baren lå, på Cafeteatret til Nordic Black Theatre. Her kommer lokalets faste bardisk til sin fulle rett.

Ivars kro er en hyllest til et sted som har betydd mye for mange, og en påminnelse om at vi ikke må ta slike møtesteder for gitt. Yalcin loser publikum gjennom fortellingen med varme og en ekstraordinær formidlingsevne. Ivars kro var rett og slett en skikkelig fin teateropplevelse, og er sannsynligvis den forestillingen jeg har tipset flest venner om i løpet av året. Om du er så heldig å ha billetter til en av vårens ekstraforestillinger: Pass på å rekke hånden raskt i været når Yalcin spør om hvem som vil ha Irish!

Vinge/Müller: Byggmeister Solness, Det Norske Teatret

Vinge/Müllers forestillinger er kjennetegnet ved sin overflod av elementer, som nærmest angriper alle publikums sanser. Resultatet er virkelig virkningsfullt teater, og årets Byggmeister Solness er intet unntak. Det er ikke minst tydelig at Vinge/Müller har gjort et nitid arbeid med Ibsens tekst: Forestillingen bygger på en grundig og original tolkning, særlig i sin vektlegging av karakteren Ragnar Brovik.

En annen karakter jeg lot meg imponere over tolkningen av, er Hilde Wangel. Jeg ble særlig grepet av hvordan det underliggende mulige overgrepsmotivet ble behandlet: Forestillingen skygger ikke unna seksualiseringen av «barnet», som Solness minnes at hun var den gang de møttes for første gang ti år forut for dramaets handling. Vinge/Müller har ikke berøringsangst, men går i stedet helt inn i ubehaget og åpner et refleksjonsrom for hva som kan ha skjedd, uten at en enkel konklusjon tilbys. På denne måten byr forestillingen på forhandlinger om minner, sannhet og selvforståelse. Det er godt gjort, og fører også til at karakteren Hilde Wangel – som altfor ofte fremstilles litt enkelt som en «forførerske» – her får romme så mye mer: Hun er både offer og hevnerske, men også morsom og livsbejaende.

Vinge/Müller har en særegen evne til å skape teater som virkelig tar bolig i publikum. Da jeg leste Ibsens tekst igjen i etterkant av forestillingen, «hørte» jeg den umiskjennelige måten replikkene ble avlevert på i deres regi. Byggmeister Solness er kanskje den av årets forestillinger jeg har tenkt mest på i etterkant. Det er også fascinerende hvordan forestillingen i stor grad blir skapt underveis, og at ingen forestillinger er like. Neste gang Vinge/Müller boltrer seg på scenen, tror jeg at jeg skal slå til og kjøpe billetter til minst to visninger.


Årsoppsummering
Årets høydepunkter: Grace Tabea Tenga

Scenekunst.no har bedt kritikerne som har skrevet mest for tidsskriftet i 2023 om å løfte frem sine høydepunkter fra 2023. I dag presenterer Grace Tabea Tenga sine scenekunsthøydepunkter.

av Grace Tabea Tenga
Årsoppsummering
Årets høydepunkter: Aksel Tollåli

Scenekunst.no har bedt kritikerne som har skrevet mest for tidsskriftet i 2023 om å løfte frem sine høydepunkter fra 2023. I dag presenterer Aksel Tollåli sine høydepunkter.

av Aksel Tollåli
Årsoppsummering
Årets høydepunkter: Chris Erichsen

Scenekunst.no har bedt kritikerne som har skrevet mest for tidsskriftet i 2023 om å løfte frem sine høydepunkter fra 2023. I dag presenterer Chris Erichsen sine teaterhøydepunkter.

av Chris Erichsen
Årsoppsummering
Årets høydepunkter: Emil Bernhardt

Scenekunst.no har bedt kritikerne som har skrevet mest for tidsskriftet i 2023 om å løfte frem sine høydepunkter fra 2023. I dag presenterer Emil Bernhardt sine konserthøydepunkter.

av Emil Bernhardt
Kritikk
De vrengte sjelers kunst

Byggmeister Solness fremstår som et forsvar for kunstens autonomi, og som en langfinger til populistiske forsøk på å svekke den.

av Julie Rongved Amundsen
Kritikk
Min mor, min andre

Kjersti Horns bearbeidelse av “Ei kvinnes kampar og forvandlingar” har såre og skjøre øyeblikk, men den blir noe statisk og enkel i sin undersøkelse av materialet

av Runa Borch Skolseg
Kritikk
Svanesang for Ivars kro

«Ivars kro» er en fin, spillevende og nostalgisk minneforestilling om en viktig kulturbærer på Oslos sentrale østkant.

av Chris Erichsen

S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, PAHN, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no