S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Aksel Tollåli – 26. desember 2023

Årets høydepunkter: Aksel Tollåli

Elektra i Den Norske Opera & Ballett. Foto: Erik Berg


Publisert
26. desember 2023
Sist endret
26. desember 2023
Tekst av

Årsoppsummering Opera

Scenekunst.no har bedt ni av kritikerne som har skrevet mest for tidsskriftet i 2023 om å oppsummere året. Hver dag frem mot nyttår skal vi publisere kritikernes høydepunkter fra året som har gått. I dag har turen kommet til opera- og musikkritiker Aksel Tollåli.

Elektra Den norske opera og ballett, premiere 21. januar 2023

Musikk: Richard Strauss Libretto: Hugo von Hofmannsthal Musikalsk ledelse: Petr Popelka Regi: Ole Anders Tandberg Scenografi: Erlend Birkeland Kostymer: Maria Geber Lysdesign: Clement Irbil

Elektra: Gun-Brit Barkmin Klytaimnestra: Anna Larsson Krysotemis: Elisabeth Teige Aigistos: Magnus Staveland Orestes: Yngve Søberg Orestes’ ledsager: Natanael Vasile Uifalean Den fortrolige/Oppsynsdamen: Eli Kristin Hanssveen En ung tjener: Simen Bredesen En gammel tjener: Johann Dornwald 1. tjenestepike: Tone Kummervold 2. tjenestepike: Christina Jønsi 3. tjenestepike: Melissa Baug 4. tjenestepike/Slepbærer: Hedvig Haugerud 5. tjenestepike: Eva Langeland Gjerde

DSCH Konsertteater med Det Norske Kammerorkester Scene 2, Den Norske Opera og Ballett, 6. juni. Musikk av Dmitrij Sjostakovitsj

Kunstnerisk leder: Pekka Kuusisto Akkordeon: Bjarke Mogensen Regi og konsept: Mikkel Harder Munck-Hansen Lysdesign og scenografi: Lars Egegaard Sørensen Scenografi og kostyme: Maja Ravn Musikalsk bearbeidelse: Øystein Sonstad Lyddesign: Asle Karstad Lydprodusent: Bodvar Tornes Lystekniker: Christopher Sanders Videotekniker: Mathias Grønsdal

Flaggermusen av Johann Strauss d.y. med libretto av Karl Haffner og Richard Genée RingsakerOperaen, Teatersalen Brumunddal, 7. november 2023

Norsk oversettelse av Toni Herlofsson og Ronald Rørvik, bearbeidet av Ane Aass

Regissør: Ane Aass Dirigent: Torodd Wigum Scenograf: Yngvar Julin Kostymedesigner: Antti Bjørn Lysdesigner: Eirik Brenne Torsethaugen Maskedesigner: Maren Togstad Koreograf: Rein Oskar Evensen

Eisenstein: Espen Langvik Rosalinde: Isa Katharina Gericke Adele: Renate Ekerhovd Orlofska: Anna Sundström Otervik Falke: Magnus Dorholt Kjeldal Frank: Gunnar Andor Nieland Alfred: Ole Andreas Silseth Dr. Blind: Kristian Krokslett Frosch: Anders Kippersund Ida/danser: Signe Otervik Ivan/danser: Rein Oskar Evensen Ringsaker Operakor Ringsaker Operaorkester


Del artikkel
https://scenekunst.no/artikler/arets-hoydepunkter-aksel-tollali
Facebook

(Ingen innlegg)

Scenekunst.no har bedt kritikerne som har skrevet mest for tidsskriftet i 2023 om å løfte frem sine høydepunkter fra 2023. I dag presenterer Aksel Tollåli sine høydepunkter.

Når jeg ser tilbake på scenekunståret 2023, er det vanskelig å ikke tenke på Elektra av Richard Strauss og Hugo von Hofmannsthal. Denne blodstenkede greske tragedien i tysk, psykoanalytisk operadrakt har vært en grotesk følgesvenn gjennom hele året.

Elektra i Operaen

Elektraåret 2023 begynte i Oslo (Scenekunsts anmeldelse her) og fortsatte i København. For bare noen dager siden ble det hele avrundet med en hårreisende god konsertant fremføring i Bergen. Etter å ha sittet gjennom ni fremføringer av en av musikkhistoriens mest overveldende operaer dette året, håper jeg i mitt stille sinn at det blir en stund til neste gang. Det tar på å tilbringe et helt år i «sjelens barnehage for de aller mest voksne følelsene», som Operaens dramaturg Hedda Høgåsen-Hallesby karakteriserte verket før premieren i Oslo. Det er produksjonen i Oslo som har satt seg mest i kroppen. Jeg fulgte alle sju forestillingene fra ulike plasser i Operaen, og skrev om det for Scenekunst. Målet var å få et slags innblikk i hvordan en operaforestilling endrer seg gjennom et helt løp, men det var mye annet som dukket opp på veien. Ikke minst fikk jeg med meg alt det som ikke skulle skje, som snublende korsangere, en påminnelse om å skru av telefonen som kom midt under forestillingen og – som jeg av en eller annen grunn glemte da jeg skrev den opprinnelige teksten – en forestilling som ble tre kvarter forsinket fordi man ikke fikk skrudd av taklysene på scenen. Etter premieren – som jeg anmeldte for Aftenposten (bak betalingsmur) – var jeg ikke akkurat overbegeistret for Ole Anders Tandbergs produksjon, eller for den saks skyld sopran Gun-Brit Barkmin i den krevende hovedrollen. Men selv om jeg ikke syntes at Tandberg eller Barkmin helt lyktes i det de prøvde på, gjorde det å se produksjonen flere ganger at jeg fikk en større forståelse for hvordan den prøvde å forme dramaet. Heldigvis var det også mye å glede seg over i løpet av de sju forestillingene. Operaorkesteret under Petr Popelka spilte med en sjelden homogenitet og intensitet, som én stor orkesterorganisme. Elisabeth Teiges lysende Krysotemis var oppsetningens store høydepunkt med en vokal fylde og scenisk tilstedeværelse som sendte frysninger nedover ryggen. Avslutningsvis må også nevnes Hedvig Haugerud som gjorde stort inntrykk i den lille dobbeltrollen som 4. tjenestepike og Slepbærer. Hun har sunget i alle Elektra-ene jeg har sett i år, og med stadig større teknisk kontroll og en stemme som har blitt større for hver gang jeg har hørt henne. I det siste året har hun seilt opp som en sanger man så absolutt burde holde et øye på.

DSCH med Det Norske Kammerorkester

Det Norske Kammerorkester har i lange tider gjort seg bemerket med original programmering og interessante fortolkninger. I konsertteaterforestillingen , med iscenesettelser av musikk av Sjostakovitsj, klarte de å bruke visuelle og sceniske elementer til å forsterke og utvide deres allerede store musikalske arsenal. Det var spesielt i de små formatene Kammerorkesteret lyktes, i de kortere satsene for mindre besetninger. Blant høydepunktene var første sats fra Strykekvartett nr. 7, omarbeidet for strykeoktett av Øystein Sonstad, hvor musikken ble spilt med koreografisk presisjon i en provisorisk togkupé. Denne første delen av forestillingen var delt opp i mindre vignetter som ikke fortalte en sammenhengende historie, men som tok utgangspunkt i samme visuelle og tematiske univers. Men med DSCH åpnet Kammerorkesteret opp for ny innsikt – både i Sjostakovitsj’ musikk og i kammermusikkens ensembledynamikk. Det er et format med et helt enormt potensial, og jeg gleder meg allerede til neste konsertteater.

Flaggermusen på Ringsakeroperaen

Den siste forestillingen jeg vil trekke frem fra scenekunståret 2023 er Ringsakeroperaens oppsetning av Johann Strauss d.y.s Flaggermusen. Det skjer utrolig mye spennende på de mindre operascenene rundt om i landet, og denne oppsetningen er blant de aller beste jeg har sett i år. Operette er en krevende sjanger, og her fant regissør Ane Aass en moderne motsvarighet til den wienerske overklassens dekadanse i den siste halvdelen av 1800-tallet – norsk hytteadel på afterski. Produksjonen var ikke utpreget radikal, og språklig kunne den gått enda lenger, men den utviste en sjelden forståelse for operettesjangerens grunnleggende premisser, og klarer å gjøre oppdateringen til mer enn en fiks idé. Et drivende godt orkester og noen virkelig strålende solister gjorde dette til en sjelden fornøyelse.


Årsoppsummering
Årets høydepunkter: Grace Tabea Tenga

Scenekunst.no har bedt kritikerne som har skrevet mest for tidsskriftet i 2023 om å løfte frem sine høydepunkter fra 2023. I dag presenterer Grace Tabea Tenga sine scenekunsthøydepunkter.

av Grace Tabea Tenga
Årsoppsummering
Årets høydepunkter: Chris Erichsen

Scenekunst.no har bedt kritikerne som har skrevet mest for tidsskriftet i 2023 om å løfte frem sine høydepunkter fra 2023. I dag presenterer Chris Erichsen sine teaterhøydepunkter.

av Chris Erichsen
Årsoppsummering
Årets høydepunkter: Emil Bernhardt

Scenekunst.no har bedt kritikerne som har skrevet mest for tidsskriftet i 2023 om å løfte frem sine høydepunkter fra 2023. I dag presenterer Emil Bernhardt sine konserthøydepunkter.

av Emil Bernhardt
Kritikk
Skakende skrekkregime

Musikk og scenebilde virker sjeldent godt sammen i Nasjonaloperaens Elektra.

av Hilde Halvorsrød
Essay
Tre uker i sjelens barnehage

Etter sju forestillinger fremstår Operaens «Elektra» forfriskende pessimistisk.

av Aksel Tollåli
Kritikk
Gjennomtenkt afterski-opera

RingsakerOperaens modernisering av Flaggermusen legger listen høyt for kommende produksjoner.

av Aksel Tollåli

S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, PAHN, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no