S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Tomine Sandal – 28. desember 2024

Årets høydepunkter 2024: Tomine Sandal

Bilde fra Susie Wangs forestilling Heavy Breathers. Foto: Simen Ulvestad. Scenografi Bo Krister Wallström. Lys: Philip Isaksen


Publisert
28. desember 2024
Sist endret
28. desember 2024
Tekst av

Årsoppsummering Teater

Heavy Breathers av Susie Wang. Premiere 13. juni 2024 Black Box teater.

Konsept: Susie Wang Tekst, regi: Trine Falch Scenografi: Bo Krister Wallström. Lyd, musikk: Martin Langlie Lys: Philip Isaksen

Spesialeffekter: Fanney Antonsdottir Snekkerarbeid: Oscar Solløs Sceneteknikk: Simen Ulvestad, Oscar Solløs Språkkonsulent: Sarah Valentine Foto: Simen Ulvestad Grafisk design: Ulf Carlsson Produsent: Bo Krister Wallström

Med: Kim Atle Hansen, Mona Solhaug, Julie Solberg, Selome Emnetu, Phillip Isaksen, Simen Ulvestad

Hedda Gabler av Henrik Ibsen oversatt til nynorsk av Aina Basso

Regi: Kjersti Horn Scenografi og kostymedesign: Sven Haraldsson Videoregissør: Mads Sjøgård Pettersen Komponist og lyddesign: Erik Hedin Lysdesign: Torkel Skjærven

Med: Jae Nyamburah, Emil Johnsen, Kyrre Hellum, Kjersti Dalseide, Preben Hodneland, Geir Kvarme og Kirsti Refseth

Solaris av Verk Produksjoner. Premiere 31. oktober 2024, Black Box teater.

Av og med: Fredrik Hannestad, Saila Hyttinen, Anders Mossling, Solveig Laland Mohn, Håkon Matthias Vassvik, Espen Klouman Høiner, Adam Manthey Steen, Camilla Eeg-Tverbakk, Vilde Jørland, Jakob Oredsson, Signe Becker, Per Platou.


Del artikkel
https://scenekunst.no/artikler/arets-hoydepunkter-2024-tomine-sandal
Facebook

(Ingen innlegg)

Scenekunst.no har bedt kritikerne som har skrevet mest for tidsskriftet i 2024 om å løfte frem sine høydepunkter fra 2024. I dag: Tomine Sandal.

Susie Wang: Heavy Breathers, Black Box teater

I Heavy Breathers møter vi tre høygravide kvinner, Sheila, Skyler og Zoe (Mona Synnøve Solhaug, Julie Solberg og Selome Emnetu), som deltar på pustekurs hos den nedlatende og creepy Dr. Jack (Kim Atle Hansen). I «doktorens» underjordiske studio, blir luften tynnere og tynnere, og etter hvert siver det inn en mistanke om at tilstanden til verden utenfor også nærmer seg det giftige. Møtet mellom de hypergravide kvinnene og Dr. Jack åpner for en morsom, skarp og økokritisk utforsking og avkledning av giftig maskulinitet og idealer knyttet til det såkalt naturlige. Med Heavy Breathers benytter Susie Wang seg av mange kjente grep fra deres egen verktøykasse, som vold og blod, imponerende teatereffekter, overnaturlighet og lek med amerikansk språk, klisjeer og stereotypier. Det er likevel ingenting tilstivnet med årets forestilling, som i stedet vitner om at det enda er mye å utforske i Susie Wangs lille boble i norsk teater.

Kjersti Horn: Hedda Gabler, Det Norske Teatret

Henrik Ibsens Hedda Gabler settes hyppig opp på norske scener, men regiene er ikke alltid like vellykkede. Ofte er karakterer som tjenestepiken Berte eller Tesmans tante Julle strøket som en del av en modernisering, og mye av komikken som knytter seg til særlig Jørgen Tesman har en tendens til å falle bort. I Kjersti Horns Hedda Gabler foregår handlingen i et moderne rom – med videooverføring, som bringer oss nærmere skuespillerne – men teksten ligger svært tett på Ibsens originalmanus, og med skuespillere som leverer gode rolletolkninger blir resultatet en forestilling som virkelig løfter frem Ibsens bitende tekst. Jae Nyamburah overbeviser i tittelrollen og har godt grep om både de små og store stemningsskiftene og den indre uroen som rir generaldatteren frem til avslutningen. Videre satt jeg spesielt pris på Emil Johnsens tolkning av Jørgen Tesman. Han både evner å formidle det helt eksepsjonelt tåpelige ved karakteren samtidig som han i avvisningen av Hedda mot slutten av forestillingen makter å formidle et dypere mørke i karakteren, som er bent frem uhyggelig. Hedda Gabler på Det Norske Teatret vitner om et grundig tolkningsarbeid fra hele det kunstneriske laget, hvor Ibsens brodd og humor får fullt spillerom.

Verk Produksjoner: Solaris, Black Box teater

Verk Produksjoners Solaris er et av årets teaterhøydepunkter for min del, ikke minst fordi det er en forestilling som jeg har grublet mye og sammen med etter at jeg så den. Heller enn en mer klassisk adaptasjon, oppleves forestillingen som en teaterrefleksjon over Stanislaw Lems sci-fi roman Solaris (1961) og Andrej Tarkovskijs filmadaptasjon av denne (1972). Gjennom forestillingen utforskes kroppens betydning for tanker og følelser, kunst og kunnskap på ansporende vis. Verk Produksjoner nærmer seg tematikken med en åpenhet og lekenhet, og med det som oppleves som en genuin nysgjerrighet for hvordan teaterkunsten kan skape rom for å reflektere over vårt egne indre og vår plass i det store universet.


Kritikk
Pust inn Susie Wang, pust ut kjedelig teater

Heavy Breathers er en bitende skarp og morsom utforskning av naturen og det såkalte naturlige. Og som alltid er de det duket for blod, gørr, fødsler og vitsing med corny amerikansk kultur.

av Tomine Sandal
Kritikk
Verdensrom, teaterrom og psykologiske rom

Ved å trekke inn erfaringer med kunsten og tenke med Lems roman og Tarkovskijs filmatisering av denne åpner Verk produksjoners Solaris et refleksjonsrom som skuespillerne selv trer inn i.

av Tomine Sandal

S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, PAHN, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no