S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Chris Erichsen
Kritikk
Den pedofile tilstanden

Mitt pedofile eventyr er mer et portrett av en tilstand enn en historie om pedofili.

av Chris Erichsen
Kritikk
Solidaritet i praksis

Påminnelsen om eksistensen av de modige pleierne, læringen og solidariteten som ligger i den, og den usentimentale, ujålete måten det spilles ut på, gjør Mistanken til en viktig forestilling.

av Chris Erichsen
Kritikk
Absurd begjær

I Siri Broch Johansens og Riksteatrets Per Hansen – en trofast mann er det begjær det handler om. I sin mest voldsomme, hodeløse, rent ut sagt absurde form.

av Chris Erichsen
Kritikk
Og aldri skal vi møtes?

I MomA av Goksøyr og Martens spilles det ut en lang smertefull rekke av misforståelser med en nesten thrilleraktig kvalitet.

av Chris Erichsen
Kritikk
Fritt for bullshit

I Prosessen på Nationaltheatret ryddes det plass til det absurde, surrealistiske og humoristiske i historien. Det virker frigjørende på materialet - og på oss som ser på.

av Chris Erichsen
Essay
Hvem skriver kritikeren for?

Kritikeren skriver for publikum, ikke teatret, mener de fleste kritikere og medier. Dette godt etablerte dogmet er en av forutsetningene for kritikkens forfall i mainstream media, mener Chris Erichsen.

av Chris Erichsen
Kritikk
Roman eller dramatikk?

Maria Tryti Vennerød er dramatiker par excellence. Men sceneversjonen av romanen Nære relasjonar, om en kvinnes vold mot sin kjæreste, går seg fast i en romanaktig monolog.

av Chris Erichsen
Årsoppsummering
Årets høydepunkter: Chris Erichsen

Scenekunst.no har bedt kritikerne som har skrevet mest for tidsskriftet i 2023 om å løfte frem sine høydepunkter fra 2023. I dag presenterer Chris Erichsen sine teaterhøydepunkter.

av Chris Erichsen
Kritikk
Begjæret etter bekreftelse

I vårt sted: et intimitetstyrannisk og overraskende humoristisk kammerspill, hvor misforståelsene, usikkerheten, sjalusien og det aldri hvilende begjæret etter bekreftelse spilles mer og mer skamløst ut.

av Chris Erichsen
Kritikk
Den store poetessen og den engstelige lille klumpen

Jeg er Sylv synliggjør avgrunnen og sammenhengen mellom bildene av den perfekt utseende Sylvia Plath og de rasende, brutale diktene hun skrev.

av Chris Erichsen
Kritikk
Tuppen og Lillemor i de sosiale medienes tid

Sudden death er godt tenkt, spilt og gjennomført, men det høye tempoet og lydnivået tar delvis rotta på tekstens innebygde muligheter og kvaliteter.

av Chris Erichsen
Kritikk
Svanesang for Ivars kro

«Ivars kro» er en fin, spillevende og nostalgisk minneforestilling om en viktig kulturbærer på Oslos sentrale østkant.

av Chris Erichsen
Kritikk
Gloria in excelsis Hkeem

ABDUL ≈ HKEEM: Realiseringen av den sceniske fortellingen om en ungdom av i dag er et vakkert produkt av et tett samarbeid mellom kunstnere av tre generasjoner.

av Chris Erichsen
Kritikk
Dæm satans kukjævlan!

Sporv og engel: Istedet for å forsøke seg på det halsbrekkende, umulige prosjektet det er å synge som Edith Piaf, tar Gjertrud Jynge den helt ut, som seg selv.

av Chris Erichsen
Kritikk
Når bror og søster vokser sammen

I «Samtaler med bror» vokser bror og søster sammen. Og derigjennom vokser historien utover sine egne grenser.

av Chris Erichsen
Intervju
Utklekkingsanstalten

De siste 20 årene har 200 elever gått ut av teaterskolen Nordic Black Express. -Jeg tror den har hatt mye mer “impact” på norsk scenekunst enn det som blir sagt høyt, mener Mine Nilay Yalcin. Sammen med Nadir Guendouz og Hina Zaidi forteller hun historien om skolen.

av Chris Erichsen
Kritikk
Babelsk omfavnelse av menneskelig samhørighet

I “Originally a plant” byr Maritea Dæhlin på en fascinerende kombinasjon av noe kjent og ukjent.

av Chris Erichsen
Kritikk
Perverst underholdende

I “Mamma Masochist” beveger Ibrahim Fazlic seg farlig nær en grense det er vanskelig å definere, men han holder seg på elegant vis innafor hele tiden. Med ham har en ny figur og stemme gjort sitt inntog i norsk scenekunst.

av Chris Erichsen
Kritikk
Avklart, rituell enkelhet

I Flowers for Torgeir holder Roberta Carreri både minnet om Torgeir Wethal og sin egen flamme i live.

av Chris Erichsen
Kritikk
Kontinuerlig haglskur

Absurditetene, de manierte bevegelsene og verbale utbruddene veltes over oss som en kontinuerlig haglskur. Kakefabrikken er et desperat forsøk på å redde i land en tekst med begrenset relevans.

av Chris Erichsen

S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, PAHN, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no