S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Chris Erichsen
Essay
Hvem skriver kritikeren for?

Kritikeren skriver for publikum, ikke teatret, mener de fleste kritikere og medier. Dette godt etablerte dogmet er en av forutsetningene for kritikkens forfall i mainstream media, mener Chris Erichsen.

av Chris Erichsen
Kritikk
Roman eller dramatikk?

Maria Tryti Vennerød er dramatiker par excellence. Men sceneversjonen av romanen Nære relasjonar, om en kvinnes vold mot sin kjæreste, går seg fast i en romanaktig monolog.

av Chris Erichsen
Årsoppsummering
Årets høydepunkter: Chris Erichsen

Scenekunst.no har bedt kritikerne som har skrevet mest for tidsskriftet i 2023 om å løfte frem sine høydepunkter fra 2023. I dag presenterer Chris Erichsen sine teaterhøydepunkter.

av Chris Erichsen
Kritikk
Begjæret etter bekreftelse

I vårt sted: et intimitetstyrannisk og overraskende humoristisk kammerspill, hvor misforståelsene, usikkerheten, sjalusien og det aldri hvilende begjæret etter bekreftelse spilles mer og mer skamløst ut.

av Chris Erichsen
Kritikk
Den store poetessen og den engstelige lille klumpen

Jeg er Sylv synliggjør avgrunnen og sammenhengen mellom bildene av den perfekt utseende Sylvia Plath og de rasende, brutale diktene hun skrev.

av Chris Erichsen
Kritikk
Tuppen og Lillemor i de sosiale medienes tid

Sudden death er godt tenkt, spilt og gjennomført, men det høye tempoet og lydnivået tar delvis rotta på tekstens innebygde muligheter og kvaliteter.

av Chris Erichsen
Kritikk
Svanesang for Ivars kro

«Ivars kro» er en fin, spillevende og nostalgisk minneforestilling om en viktig kulturbærer på Oslos sentrale østkant.

av Chris Erichsen
Kritikk
Gloria in excelsis Hkeem

ABDUL ≈ HKEEM: Realiseringen av den sceniske fortellingen om en ungdom av i dag er et vakkert produkt av et tett samarbeid mellom kunstnere av tre generasjoner.

av Chris Erichsen
Kritikk
Dæm satans kukjævlan!

Sporv og engel: Istedet for å forsøke seg på det halsbrekkende, umulige prosjektet det er å synge som Edith Piaf, tar Gjertrud Jynge den helt ut, som seg selv.

av Chris Erichsen
Kritikk
Når bror og søster vokser sammen

I «Samtaler med bror» vokser bror og søster sammen. Og derigjennom vokser historien utover sine egne grenser.

av Chris Erichsen
Intervju
Utklekkingsanstalten

De siste 20 årene har 200 elever gått ut av teaterskolen Nordic Black Express. -Jeg tror den har hatt mye mer “impact” på norsk scenekunst enn det som blir sagt høyt, mener Mine Nilay Yalcin. Sammen med Nadir Guendouz og Hina Zaidi forteller hun historien om skolen.

av Chris Erichsen
Kritikk
Babelsk omfavnelse av menneskelig samhørighet

I “Originally a plant” byr Maritea Dæhlin på en fascinerende kombinasjon av noe kjent og ukjent.

av Chris Erichsen
Kritikk
Perverst underholdende

I “Mamma Masochist” beveger Ibrahim Fazlic seg farlig nær en grense det er vanskelig å definere, men han holder seg på elegant vis innafor hele tiden. Med ham har en ny figur og stemme gjort sitt inntog i norsk scenekunst.

av Chris Erichsen
Kritikk
Avklart, rituell enkelhet

I Flowers for Torgeir holder Roberta Carreri både minnet om Torgeir Wethal og sin egen flamme i live.

av Chris Erichsen
Kritikk
Kontinuerlig haglskur

Absurditetene, de manierte bevegelsene og verbale utbruddene veltes over oss som en kontinuerlig haglskur. Kakefabrikken er et desperat forsøk på å redde i land en tekst med begrenset relevans.

av Chris Erichsen
Kommentar
Det elitære øyeblikk

Gardzienice har vært i landet og vist fram et kunstnerskap som de er ganske aleine om i verden. Men det har kommet med en pris.

av Chris Erichsen
Kritikk
Samtidsmelankoli

Eirik Willyson har vært i omløp i dette gamet lenge. Likevel kjennes det, med «Odalen», som om han kommer inn fra sidelinja med noe vi ikke har sett før.

av Chris Erichsen
Kritikk
Alt SKAL bli bra!

Med «Tid for glede» har Arne Lygre, regissør Johannes Holmen Dahl og skuespillerne skapt det vi nå trenger aller mest etter to år i helvete.

av Chris Erichsen
Kritikk
Kunstig, utenfra påført

Bortsett fra ønsket om en helaften med Fredrik Brattberg, er det vanskelig å se motivasjonen bak Vega Scenes sammenkjeding av to av tekstene hans.

av Chris Erichsen
Kritikk
Ambisiøst, på godt og vondt

«Den skinnende byen»: Kapittel to i Espen Kloumann Høiners utforskning av det nordamerikanske mytologiske landskapet er langt mer ambisiøst og preget av søken, på godt og vondt, enn kapittel én.

av Chris Erichsen

S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no