Saykuhlojee er teater om blindsoner og "psychopolitics" på undringens plan.
Synsbedrag, sanseforvirring og konvensjonsbrudd sammenflettes på magisk vis i Heine Avdal og Yukiko Shinozakis until på Dansens Hus
Cecilie Lindeman Steen fyrer opp speilnevroner i Sølvi Edvardsens koreografi UNDER på Dansens Hus
Scenekunst.no har bedt kritikerne som har skrevet mest for tidsskriftet i 2023 om å løfte frem sine høydepunkter fra 2023. I dag presenterer Grace Tabea Tenga sine scenekunsthøydepunkter.
Den brasilianske danseforestillingen Encantado forviller seg inn i dypt problematisk symbolikk som den hadde vunnet alt på å unngå
I den selvbiografiske monologen Pieces of Me bærer Bo Petersen familiens byrder fra apartheid på treffsikkert vis.
— Før sørget vi over alt det fæle som hadde skjedd. Nå sørger vi over alt vi ble lovet, men som aldri skjedde, forteller den sørafrikanske teaterviteren Lesego Chauke.
DARKMATTER overgår alt jeg har sett på norske scener i år. Bit fast i meg, Cherish Menzo, og gi aldri slipp!
Med “Det Sara skjuler” legger det samiske nasjonalteatret Beaivváš og dramatiker Kathrine Nedrejord lista for hvordan man kan levere sår tematikk om voldtekt på et språk et ungt publikum kan hekte seg på
Med det sørafrikanske gjestespillet We Wear Our Wheels with Pride… løfter kompaniet Moving into Dance og koreograf Robyn Orlin rickshawenes tapte arkiv frem i lyset
Mikroaggresjon, misforståelser og marginalisering gjør at mange kvinnelige kunstnere med minoritetsbakgrunn velger sine ord med omhu.
Den uannonserte performancen INTERFLORA I WANT TO EXIT THE REALM av Mohamed Mohamed finner sted uten en tråd ved trappetrinnene på Kampen kirke
Det er mildt sagt halleluja-tilstander når borgerrettighetsforkjemper og professor Angela Davis åpner Melafestivalens 20. utgave
Carl Aquilizan viser frem undertrykket feminitet i solodebuten Flower Boy, en dypt personlig beretning som søker å utvide det kjønnede handlingsrepertoaret.
Grace Tabea Tenga og Foreningen INN – Etniske minoriteter i norsk kulturliv er bekymret for situasjonen til dansere med minoritetsbakgrunn etter koronapandemien.
Nederlandske Cherish Menzo tar på seg musikkvideomodellenes stereotypiske kroppsspråk i soloen Jezebel på Dansens Hus.
Massala Dance Companys Oüm er et dragsug som trekker en dypere inn i artisten Oüm Kalthoums rytmiske univers.
Den fjerde utgaven av Oslo Jazzdansfestival fortsetter å sette en underkommuninsert dansesjanger på scenekunstkartet.
Stamsund Internasjonale Teaterfestival i Lofoten rører ved global ulikhet, samlesing og øvelser i å finne perspektiver.
Mor av En Nasjon er et lappeteppe av generasjonsfortellinger, omsorg og motstandskamp, vevet sammen av sanger og skuespiller Nosizwe Baqwa.