S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Anna Helene Valberg
Kritikk
Teater som brekkstang

In Search of Democracy 3.0 er mer enn teater – det er et verktøy for å forstå og trene demokrati-musklene våre.

av Anna Helene Valberg
Kritikk
Når ingen sannhet kan forløse

Ellen Babić er et psykologisk kammerspill som utforsker makt, løgner og manipulasjon i nære relasjoner. Med presis regi og solid skuespill speiler forestillingen vår tids gråsoner.

av Anna Helene Valberg
Kritikk
Likhetens paradokser

Majoritetsbefolkningen får et speil satt opp foran seg når Sargun Oshana dramatiserer historien om Elefantmannen. Det er ikke Elefantmannen som er grotesk – det er oss.

av Anna Helene Valberg
Kritikk
Ikke helt tilstrekkelig om utilstrekkeligheten

Hvordan lever vi våre liv best i dagens samfunn? Brageteatret prøver å svare med svart humor.

av Anna Helene Valberg
Kritikk
Lunt om forgjengelighet

Sangen om alt som blir borte spør om hvor alt det som forsvinner blir av. Det kan være en ball eller en sokk, men også mennesker som dør eller flytter, minner og forestillinger.

av Anna Helene Valberg
Kritikk
Tankenes usynlige språk

I forestillingen Tankekjør får vi sitte på gjennom barnas tankebaner i opp- og nedturer.

av Anna Helene Valberg
Kritikk
Verden passer ikke meg

Bortenfor stjernene er en varm og sår forestilling om vennskap og å finne sin plass, men stikker ikke dypt nok i karakterene.

av Anna Helene Valberg
Kritikk
Trøst og koronaklemmer for tenåringens tungsinn

Med Historien om Woundman og Robyn viser Brageteatret nok en gang at de tar ungdom skikkelig alvorlig.

av Anna Helene Valberg
Kritikk
Deterministisk omfavnelse av skjebnen

Strømgren og Pendry har laget en teksttung og faktaladet forestilling med skarpe kanter.

av Anna Helene Valberg
Kritikk
For trist til ikke å le av

Monster i magen er en sjarmbombe om sorg.

av Anna Helene Valberg
Kritikk
Fabler i fjæra

Nina Ossavy bruker gamle fortellinger til å vekke nytt engasjement. I forestillingen Havengler blir vi mer dusjet enn dyppet, men den gir barn grunner til å bry seg om hav og natur, skriver Anna Valberg.

av Anna Helene Valberg
Kritikk
Hemmelighetsfulle historier

KRITIKK: I regissør Claire de Wangens dystre drømmeland slipper ingen unna. Vår anmelder Anna Valberg gjenopplever barndommens monstre under senga.

av Anna Helene Valberg
Nyheter
En kunstform i utvikling

– Sirkuset har tradisjonelt satset på ”det folk vil ha” og slik sett gjort seg selv til ren underholdning, sier Sverre Waage. Nysirkus har et annet fokus. Anna Valberg har vært i Sirkuslandsbyen i Torshovparken.

av Anna Helene Valberg
Kritikk
Flamsk prateteater imponerer

KRITIKK: – Nakent fokus på teksten og skuespilleren i tg STANs JDX – a public enemy. Anna Valberg har vært på Black Box Teater og Ibsenfestivalen.

av Anna Helene Valberg
Nyheter
-Dette var så enkelt!

HEDDAPRISEN: Søndag kveld ble Heddaprisen delt ut fra Nationaltheatrets hovedscene. Regionalteatrene gjorde det bra, mens Osloteatrene tok de attraktive prisene for beste mannlige og kvinnelige skuespiller.

av Anna Helene Valberg
Kritikk
Mer bærekraftig enn naturen selv

KRITIKK: Anna Valberg har fulgt Laksespelets surrealistiske reise inn i den mørke havbruksnæringa.

av Anna Helene Valberg
Kritikk
Diagnose Norge: klassisk borderline

KRITIKK: I en vilter westernkomedie greier Statsteatret å si noe om Norge som nasjon, samtidig som de skaper rein underholdning, god stemning og gir et beleilig spark til nasjonalfeiringa, skriver Anna Valberg.

av Anna Helene Valberg
Kritikk
Leken scenemagi fra Frankrike og Trøndelag

KRITIKK: Regissør Philippe Genty dyrker lekenheten i et slående vakkert scenerom. Forget me not med studenter fra Høgskolen i Nord-Trøndelag er en estetisk perle, tross noen haltende elementer, skriver Anna Valberg.

av Anna Helene Valberg
Kritikk
Brenner for biene

ANMELDELSE: Med et sterkt og nært engasjement belyser BIOS miljøutfordringene fra scenekunstens perspektiv. Forestillingen er entydig, kanskje litt ensidig, men mer bevegende enn den mest engasjerte rapport, skriver Anna Valberg.

av Anna Helene Valberg
Kritikk
Vesentlig hverdag

ANMELDELSE: I forestillingen Point of you på Nationaltheatret møtes palestinere og nordmenn med ulike syn på verden. Nettopp det hverdagslige og lille gjør at forestillingen fungerer, skriver Anna Valberg.

av Anna Helene Valberg

S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, PAHN, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no