– Dette var så enkelt! Det utbryter regidebutant Glenn André Kaada idet han mottar Heddaprisen for årets forestilling. Perpleks beskrives av juryen som en leken, tankefull og intelligent forestilling, som lykkes i å gjøre komplekse filosofiske problemer og refleksjoner tilgjengelig for publikum uten å ty til forenkling.
Senere utdyper Kaada:
– Ofte er prosessen bak en forestilling en eneste lang kamp for å få elementer til å fungere sammen. Det er ikke gitt at en greier å skape en god helhet. Men denne gangen gikk det som en lek.
Stavangerensemblet ble godt kjent da de jobbet sammen på Fruen fra Havet, og fikk fortsette sammen under oppføringen av Perpleks. Ensemblet mottok to priser; både beste forestilling, og prisen for særlig kunstnerisk innsats, som de fikk for begge de to nevnte forestillingene.
– Perpleks lekte vi fram. Det var en god kollektiv prosess der alle dro i samme retning, sier ensemblet.
Få, men tunge priser til Oslo
Tungvekterne Nationaltheatret og Det norske teatret fikk ikke med seg mange prisene, men de fikk flere av de aller gjeveste. Mariann Hole ved Nationaltheatret vant prisen for beste kvinnelige skuespiller for sin tolkning av Lulu – Pandoras eske, og Vidar Magnussen fra Det norske teatret vant for sin rolle som seremonimester i Shockheaded Peter.
Mariann Hole holdt kveldens mest klassiske takketale, skrevet på yatzyark. Hun takket familie og venner, og forloveden som hadde holdt ut med at hun klinte med halve Nationaltheatrets ensemble under Lulu. Hun takket også Thorbjørn Harr og Jan Gunnar Røise for at de hjalp henne å finne sin identitet som skuespiller under deres tid som kunstnerisk ledelse på Torshovteatret.
Vidar Magnussen har den siste tida gjort seg bemerket som komiker på NRK, og har jobbet mye med ideutvikling og manus. Han fikk av juryen ros for sin timing og tilstedeværelse.
Den suverent beste talen var det 75-åringen Sigmund Sæverud fra Det norske teatret som holdt. Han fikk prisen for beste mannlige medspiller for sin rolle som Lucky i Mens vi venter på Godot.
– At en slik veldreid, ung dame som Heddastatuetten skulle være med meg hjem, var nok ikke bare takket være min sjarm, kvitterte Sæverud. Han trakk fram de mange innspill fra regissør Bjørn Sundquist, ideer som ”pløyer dypt og flakset viltert”.
– At et stykke som til de grader understreker meningsløsheten i menneskenes livsprosjekt kan gi en mening, føyde han undrende til.
Triumf for Trøndelag
Trøndelag teater var en annen storvinner. Hele fem priser hentet de med seg hjem til Trondheim. Høyest hang kanskje regiprisen til Tyra Tønnesen. Den fikk hun for to ulike produksjoner – Besøk av gammel dame ved Trøndelag teater, og Ekte kjærlighet – fritt etter Camilla Collett, ved Agder teater. I takketalen la hun særlig vekt på de gode arbeidsbetingelsene som la til rette for solide resultater. Begge prosessene var preget av varme, glede, mot og generøsitet, roste hun.
Bård Lie Thorbjørnsen brakte også Trøndelag teater en statuett for Friedrich Dürrenmatts klassiske tragikomedie Besøk av gammel dame. Han vant prisen for beste kostyme og scenografi. Renate Reinsve vant prisen for beste kvinnelige medspiller for sin innsats i samme stykke, som beskrives som stilsikkert, vakkert og hysterisk morsomt.
Barneteaterpris til jubilant
I år er frigruppen Cirka Teater fra Trondheim 30 år. Da var det særlig hyggelig for dem å plukke med seg to priser for jubileumsforestillingen Hundre Hemmeligheter – nemlig prisen for beste barne- og ungdomsforestilling, og prisen for beste audiovisuelle design. Hundre hemmeligheter er lagd i samarbeid med blant andre Trøndelag teater og Riksteatret.
Anne Marit Sæther startet Cirka teater sammen med Gilles Berger. Hun har vært primus motor og involvert i alle teatrets forestillinger oppigjennom. Hun var rørt og lykkelig over å vinne Heddaprisen.
Internasjonale aktører
Koreograf Alan Lucien Øyens forestilling Coelacanth var nominert i hele fire kategorier, men vant den helt nye kategorien beste scenetekst.
Lykkelige var Verdensteatret og deres kunstneriske leder Lisbeth Bodd over å motta Heddakomiteens ærespris. Denne prisen har helt åpne kriterier, og deles bare ut når komiteen ønsker det.
– Verdensteatret er som et ghost train, alle har hørt om det, men ingen har sett det, sa Bodd spøkefullt. Verdensteatret består av mange selvstendige kunstnere innen ulike fagfelter. ”Vanskelig å kategorisere, men lett å kjenne igjen”, som juryen så presist formulerte det.