S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Andreas Wiese
Kritikk
Det er Hedvigs Villand

Må Ibsen egentlig moderniseres? Selvsagt må han det. Vi har ikke noe valg. Spørsmålet er hvordan. En anmeldelse av Villanden på Teatret vårt, i elleve spørsmål og svar.

av Andreas Wiese
Kritikk
Dyktig, mørkt og morsomt

En teateranmeldelse av Mikhail Bulgakovs Flukt på Nationaltheatret, i tolv spørsmål og svar.

av Andreas Wiese
Debatt
Priset være teatret

Bekjennelser fra et Heddajurymedlem.

av Andreas Wiese
Kritikk
Dødelig forelsket

På Rogaland Teater lykkes regissør Tatu Hämäläinen og et ungt ensemble dobbelt: De gjør en dagbokroman levende på en scene og en 1700-talls roman emosjonelt relevant.

av Andreas Wiese
Kritikk
Sjeldent vellykket temateater

Idiot! er en forestilling som gir stemme til dem som ble stuet bort, mishandlet og glemt. I oppsetningen gjøres dette i et finstemt scenisk språk der kvaliteten åpner for empatien.

av Andreas Wiese
Kritikk
Offer og overgriper

De greske tragediene er brutalt direkte. I Euripides’ Medea er det like sjokkerende som uunngåelig at en fremmed mor selv dreper sine to små barn.

av Andreas Wiese
Kritikk
For lite ambisiøst

«Undre mæ på» er en monolog om en kvinne som får kreft. Det er en sterk historie, men her gjør ikke teatret historien sterkere.

av Andreas Wiese
Kritikk
Will og gal teateropplevelse

«Hva du Will» på Oslo Nye er en fascinerende hybrid: Stilbevisst regiteater i den brede underholdnings tjeneste.

av Andreas Wiese
Kritikk
Slikt mareritt lages av

«En midtsommernattsdrøm» flytter Shakespeares skogseventyr ut av alveland og inn i teknoklubben. Der er det kaldere.

av Andreas Wiese
Kritikk
Den siste olje

Menneskene ble drevet ut av paradis, men de fikk herredømme over jorden. «Olje og vatn» utforsker både vår menneskelighet og vår grådighet i sterke, mytiske bilder.

av Andreas Wiese
Kritikk
Lekent laboratorium

Å være havfrue er krevende. Du er et sted mellom menneske og fisk. Litt dyr og litt menneske, men uten statusen til for eksempel kentaurer. Så å være den lille havfruen Arild er ikke enkelt.

av Andreas Wiese
Kritikk
Før tråden ryker

På Teatret Vårt har Toril Solvang tatt utgangspunkt i Nini Roll Ankers arbeiderroman, men brukt den godt til å si noe viktig om vår egen tid. For vi har alt for mye å ha på oss. Og ingenting å skjule oss bak

av Andreas Wiese
Kritikk
Hen skal man tro på

På Torshovteatret vender en soldat hjem fra slagmarken og møter en ny slagmark: Hjemmet. Dramatikeren Taylor Mac legger torpedoen under den hellige ark: Kjernefamilien. Kjønn det den som vil.

av Andreas Wiese
Kritikk
Å leve er også et valg

Rosmersholm er blant de Ibsenstykker man kjenner tittelen på, men svært sjelden ser spilt. På Kilden viser de at det godt kan endres.

av Andreas Wiese
Kritikk
Oljeportrett i rosa – og litt svart

Dramatiker Kristin Auestad Danielsen har fylt koppen så full at den skvalper over, men som forestillingen er den blitt rik, varm – og kanskje ikke mørk nok.

av Andreas Wiese
Kritikk
En grusom komedie

Hva er egentlig moralen i Holbergs Erasmus Montanus? Folk flest er fryktelig dumme, akademikere er unyttige ordkløvere, og den pragmatiske brødfornuft vinner i femte akt – ved hjelp av militær tortur.

av Andreas Wiese
Kritikk
Hver gang vi fester

Velkommen til en fest og et nachspiel som er som en collage av alle de fester og nachspiel du vagt husker du har vært på. Alle til låter av Ane Brun.

av Andreas Wiese
Kritikk
Undergangen i langsom film

Tsjekhovs Kirsebærhaven er like sår som den er vakker, der en tafatt godseierfamilie ikke engang evner å la seg hjelpe. Deres tid er forbi. Det sier også noe om vår tid.

av Andreas Wiese
Kritikk
Verter som ikke vil gå

Et hus, en hage, en skinnende sol. Det er et nystriglet mareritt. Og Susie Wang skaper storartet teater.

av Andreas Wiese
Kritikk
De som forsvinner og de som blir

Arne Lygre er en av våre viktigste og mest spennende dramatikere, og oppsetningen av «Jeg forsvinner» på Hålogaland Teater i Tromsø viser oss hvorfor.

av Andreas Wiese

S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, PAHN, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no