Nasjonalballetten UNG har fått tre år på seg til å rettferdiggjøre sin eksistens og vise sitt bidrag til norsk kulturliv. Til debuten innfrir de først og fremst kravene som den klassiske ballettverdenen stiller.
KRONIKK: Teaterkritiker Lillian Bikset og dansekritiker Sidsel Pape oppfordret i denne kronikken i Klassekampen 16.3.16 til en prinsipiell diskusjon om maktfordeling og legitimitet i det frie scenekunstfeltet, på bakgrunn av habilitetsspørsmål rundt ansettelsen av ny teatersjef på Black Box Teater. Teksten er i etterkant sendt til Scenekunst.no.
KRITIKK: Skal det "hotte" i ICE HOT forstås som tidsriktig og trendy, eller som attråvekkende kåthet? – Å kalle noe ”hot” i forståelsen populært, er pretensiøst, skriver Sidsel Pape og finner samtidig øyeblikk som er verdt å se på mønstring av nordisk dans i Oslo.
NYHETER – Regjeringen skal ikke slakte Norsk kulturråd. Det ble understreket i debatten da Arbeiderpartiet i Oslo inviterte til et åpent møte om gjennomgangen av Norsk kulturråd. Beskrivelsen av rådet som elitistisk og preget av kameraderi ble i tillegg karakterisert som en myte. Sidsel Pape var på møtet, og rapporterer for scenekunst.no
– De fire møtene mellom ny dans og levende musikk i Koreografihuset flyter så fint at de virker som ferdige forestillinger, skriver Sidsel Pape. Operaens nye arbeidsrom for koreografi involverer både balletten, orkesteret og kunstnere utenfor huset.
SEMINAR: Samtaler om produksjonsforhold i dansefeltet er nødvendig og etterlengtet, men diskusjonen krever større åpenhet og mer profesjonell ledelse, skriver Sidsel Pape fra seminar på KhiO.
ANMELDELSE: Shadows Remind Silent er et tidsskille i norsk dans, skriver Sidsel Pape. For første gang inntar en danserdrevet og improvisasjonsbasert forestilling Hovedscenen på Operaen. Og ved hjelp av Carte Blanche blir det klart hva Hooman Sharifi vil fram til.
INTERVJU: – En mystisk reise, skiftende mellom virkelighet og eventyr. Sidsel Pape har møtt kunstnerne bak barneforestillingen Den syvende etasjen i verden under Dansefestival Barents.
INNLEGG: Med sitt innlegg ”Publikumsrekord på CODA-festivalen” undergraver Lise Nordal dansekritikken, hevder Sidsel Pape.
DISKUSJON OM DANS: Et stort Vi bestående av minst 30-40 ulike individer har skrevet et manifest som ikke skal publiseres. Manifestet ble derimot lest opp på Spleis på Scenehuset den 16. oktober for 60 mer eller mindre tilfeldig oppmøtte: Oss? Sidsel Pape rapporterer.
I tre tiår har norske improvisasjonsdansere reist utenlands for å lære og gjøre sin dans. Med ImproFestivalen 2013 holder det å dra til Follo Folkehøgskole. Sidsel Pape har møtt folkene bak festivalen.
INTERVJU: I EU-prosjektet FRAGILE løfter koreograf Kjersti Kramm Engebrigtsen fram dans for og med svaksynte. Blir det dansekunst, spør Sidsel Pape.
ANMELDELSE: Med Praeambulum har Ingun Bjørnsgaard laget et eksemplarisk verk som forener de sterkeste kvalitetene hun har, skriver Sidsel Pape.
STOFF #2: Sidsel Pape har mikrobeveget seg sammen med utøverne i det tverrfaglige performative forskningsprosjektet "Sverm". Testpublikum har gått harmdirrende ut av laboratoriet: Hvorfor står de kompetente kunstnerne bare der og puster i mikrofonen? Hvorfor danser de ikke for oss?
ANMELDELSE: Forestillingen Love Fire av amerikansk-israelske Yasmeen Godder på Dansens Hus handler mer om sex enn om kjærlighet. Det tar ikke fyr, og villskapen kan virke mekanisk, skriver Sidsel Pape.
ANMELDELSE: Luke George & co mestrer nuet med TV-gymnastiske øvelser i nærvær, skriver Sidsel Pape fra Oktoberdans.
ANMELDELSE: Impure Companys forestilling på Oktoberdans i Bergen er en kruttsterk forestilling der visuelle komponenter blir et middel for å bringe fram lydbilder, skriver Sidsel Pape.
KOMMENTAR: Dansefestivalen CODA har som formål å styrke dansekunsten i Norge ved å presentere et mangfold innenfor nasjonal og internasjonal samtidsdans. Har CODA nådd målet, og hva er forresten samtidsdans, spør Sidsel Pape.
Er babydans laget for å gi de foresatte god samvittighet, spør Sidsel Pape. Men hun fant flere skatter på Småkunstfestivalen på Dansens Hus, selv om dansen ikke alltid var i fokus. Artikkelen er publisert i samarbeid med barnebokkritikk.no.
KOMMENTAR: Både Nasjonalballetten og Carte Blanche utfordrer seg selv i valg av koreografer denne høsten, med blandet hell. Kritiker Sidsel Pape har sett to sesongåpninger.