S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Ragnhild Freng Dale
Kritikk
Avholdsbevegelsen og kapitalen

Amund Sjølie Sveen og venner har inntatt Folken i Stavanger for å gjenopplive gamle folkebevegelser. Resultatet er underholdende show med noe uforløst potensiale.

av Ragnhild Freng Dale
Kommentar
Samtidighet og stillhet i klimakrisens tid

Klimasøksmålet satte dagsorden i tingretten, men mellomspillet i lagmannsretten gikk stillere for seg. Hva har skjedd?

av Ragnhild Freng Dale
Kritikk
Med nord som kraftsentrum

Årets Festspill i Nord-Norge preges av akjsonsvilje og kunsterisk kvalitet med tyngdepunkt i de nordlige perspektivene.

av Ragnhild Freng Dale
Kritikk
Unntakstilstand og stillstand

03:08.38 Tilstander av Unntak (Versjon #1) av Tore Vagn Lid er en uhyggelig påminner om hvor desorienterende unntakstilstanden er, men i Harstad er det noe som virker uferdig i den sceniske behandlingen av 22. juli.

av Ragnhild Freng Dale
Kritikk
Utfordrende framtidsfiction

Hva skjer når et teaterkonsept tar over en hel festival? Den markasamiske festivalen Márkomeannu manet tre samepolitiske pionerer tilbake til framtiden – i 2118 – for å gi publikum nye perspektiver på samtiden.

av Ragnhild Freng Dale
Kommentar
Makten, æren og oljelandet

Tingretten har felt dom i klimasøksmålet. Blir det noen neste akt?

av Ragnhild Freng Dale
Kommentar
Kunsten å saksøke staten

Regjeringsadvokaten har i rettssalen kalt klimasøksmålet som pågår i Oslo tingrett for ”en forestilling”. Hva ligger i det? Ragnhild Freng Dale har fulgt saken i retten og skriver om dramaturgi og offentlighet.

av Ragnhild Freng Dale
Kritikk
Inn i det antropocene

– Hvis mennesket må innfinne seg med at vi er i en antropocen tidsalder, viste årets teaterfestival i Fjaler at festivalformen er en fin mulighet til å utforske og utvide forståelsen av hva dette betyr. Ragnhild Freng Dale har sett teater om faktafornektelse, landskapsspekulasjon, sci-fi, økosofi og utvidet virkelighet i Dale i Sunnfjord.

av Ragnhild Freng Dale
Kritikk
En sanningskommisjon på scenen

Kan kunsten virke der samfunnet svikter? Giron Sámi Theáhter forsøker å gi svar.

av Ragnhild Freng Dale
Kritikk
Til gruva skiller oss ad?

Både på svensk og norsk side av Sápmi handler den nye dramatikken for tiden om gruvedrift. – Begge forestillingene synliggjør at dette ikke er spørsmål som kun berører ett sted, én bygd, eller ett lokalsamfunn, skriver Ragnhild Freng Dale.

av Ragnhild Freng Dale
Intervju
Man er først og fremst menneske

“Vidas Extremas” bringer sammen urfolkskultur, rap og hiphop fra to sider av kloden. I kveld vant forestillingen Heddapris for særlig kunstnerisk innsats. Ragnhild Freng Dale har snakket med regissør Jon Tombre og produsentene Christina Hætta og Nicolai López.

av Ragnhild Freng Dale
Debatt
Motstand som drivkraft i teater

SEMINAR: Når ikke ordet eller jussen kommer videre, er det kraft i det skapende. Ragnhild Freng Dale har vært på Giron Sámi Teáhters seminar om kunst og aktivisme i Jokkmokk, Sverige.

av Ragnhild Freng Dale
Debatt
Estetikker, makt og nettverk på dansefeltet

5-7.november arrangerte dansenettverket keðja seminarer i Hammerfest, parallelt med Dansefestival Barents. Ragnhild Freng Dale rapporterer fra seminar om vinnere og tapere på dansefeltet og seminar om barn som dansepublikum.

av Ragnhild Freng Dale
Kritikk
Lokalglobalt samfunnsteater

KRITIKK: – Nordting er en blanding av feiring, harselering og kritikk som både avvæpner og treffer. Ragnhild Freng Dale har sett ungdom i Hammerfest stemme over egen fremtid.

av Ragnhild Freng Dale
Kritikk
Bekmørkt om vold i hjemmet

KRITIKK: Skoavdnji er et urovekkende møte med konsekvensene av å ikke ta et oppgjør med menneskets mørke sider. Ragnhild Freng Dale har sett Beaivváš' nyeste oppsetning i Kautokeino.

av Ragnhild Freng Dale
Kritikk
Meditasjon og vitamininnsprøytning

KRITIKK: CODA-festivalen viser flere forestillinger der norske og samiske danse- og musikktradisjoner møtes. – Både i Jorgáhallan og Leakhit går tradisjon og nyskapning hånd i hånd, skriver Ragnhild Freng Dale.

av Ragnhild Freng Dale
Debatt
Postdramatisk fellesskap?

KOMMENTAR: I et postdramatisk teaterlandskap er det ingen oppskrifter eller ingredienslister som definerer feltet alene. Det er derfor det er så viktig å snakke sammen. Ragnhild Freng Dale har vært på Tore Vagn Lids symposium om postdramatisk teater i Bergen.

av Ragnhild Freng Dale
Debatt
Verdier og markedsprofitt i kulturen

Kultur og næring står i et spenningsfelt med interessemotsetninger av ulik politisk, økonomisk og verdimessig karakter – i Norge som ellers i verden. Er det utdatert å snakke om etikk og verdier, spør Ragnhild Freng Dale etter å ha vært på Kildenkonferansen.

av Ragnhild Freng Dale
Kritikk
Politisk gambling i Sameland

KRITIKK: På Golden Ája Lapland Casino & Motel møttes nykapitalisme og urfolkskamp i et omformet bedehus på Nordkjosbotn: Et lekent og ironisk konsept med potensial for videreutvikling, skriver Ragnhild Freng Dale.

av Ragnhild Freng Dale
Debatt
Ta pengene og løp? Private kulturpenger i Storbritannia

Mens norsk kulturliv diskuterer kunstnerøkonomi, sponsing og entreprenørskap, sliter kunstnere i Storbritannia etter de siste årenes dramatiske kulturkutt. Etiske dilemma blir en stadig større del av hverdagen når pengene skal komme fra private kilder, skriver Ragnhild Freng Dale.

av Ragnhild Freng Dale

S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, PAHN, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no