S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Hanne Bernhardsen Nordvåg
Debatt
Hva skal en danseutdanning være?

Det skapte reaksjoner at Tone Pernille Østern i boka Bevegelser antydet det er for mye vekt på teknikk og kropp-som-objekt i norske danseutdanninger. “Essayet ender i lite fruktbare motsetninger, der danseteknikk står i motsetning til det hun kaller ‘den reflekterte dansekunstneren'”, sier dekan ved KHiO, Suzanne Bjørneboe.

av Hanne Bernhardsen Nordvåg
Intervju
Følger sin egen linje

Det startet med tull og fjas rundt dansens teknikker og konvensjoner da de tok danseutdanningen ved Kunsthøgskolen i Oslo. Ti år senere er Ida Wigdel og Kristina Søetorp i kompaniet Th’Line ambassadører for Dansens Dager.

av Hanne Bernhardsen Nordvåg
Kommentar
I potensialitetens sfære

– Jeg mener at kulturhusene er mislykkede og de kommer til å ende opp som kjøpesentre, uttalte Bo Krister Wallström under høstens kulturhusseminar på Dansens Hus. Les Hanne Bernhardsen Nordvågs kommentar fra seminaret og forestillingen “Av historisk grunn”.

av Hanne Bernhardsen Nordvåg
Intervju
Intervju: Rom for jazzen i dansekunstbegrepet?

I 22 år har Merete Lingjærde og Oslo Danse Ensemble arbeidet for å sette jazzdansen på dansekunstkartet. Da er det vanskelig å svelge en svært kort omtale. Hanne B. Nordvåg har snakket med Merete Lingjærde etter siste ukes diskusjon i sosiale medier om Danseinformasjonens nye antologi.

av Hanne Bernhardsen Nordvåg
Kulturpolitikk
Norsk Publikumsutvikling kan måtte legge ned

– Det føles urimelig å bli nullet uten forvarsel, sier leder for Norsk Publikumsutvikling, Ingrid Handeland. Organisasjonen var fjernet fra statsbudsjettet da det ble lagt fram tidligere i høst.

av Hanne Bernhardsen Nordvåg
Kulturpolitikk
Hvilket utbytte har medlemmer av Norsk Publikumsutvikling?

Scenekunst.no har spurt et utvalg av NPUs medlemmer hva NPU gjør for dem, og hvordan de stiller seg til en eventuell økning i medlemsavgiften.

av Hanne Bernhardsen Nordvåg
Intervju
Etnisk og kunstnerisk

– Vi reagerer når folk sier at vi er født med denne dansen i oss, sier leder for Tabanka Dance Ensemble, Thomas Talawa Prestø. Han synes det er på høy tid at afrikanistisk dans anerkjennes som selvstendig scenekunstsjanger.

av Hanne Bernhardsen Nordvåg
Intervju
Bekymring rundt kunstnerstipendene

– Det er viktig for oss å rope varsku når vi ser en utvikling vi mener går i feil retning, sier Alfhild Skaardal, leder for Utvalg for Statens kunstnerstipend, til Scenekunst.no. Utvalget reagerer på at politikerne velger å bruke penger på flytting og å legge pengene i kreativ næring fremfor kunstnerisk utvikling.

av Hanne Bernhardsen Nordvåg
Intervju
Kostnadseffektiv kunst?

Styreleder i Norske Scenografer, Dordi Strøm, reagerer på Scenekunst.nos artikkel om verktøyet SCOMP. – Hvis teknikere blir satt til kunstneriske oppgaver, kan det føre til at tariffavtaler overskrides og at kunsten blir dårligere, sier hun. Scenografene får støtte av Norsk oversetterforening og Grafill.

av Hanne Bernhardsen Nordvåg
Intervju
Et verktøy for kompetanse og kvalitet

Mange sceneteknikere er ufaglærte, og i 2008 bestemte NTO og Fagforbundet seg for å lage et verktøy som kartlegger kompetansen bak scenen i norske scenehus. – Da jeg viste SCOMP til kolleger i England, sa de at vi hadde kommet lenger på to år enn de har på 35, forteller forbedrer Sofie Nilsen i Operaen.

av Hanne Bernhardsen Nordvåg
Intervju
Dans som livserfaring

– Når du er eldre har du en annen tilstedeværelse, du står tryggere, og det handler ikke om å være spektakulær, men om å gi et genuint uttrykk. Vinneren av Danseinformasjonens ærespris, Ingunn Rimestad, snakker med Hanne B. Nordvåg.

av Hanne Bernhardsen Nordvåg
Intervju
Nytt initiativ i Stavanger

Etter en litt broket start fortsetter initiativet RIMI/IMIR, hvor ny scenekunst skal skapes i Stavanger. Hanne B. Nordvåg har snakket med kunstnerne Iver Findlay og Marit Sandsmark som vil drive organisasjonen videre.

av Hanne Bernhardsen Nordvåg
Intervju
Et modig sted

Etter mange år i Kina er Inger Buresund fra mai teatersjef ved Hålogaland Teater. Hanne B. Nordvåg møtte henne i Oslo tidligere i vår. – Utenfor Norge stiller man andre spørsmål enn vi er vant til. Her hjemme blir det veldig fort komfortabelt, sier Buresund.

av Hanne Bernhardsen Nordvåg
Intervju
– Kunst og pedagogikk er flyttbare felt

Seanse har bidratt til utviklingen av over hundre kunstprosjekter rettet mot barn og unge. Scenekunst.no har slått av en prat med kunstnerisk leder Karstein Solli.

av Hanne Bernhardsen Nordvåg
Intervju
Levende fri scenekunst i sør

Det nystartede Scenekunst Sør teller allerede et femtitalls kunstnere og disponerer en scene i Kristiansand Teater. – Det skal bli attraktivt å arbeide profesjonelt med scenekunst på Sørlandet, sier danser og styreleder Irene Vesterhus Theisen.

av Hanne Bernhardsen Nordvåg
Intervju
Teatermisjonæren

– Ingenting er for krevende for publikum. Teatersjef i Kilden i Kristiansand, Birgit Amalie Nilssen, drømmer om et hus der alle forestillinger involverer opera, teater og orkester.

av Hanne Bernhardsen Nordvåg
Intervju
Alle trenger et spark i sjelen

– På steder hvor det ikke har vært teater før, må man bygge opp publikummet litt etter litt, sier teatersjef Janne Langaas. Teater Innlandet sender forestillinger fra egne saler til bibliotek og grendehus. Mer enn halvparten av programmet samproduseres med frie scenekunstgrupper.

av Hanne Bernhardsen Nordvåg
Intervju
Teatret Vårt: Et vindu mot verden

Som dansk teatersjef for Teatret Vårt i Molde er Thomas Bjørnager opptatt av å bygge broer. – Det er ikke nødvendigvis så stor forskjell på by og bygd, alt er en del av en større virkelighet, sier han til Scenekunst.no

av Hanne Bernhardsen Nordvåg
Intervju
Vilje til å utfordre

– Vi går oss vill ved å tro at ”urenhet” i programmering av et teater er et kjempestort problem, sier Kristian Seltun. Hanne B. Nordvåg har snakket med sjefen for Trøndelag Teater, et teaterhus som feirer 200-årsjubileum i 2016.

av Hanne Bernhardsen Nordvåg
Intervju
Forelska i et teater

INTERVJU: Birgitte Strid falt pladask for Nordland Teater ved første møte. Etter tre år som teatersjef lever forelskelsen fortsatt. Hanne B. Nordvåg har snakket med Strid om gleder og utfordringer ved å drive turnéteater.

av Hanne Bernhardsen Nordvåg

S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, PAHN, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no