S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Andrea Csaszni Rygh
Essay
Ungarske kunstnere under politisk dobbeltpress

Den politiske utviklingen i Ungarn de siste årene er en trussel mot den kunstneriske ytringsfriheten i landet. Men kan også internasjonale forventninger på kunstnere i repressive kontekster true deres autonomi?

av Andrea Csaszni Rygh
Kritikk
Dominerende fortellinger

Med Story, story, die holder Alan L. Øyen fortsatt et godt tak i det teatrale utrykket og forestillingen skygger ikke unna for verken klisjeer eller en overdose av «gode ideer».

av Andrea Csaszni Rygh
Kritikk
Tar det personlig

Koreografene overrasker og imponerer med en leken energi og et variert uttrykk, likevel kjenner jeg en lengsel etter mer koreografisk kompleksitet, ungdommelig opprør og dypere mening.

av Andrea Csaszni Rygh
Kritikk
Hip to be crip?

Struggle by proxy er en tankevekkende, selvransakende og kunstnerisk utleverende danseforestilling som krever at publikum ikke tyr til sin identitetspolitiske ryggmargsrefleks, men tar seg tid til å reflektere.

av Andrea Csaszni Rygh
Kritikk
Heiingens potensial

Cheers lokker oss inn i en utforskning av heiing for heiingens skyld. Til tross for noe monoton dramaturgi, viser den stort potensial for heiing.

av Andrea Csaszni Rygh
Kritikk
Over Th’Line?

Freestyler med Boomfunk MC er alltid en god idé. Eksentriske Steelo glir frem på låtas vinger i sølvbukser, platåsko fra 90-tallet, løsskjegg og pumpa brystkasse. Det er mye ved Steelo som er fake, likevel vekker hen ekte følelser.

av Andrea Csaszni Rygh
Debatt
Svar til Deise Nunes om kritikken av Tabanka

12. november skrev Deise Nunes et innlegg på sin blogg goldenmirrors der hun kritiserte Andrea Csaszni Ryghs kritikk av Tabanka Dance Ensembles forestilling I:Object. Her kommer Ryghs svar på kritikken.

av Andrea Csaszni Rygh
Kritikk
Tabanka tar plass

Prosjektet bak Tabanka og I:Object er både interessant og viktig. Svakheten ved forestillingen er den dramaturgiske oppbyggingen og evnen til å kombinere det tradisjonelle og det nyskapende på en inspirerende måte.

av Andrea Csaszni Rygh
Kritikk
Hvorfor kjønn?

Notes on Frailty/ En liste over ting han sa gir ikke noen god forklaring på hvorfor kjønn skal behandles. Det er ikke tematikk, men dansernes individuelle prestasjoner og dynamikker innad i gruppen som skaper magi.

av Andrea Csaszni Rygh
Kritikk
Tommel opp

Núria Guiu Sagarras forestilling Likes beveger seg fra antropologisk metode til erotisk yoga. På scenen blir youtube-fenomener både komiske og ubehagelig nære.

av Andrea Csaszni Rygh
Kritikk
Tohodet biennale

Bodø Biennale imponerer med et mangfoldig og kvalitetssterkt biennaleprogram og byr i år på mange fantastiske øyeblikk. Men forholdet mellom festivalens to hoder er vanskelig å bli klok på.

av Andrea Csaszni Rygh
Kritikk
Frittgående teater

Sail Away With Me av Tormod Carlsen og Corbeaux av Bouchra Ouizguen gir en smakebit på Black Box teaters alternative visningsrom og format denne høsten. I en båt og i en hage kommer kunsten og publikum i kontakt med en annen type offentlighet enn blackboxen kan tilby.

av Andrea Csaszni Rygh
Kritikk
Oops! … They did it again

Ravnedans 2018 er en festival som fokuserer på utøvende dans og deltakelse, men som også oppnår å vise et stort mangfold av dansekunst for fler enn bare de utøvende danserne selv.

av Andrea Csaszni Rygh
Kritikk
Et evigvarende bristepunkt

Almost Nothing er et fysisk eksperiment. Hvor hardt kan man presse kroppen sin innover i seg selv før det brister?

av Andrea Csaszni Rygh
Kritikk
Amatørens redningsvest

Forfatterbevegelsen har vært vårsesongens store dansesnakkis, og forfatterne skal ha honnør for å begi seg ut på ukjent farvann. Det koreograf Marie Bergby Handeland allikevel viser når hun setter amatørdansen i sentrum er at bevegelse er tillært, skriver Andrea Csaszni Rygh.

av Andrea Csaszni Rygh
Kritikk
Kunsten å drepe seg selv

I Séancers benytter Jaamil Olawale Kosokos bevegelse, tekst og dramatisering om hverandre som verktøy for å skape et utforskende og melankolsk møte med spøkelser. Det gir oss et innblikk i hva poesien kan gjøre med vreden når retorikken ikke strekker til.

av Andrea Csaszni Rygh
Kritikk
En hyllest til fansen

I denne hyllesten til et av den postmoderne dansens største ikoner pustes det nytt liv i fem korte verk skapt i tidsrommet 1971-2009. Selv om deler av dansen har noen tiår på nakken oppleves ikke verkene daterte, og forestillingen som er en hyllest til koreografen blir vel så mye en hyllest til dagens publikum.

av Andrea Csaszni Rygh
Kritikk
Mykporno på scenen

I Ingvartsens 21 pornographies og To come (extended) får vi et innblikk i hvordan koreografiske metoder kan benyttes for å behandle aktuelle samfunnsspørsmål. I behandlingen av forholdet mellom seksualitet og offentlighet tilbyr Ingvartsens verk alternativ og kompleksitet.

av Andrea Csaszni Rygh
Kritikk
Stjerner i en festival med feil navn

Tre dager med dans er prosaisk som konseptuell ramme, og det skapes et kunstig fellesskap mellom tre verk som kunne tjent på en mer meningsbærende kontekstualisering.

av Andrea Csaszni Rygh
Kritikk
Humoristisk kollaps

Collapsing Distance er som en lykkepille og et lyspunkt i metoo-vinterens mørke, men nå er det også på tide å kollapse kjønnsdikotomien, skriver Andrea Csaszni Rygh

av Andrea Csaszni Rygh

S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, PAHN, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no