S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Anderz Døving
Kritikk
Blott til nytelse

Ballettklassikeren Jewels av George Balanchine er et kunstnerisk og faglig løft for Nasjonalballetten, og de viser frem en koreografi som har tålt tidens tann.

av Anderz Døving
Kritikk
Fortryllende og fornøyelig teatereventyr.

Riksteatret har skapt en fulltreffer av et musikalsk eventyr med Jakten på prinsessa. Dessverre ødelegger en unødvendig pause og en annen akt som er lite mer enn et moralsk finalenummer noe av helhetsinntrykket.

av Anderz Døving
Kritikk
Underholdende og sår teaterlek

Peter Pan på Oslo Nye Teater er en teaterlek som er langt fra de tradisjonelle versjoner man tidligere har sett på scene og film – noe som både er befriende og litt tamt på samme tid.

av Anderz Døving
Kritikk
Uten mål og mening

Centralteatrets forsøk på å skape komedieteater av den gamle tv-suksessen Fredrikssons fabrikk er blitt en pinlig tynn scenesuppe.

av Anderz Døving
Kritikk
Utsøkt og ubehagelig teater

Det er for tidlig å si om Caligula blir stående som årets beste forestilling, men at det er en av årets viktigste forestillinger er det ingen tvil om.

av Anderz Døving
Kritikk
Parallellunivers

Det mørke fortet er et ambisiøst teaterprosjekt for en ung målgruppe som ikke helt klarer å finne sin form.

av Anderz Døving
Kritikk
Teater og teater, fru Blom.

Karusell er i 2024 blitt en herlig bagatell med stilig storbandmusikk i en moderne og effektiv regi.

av Anderz Døving
Kritikk
Nesten godt teater

Med Nattergalen er Nationaltheatret nær ved å få til virkelig godt teater for barn.

av Anderz Døving
Kritikk
Drømmer som går i oppfyllelse

I en tid hvor norske teatre blir kritisert for å sette opp dramatiserte filmer, er det en sann glede å få oppleve noe så sjeldent som en intelligent og ikke minst morsom nyskrevet julefortelling!

av Anderz Døving
Kritikk
En mann for sin hatt

Jo Strømgren har koreografert den nye balletten The Hat for polske Polish Dance Theatre i anledning deres 50-årsjubileum. Det er et verk som både berører og bergtar.

av Anderz Døving
Kritikk
Mesterverket som forsvant

I Nothing Personal finnes det et mesterverk på én time gjemt i en tretimers forestilling.

av Anderz Døving
Kritikk
Ærligheten blir borte i farsen

Oslo Nye Teaters oppsetning av Hvem er Ernest har høye ambisjoner og lover mye, men ender dessverre opp som en overfladisk teaterlek.

av Anderz Døving

S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, PAHN, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no