Bilde fra Nasjonalballettens forestilling Jewels. Foto: Erik Berg. Scenografi: Jean-Marc Puissant. Kostymedesign: Barbara Karinska
Årets høydepunkter 2024: Anderz Døving
Caligula av Albert Camus Det Norske Teatret, premiere 24. februar 2024
Oversettelse: Tove Bakke Regissør: Peer Perez Øian Scenograf: Etienne Pluss Kostymedesigner: Bianca Deigner Lysdesigner: Martin Flack Komponist: Gaute Tønder Koreograf: Kristin Ryg Helgebostad Dramaturg: Siri Løkholm Ramberg
Med: Karl-Vidar Lende, Ingeborg S. Raustøl, Morten Svartveit, Gina Bernhoft Gørvell, Gard Skagestad, Jon Bleiklie Devik, Marianne Krogh, Svein Roger Karlsen, Paul Ottar Haga, Petter Winther, Amalie Sunde, Andreas Vedvik, Erik Braatnes
Jewels Den Norske Opera & Ballett, premiere 5. oktober 2024
Koreografi: George Balanchine Musikk: Gabriel Fauré, Igor Stravinskij, Pjotr Tsjajkovskij Scenografi: Jean-Marc Puissant Kostymedesign: Barbara Karinska Iscenesettelse/innstudering: Ben Huys, Patricia Neary Lysdesign: Jennifer Tipton Realisering lysdesign: Kevin Briard Musikalsk ledelse: Gavriel Heine Medvirkende: Nasjonalballetten, Operaorkestret Pianosolist "Rubies": César Cañón
Jakten på prinsessa av Thomas Jørstad-Pettersen. Musikk av Lars Henrik Aarnes Produsert av Riksteatret i samarbeid med Den Nationale Scene.
Riksteatret, premiere 19. september 2024 Regi: Lars Jacobsen Scenografi: Mari Lotherington Kostymer: Ingrid Nylander Koreografi: Thea Bay Musikalsk ansvarlig: Lars Henrik Aarnes Lysdesign: Silje Grimstad Lyddesign: Morten Haug Serigstad Arrangør og musikkprodusent: Petter Olsson Dramaturg: Idun Vik Prinsessa: Andrea Rymoen Heksa: Emilie Tverbak Snøhvit Tornerose Askepott: Christel Blunck Prinsen: Hans Magnus Hildershavn Rye Kongen: Numa Edema Norderhaug
Scenekunst.no har bedt kritikerne som har skrevet mest for tidsskriftet i 2024 om å løfte frem sine høydepunkter fra 2024. I dag deler vi høydepunktene til Anderz Døving.
Albert Camus Caligula Det Norske Teatret
Caligula er den forestillingen som sitter sterkest i meg fra 2024. Jeg skrev etter premieren i februar at «det er for tidlig å si om Caligula blir stående som årets beste forestilling, men at det er en av årets viktigste forestillinger er det ingen tvil om.» Så nå på slutten av året vil jeg også hevde at Caligula faktisk ble stående som både årets beste og viktigste. Oppsetningen viser hvordan makt korrumperer, og likhetstrekkene mellom en gal romersk hersker og vår tids despoter er skremmende liten. Med stram regi av Peer Perez Øian, godt ensemble, spennende visuelle virkemidler i scenografi og kostymer og ikke minst skuespiller Karl-Vidar Lende eminente prestasjon i hovedrollen, gjør at Caligula er oppsetningen fra 2024 jeg vil huske lengst.
George Balanchine Jewels Den Norske Opera, Nasjonalballetten
Av danseforestillinger er pas de deux-en danset av Richardo Castellanos og Grete Sofie Borud Nybakken i Diamonds fra Balanchines Jewels på Den Norske Opera & Ballett det største enkeltøyeblikket. Som eksdanser og koreograf har jeg tenkt at jeg altfor ofte fokuserer for mye på teknikk, utførelse, koreografi og regi. Det er derfor spesielt gledelig at man av og til glemmer sitt kritiske oppdrag og bare nyter danserisk briljans: Duetten «blir kveldens ubestridte høydepunkt. Når ballett er på dette nivået både teknisk og emosjonelt, løftes kunsten», skrev jeg i min anmeldelse av forestillingen. Oppsetningen av Jewels var et løft for Nasjonalballetten. Balanchines koreografi fra 1967 er en moderne klassiker som har tålt tidens tann og som viser at god koreografi har evnen til å bergta publikum også i dag.
Thomas Jørstad-Pettersen Jakten på prinsessa Riksteatret
Det er gledelig at teater for barn tas alvorlig og at det også blir skrevet ny norsk dramatikk for yngre målgrupper. Det beste eksemplet på dette i 2024 var for min del en helt ny musikal, Jakten på prinsessa. Med et frydefullt overskudd fra ensemblet og med en leken og klar regi klarer oppsetningen å gi nytt liv til kjent eventyrunivers. Premisset om at «de levde lykkelig i alle sine dager» får her et skudd for baugen, og tidligere prinsesser som Askepott, Snehvit og Tornerose viser at de hadde større ambisjoner enn bare å bli gift og leve som kommende dronninger. Den unge prinsessa, spilt av Andrea Nymoen, er i denne fortellingen mer opptatt av «å finne seg selv» enn å gifte seg med en eller annen prins, til kongens store fortvilelse. Musikken er spenstig og har god fremdrift, og scenografien og kostymene er fargerike. Jakten på prinsessa er til tider så politisk korrekt og innenfor vår tids moralkodeks at man føler det noe påtvunget, og forestillingen har en uforløst avslutning og en ødeleggende pause. Men «regissør Lars Jacobsen gjort forestillingen så vital og så hysterisk morsom at man glemmer klisjéene og lar seg underholde nesten hele veien til ende», skrev jeg da jeg anmeldte den.
Det er for tidlig å si om Caligula blir stående som årets beste forestilling, men at det er en av årets viktigste forestillinger er det ingen tvil om.
Ballettklassikeren Jewels av George Balanchine er et kunstnerisk og faglig løft for Nasjonalballetten, og de viser frem en koreografi som har tålt tidens tann.
Riksteatret har skapt en fulltreffer av et musikalsk eventyr med Jakten på prinsessa. Dessverre ødelegger en unødvendig pause og en annen akt som er lite mer enn et moralsk finalenummer noe av helhetsinntrykket.