S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Rudolf Terland Bjørnerem
Kritikk
I kjølvannet av en tragedie

Forestillingen 11 år utspiller seg i tiden etter en tragisk hendelse, og Goksøyr & Martens lar publikum tenke fritt rundt de mange grunnene som har ledet fram til tragedien.

av Rudolf Terland Bjørnerem
Kritikk
Makt og avmakt

Musikk som et meningsbærende, likeverdig parameter er et gjennomgangstrekk i produksjonene til Tore Vagn Lid. I Fyrsten fremstår den imidlertid som mindre motivert enn i tidligere forestillinger, og jeg ser i mindre grad at den tilfører et meningsinnhold – skriver Rudolf Terland Bjørnerem.

av Rudolf Terland Bjørnerem
Kommentar
Vil ny utdanning gi ny opera?

– Jeg savner et selvkritisk og mer grunnleggende blikk, noe jeg tror kan være spesielt viktig når en skal etablere et nytt tilbud. Rudolf T. Bjørnerem var på seminar om nye utdanningsprogrammer for samtidsopera, der ingen var opptatt av å snakke om hva opera er.

av Rudolf Terland Bjørnerem
Kritikk
Terror, kunst og frihet

– “But it has not ended” er en godt gjennomført forestilling om friheten en har i møte med terror og vold til å bestemme sin egen holdning. Men den har en tendens til å overselge sin egen viktighet og spennvidde, skriver Rudolf Bjørnerem.

av Rudolf Terland Bjørnerem
Kritikk
Samfunnskritikk i skyene

– Manuset faller mellom to stoler på en måte som verken god regi, scenografi, skuespill eller musikk kan rette opp. Rudolf T. Bjørnerem har sett forestillingen “Underland – The Cloud” på Sentralen.

av Rudolf Terland Bjørnerem
Kritikk
Performativ mikrotonalitet

KRITIKK: For scenekunstfeltets del håper jeg at framtidige komponister som engasjeres innenfor prosjektet Pitch_43 også vil skrive verker som er mer tydelig inspirert av Partchs musikkteater, skriver Rudolf Terland Bjørnerem i den siste av tre tekster fra Ultimafestivalen.

av Rudolf Terland Bjørnerem
Kritikk
Leonardos visjoner

KRITIKK: Musiker og musikkjournalist David Toop fikk en mail som var tiltenkt elevene hans, om et tre ukers kurs i å lage en opera. Noe fikk ham til å melde seg på selv. – For min del kunne denne forestillingen gjerne ha vart dobbelt så lenge, skriver Rudolf Bjørnerem, som har sett Toops andre forsøk i operasjangeren, Of Leonardo da Vinci, på Ultimafestivalen.

av Rudolf Terland Bjørnerem
Kritikk
Ingen overskridende syntese

KRITIKK: Tekstene passer godt inn i sammenhengen, og Hellstenius har laget håndverksmessig solid musikk. Når det gjelder det flermediale, opplever jeg imidlertid at konserten lover mer enn den kan holde, skriver Rudolf T. Bjørnerem om prosjektet Ørets teater på Ultimafestivalen.

av Rudolf Terland Bjørnerem
Nyheter
Ingen fasitsvar - og godt er det

Teateret vil aldri komme tilbake til noen situasjon hvor det finnes fasitsvar på hva slags form det skal ta og hvordan man skal jobbe med det, konkluderer Rudolf Terland Bjørnerem i den andre artikkelen om seminaret New Performances – New tools ved Festspillene i Bergen.

av Rudolf Terland Bjørnerem
Kritikk
Ukontroversielt om kvinneundertrykking

KRITIKK: Adam & Eve – a Divine Comedy er et viktig forsøk på å lage opera som er samtidsrelevant både i form og innhold, men bidrar den til økt bevissthet rundt undertrykking av kvinner? Les Rudolf Terland Bjørnerems anmeldelse.

av Rudolf Terland Bjørnerem
Kritikk
Autentiske parkscener

Fri viser oss et utdrag av virkeligheten på en vakker og teknisk sett spennende måte, skriver Rudolf Terland Bjørnerem om Goksøyr og Martens forestilling i Nygårdsparken i Bergen. Les hele anmeldelsen her.

av Rudolf Terland Bjørnerem
Kritikk
Et sjeldent og viktig initiativ

KRITIKK: Med Simon lykkes Femte Rad Produksjoner i å lage nyskapende opera for ungdom, skriver Rudolf Bjørnerem.

av Rudolf Terland Bjørnerem
Kritikk
Spenner bein på seg selv

KRITIKK: – Spring Up Musical virker mot sin egen hensikt gjennom hvordan den er utformet. Kjønnsrollene i stykket er stereotype og forsterker forventinger og normer til det å være jente og gutt. Rudolf Terland Bjørnerem har sett musikkteater myntet på ungdom på Den Norske Opera og Ballett.

av Rudolf Terland Bjørnerem
Kritikk
Unntakstilstanden i teateret

Dub Leviathan! # 4-5 av Tore Vagn Lid og Transiteatret ble vist på Dramatikkens hus sjette februar. Visningen er del av et større prosjekt som skal ende i en ferdig forestilling under festspillene i Bergen i mai. Rudolf Terland Bjørnerem har vært på visning og påfølgende seminar.

av Rudolf Terland Bjørnerem
Kritikk
Morsomt, men tannløst

KRITIKK: – Det perfekte liv står igjen som god underholdning, men ikke som godt teater. Rudolf Terland Bjørnerem har sett musikal på Kilden i Kristiansand.

av Rudolf Terland Bjørnerem
Kritikk
Heller utfordre enn å tilpasse

– I stedet for å tilpasse tema og innpakning, møter forestillingene ungdom i deres egen teknologiske virkelighet, skriver Rudolf Terland Bjørnerem fra teaterfestivalen FESTiBORG i Sarpsborg.

av Rudolf Terland Bjørnerem
Kritikk
En ny polyfoni?

KRITIKK: Orkestersatsen er et solid stykke kompositorisk håndverk og koordineringen mellom opptak, sang, resitasjon og orkester er sømløst gjennomført. Men uavhengige stemmer med hver sin komplekse oppbygning tvinger meg til å velge hvor jeg skal holde fokus, skriver Rudolf Terland Bjørnerem om Henrik Hellstenius' moderne oratorium.

av Rudolf Terland Bjørnerem
Kritikk
PS14: oppdagelsesferd eller teaterstykke?

KRITIKK: På tross av flere gode tekniske prestasjoner, fremstår det som uklart hva forestillingen PS14 fra Teater Ibsen og Grenland Friteater som helhet egentlig vil, skriver Rudolf Terland Bjørnerem.

av Rudolf Terland Bjørnerem
Kritikk
Kapitalens uransakelige veier

ANMELDELSE: Til grunn for Lukta av penger ligger et ambisiøst prosjekt det står respekt av. Det er et forsøk på å behandle et alvorlig tema gjennom humor og spenning. Balansegangen er imidlertid utfordrende og overgangene ikke alltid sømløse. Det skriver Rudolf Terland Bjørnerem, som har sett forestillingen.

av Rudolf Terland Bjørnerem
Debatt
Et sosiologisk sørgespill

ESSAY: – I et multimedialt musikkdrama utforskes kompliserte situasjoner som krever at noen handler, samt konsekvensene som kan følge hvis ingen gjør det, skriver Rudolf T. Bjørnerem om sørgespillet Judasevangeliet, som spiller på åpningsdagen av teaterfestivalen Meteor i Bergen på torsdag.

av Rudolf Terland Bjørnerem

S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, PAHN, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no