Haugesund Teaters Ubåt tør å la publikum dykke dypt.
Fine sangnumre, mye spilleglede og fiffig publikumsplassering berger ikke Store skumle Moby Dick fra å gjøre oss litt sjøsjuke.
Det Norske Teatrets småbarnssatsing Drake-zoo er en fintfølt invitasjon til lek, men innrammingen gjør at teateropplevelsen blir for brutal for noen av de minste publikummerne.
KRITIKK: Vi har lenge hatt Hamlet i Trondheim på ønskelista for anmeldelse. Av forskjellige grunner tok det tid, men Hedda Fredly så den nå i oktober. – Det første kvarteret er jeg både forundret og irritert, men så, først i ørsmå antydninger, skjønner jeg at regigrepene også byr på mer, skriver hun.
KRITIKK: Mye kropp og hud skaper en levende og sår sceneadaptasjon av romanen Fugletribunalet, skriver Hedda Fredly.
Rytmar frå verdsrommet drar veksel på mange kjente sci fi-elementer, men skaper likevel et eget, fengslende univers, skriver Hedda Fredly om Det Norske Teatrets nyeste barnesatsing.
KRITIKK: – Verk Produksjoner gjør det vanskelige sjarmerende og det sårbare opphøyd, skriver Hedda Fredly om Paradise Now på Black Box Teater.
SEMINAR: – Bortkastet arbeid, mente kulturredaktør Monna Dithmer om scenekunstrapporten Veje til Udvikling, som hun selv har vært med på å skrive. Hvordan få en fruktbar diskusjon om teaterpolitikk? I februar inviterte TeaterTanken til seminaret Ja, vi elsker teater.
ANMELDELSE: Stive ansikter, røslige klesdrakter og dyrisk framferd virvler opp tanker om hvordan vi framstiller kjønn, skriver Hedda Fredly om forestillingen Jordjenta på Black Box Teater.
INTERVJU: Skuespillerstudent Thomas Bipin Olsen synes det er pussig å skulle være en representant for det flerkulturelle Norge, han som føler seg så norsk. Men samtidig er han glad for å kunne vise på en scene at det er mange måter å være norsk på.
ANMELDELSE: Hvordan fange nået mens man snakker? Hvordan bevege seg på innsiden av språket, uplanlagt og usensurert? Hedda Fredly diskuterer performance-forestillingen Turning-Turning – A Choreography of Thoughts fra årets teaterfestival i Stamsund som psykoanalytisk situasjon.
ANMELDELSE: Dystert, nervepirrende, hjerteskjærende – og veldig gøy! Wakka Wakka briljerer igjen i sin nyeste forestilling Saga, skriver Hedda Fredly fra Stamsund Teaterfestival i Lofoten.
ANMELDELSE: – Stalker er en hyllest til det svikefulle minnet og det barnlige alvor, skriver Hedda Fredly om Verk Produksjoners nyeste forestilling.
ANMELDELSE: – Jonas Corell Petersens nye ungdomsforestilling Eg (Ik, ich, I) som gikk på Det Norske Teatrets Scene 3 i februar, får oss til å heie på det sårbare og famlende, skriver Hedda Fredly.
ANMELDELSE: Regigrepene i Det Norske Teatrets oppsetting av Antichrist gir ny tydelighet til Lars von Triers sterke fortelling, skriver Hedda Fredly.
ANMELDELSE: Mye er uferdig ved denne forestillingen. Men den har også tilløp til helstøpte virkemidler, skriver Hedda Fredly om Blikktrommen på Hålogaland teater.
INTERVJU: – Når virkeligheten blir eventyrlig, må dokumentteatret bli eventyr, sier Tore Vagn Lid. Utfordrende researchprosesser rundt finanskrisens drama preger arbeidet med hans Kill them all, som kommer på Nationaltheatret i februar, skriver Hedda Fredly.
ANMELDELSE: Ungdommene i Fuck My Life på Det Norske Teatret blottstilles, men virker likevel trygge. Stort sett unngår forestillingen også overtydelige grep og virker imponerende lite kunstig selv om den er iscenesatt, skriver Hedda Fredly.