S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Hedda Fredly
Kritikk
Jakt etter håp på dypet

Haugesund Teaters Ubåt tør å la publikum dykke dypt.

av Hedda Fredly
Kritikk
Hektisk ferd

Fine sangnumre, mye spilleglede og fiffig publikumsplassering berger ikke Store skumle Moby Dick fra å gjøre oss litt sjøsjuke.

av Hedda Fredly
Kritikk
Påkostet mini-møte

Det Norske Teatrets småbarnssatsing Drake-zoo er en fintfølt invitasjon til lek, men innrammingen gjør at teateropplevelsen blir for brutal for noen av de minste publikummerne.

av Hedda Fredly
Kritikk
Hamlet i mange retninger

KRITIKK: Vi har lenge hatt Hamlet i Trondheim på ønskelista for anmeldelse. Av forskjellige grunner tok det tid, men Hedda Fredly så den nå i oktober. – Det første kvarteret er jeg både forundret og irritert, men så, først i ørsmå antydninger, skjønner jeg at regigrepene også byr på mer, skriver hun.

av Hedda Fredly
Debatt
Hud og gråt

KRITIKK: Mye kropp og hud skaper en levende og sår sceneadaptasjon av romanen Fugletribunalet, skriver Hedda Fredly.

av Hedda Fredly
Kritikk
Trommelengsel og verdens undergang

Rytmar frå verdsrommet drar veksel på mange kjente sci fi-elementer, men skaper likevel et eget, fengslende univers, skriver Hedda Fredly om Det Norske Teatrets nyeste barnesatsing.

av Hedda Fredly
Kritikk
Verk som verk?

KRITIKK: – Verk Produksjoner gjør det vanskelige sjarmerende og det sårbare opphøyd, skriver Hedda Fredly om Paradise Now på Black Box Teater.

av Hedda Fredly
Nyheter
Trenger vi en ny teaterpolitikk?

SEMINAR: – Bortkastet arbeid, mente kulturredaktør Monna Dithmer om scenekunstrapporten Veje til Udvikling, som hun selv har vært med på å skrive. Hvordan få en fruktbar diskusjon om teaterpolitikk? I februar inviterte TeaterTanken til seminaret Ja, vi elsker teater.

av Hedda Fredly
Kritikk
Heslighet som frigjøring

ANMELDELSE: Stive ansikter, røslige klesdrakter og dyrisk framferd virvler opp tanker om hvordan vi framstiller kjønn, skriver Hedda Fredly om forestillingen Jordjenta på Black Box Teater.

av Hedda Fredly
Nyheter
Sammen om noe stort

INTERVJU: Skuespillerstudent Thomas Bipin Olsen synes det er pussig å skulle være en representant for det flerkulturelle Norge, han som føler seg så norsk. Men samtidig er han glad for å kunne vise på en scene at det er mange måter å være norsk på.

av Hedda Fredly
Kritikk
Skravlemanipoesi

ANMELDELSE: Hvordan fange nået mens man snakker? Hvordan bevege seg på innsiden av språket, uplanlagt og usensurert? Hedda Fredly diskuterer performance-forestillingen Turning-Turning – A Choreography of Thoughts fra årets teaterfestival i Stamsund som psykoanalytisk situasjon.

av Hedda Fredly
Kritikk
Hjerteskjærende islandssaga

ANMELDELSE: Dystert, nervepirrende, hjerteskjærende – og veldig gøy! Wakka Wakka briljerer igjen i sin nyeste forestilling Saga, skriver Hedda Fredly fra Stamsund Teaterfestival i Lofoten.

av Hedda Fredly
Kritikk
Ekstremt sympatisk

ANMELDELSE: – Stalker er en hyllest til det svikefulle minnet og det barnlige alvor, skriver Hedda Fredly om Verk Produksjoners nyeste forestilling.

av Hedda Fredly
Kritikk
Om identitet og kjærlighet

ANMELDELSE: – Jonas Corell Petersens nye ungdomsforestilling Eg (Ik, ich, I) som gikk på Det Norske Teatrets Scene 3 i februar, får oss til å heie på det sårbare og famlende, skriver Hedda Fredly.

av Hedda Fredly
Debatt
Stødig fortelling om det mørke

ANMELDELSE: Regigrepene i Det Norske Teatrets oppsetting av Antichrist gir ny tydelighet til Lars von Triers sterke fortelling, skriver Hedda Fredly.

av Hedda Fredly
Debatt
Uferdig og lukket univers

ANMELDELSE: Mye er uferdig ved denne forestillingen. Men den har også tilløp til helstøpte virkemidler, skriver Hedda Fredly om Blikktrommen på Hålogaland teater.

av Hedda Fredly
Nyheter
Hedda Gabler x 2000

INTERVJU: – Når virkeligheten blir eventyrlig, må dokumentteatret bli eventyr, sier Tore Vagn Lid. Utfordrende researchprosesser rundt finanskrisens drama preger arbeidet med hans Kill them all, som kommer på Nationaltheatret i februar, skriver Hedda Fredly.

av Hedda Fredly
Debatt
Iscenesatt ærlighet

ANMELDELSE: Ungdommene i Fuck My Life på Det Norske Teatret blottstilles, men virker likevel trygge. Stort sett unngår forestillingen også overtydelige grep og virker imponerende lite kunstig selv om den er iscenesatt, skriver Hedda Fredly.

av Hedda Fredly

S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, PAHN, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no