Ædnan er den første forestillinga til det samiske nasjonalteateret Beaivváš i det nye Čoarvematta, et praktbygg som inneholder den herlige kombinasjonen teaterhus og reindriftsskole.
1. juni begynte opplesinga av Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport fra Nationaltheatrets hovedscene. Har det fått Norge til å lytte?
Spenning og dramatikk overskygger eksistensialistisk venting i Beaivvaš versjon av “Og så kan hunden komme”.
En mors hevn og spøkelsene som hjemsøker oss er det drivende hjertet i “Eadnemáddu” av Siri Broch Johansen.
“7% samisk” beskriver minoritetsstresset mange unge samer står i på sårt, gjenkjennelig og humoristisk vis.
Kvääniteatteri gjør en svært overbevisende debut med “Näkymätön Kansa – det usynlige folket”.
Mens Tidemann og Gude henger der opphøyd i glassmonter, lar Elina Waage Mikalsen den samiske kulturkanon invitere deg på rognbollesuppe og si at du er god nok.
Forvridde landskaper og sterk vokal på Barents Spektakel.
Vellykket og bevegende om tilknytning mellom mennesker, steder og natur.
Storslått, men trygg urpremiere til ære for Nils Aslak Valkepää og joikens kraft.