– Porsgrunn Internasjonale Teaterfestival har oppnådd å forene høy kvalitet med publikumsappell, skriver IdaLou Larsen om den jubilerende festivalen som finner sted denne uken. Hun imponeres også av festivalens mange internasjonale gjestespill gjennom årene.
INTERVJU: Jon Fosses tekster ledet regissør Claude Régy videre til Tarjei Vesaas. – Vesaas’ styrke er at han får oss til å oppleve noe som vi sanser at finnes i oss, men som vi aldri ville klart å gi uttrykk for, sier han til IdaLou Larsen. I kveld spilles Båten om kvelden på Black Box Teater.
INTERVJU: Går alt etter planen, starter Vega Scene virksomhet ved Hausmania i Oslo i 2016. Aktørene som står bak prosjektet, vil starte opp arrangementer der allerede neste år. Idalou Larsen har snakket med scenekunstgruppa Kompani Camping.
Gruppen som fikk i oppdrag å utrede Norsk kulturråd, foreslår blant annet at Stortinget skal vedta fordelingen mellom fagkapitlene, og at Kulturrådet ikke lenger ha adgang til å overprøve fagutvalgenes avgjørelser, skriver IdaLou Larsen.
KOMMENTAR: Går Aftenpostens kulturredaktør Knut Olav Åmås' ønsker i oppfyllelse, går norsk kunst- og kulturliv tøffe tider i møte, skriver IdaLou Larsen.
INTERVJU: I samarbeid med Film fra Sør og et internasjonalt filmdistribusjonsselskap har Kompani Camping planene klare for et nytt hus for dokumentarteater ved siden av Hausmania i Oslo. Oslo kommune er positive. – Vi vil ha et lite ensemble som kan bevege seg hurtig fra idé til ferdig forestilling, sier initiativtaker Kathinka Rydin Berge.
INTERVJU: – Selv om dansen nærmest har eksplodert i de siste tiårene, er den likevel ikke blitt en del av debatten, sier kulturredaktør Haakon Flemmen i Klassekampen til IdaLou Larsen. Flemmen er blant deltakerne i Danseinformasjonens kursrekke Dans– Journalistikk– Kritikk.
KRONIKK: Kulturkomiteens leder i Oslo bystyre Øystein Sundelin (H) vil bestemme Oslo Nye Teaters repertoar. – Man bør kunne forlange et minimum av innsikt av politikere, skriver Idalou Larsen. Neste onsdag avgjør bystyret teatrets skjebne.
Før helgen flyttet festivalen Showbox scenekunst for barn og unge ut av klasserommet. Få vet hva slags scenekunst barn og unge blir tvangsfôret med i skoletiden, skriver IdaLou Larsen fra festivalens seminar.
KULTURLØFTET: Trenger kulturpolitikk en klar profil, eller er det viktigst med mangfold? Idalou Larsen savnet teaterpolitikk da Kulturutredningen 2014 møtte Kulturrådet torsdag. Utvalget vil drøfte armlengdes avstand og internasjonalisering i den rødgrønne kulturpolitikken.
FAKTAFEIL: NRK Kulturnytt må lære seg å lese og regne. – De slår fem års støtte sammen til ett, skriver teaterkritiker Idalou Larsen. Frigruppeproduksjonen Ifigeneia turnerte i fem år og nådde like mange som en forestilling på Nationaltheatret. – Institusjonene burde invitere inn nye produksjoner som går bra, sier Fredrik Hannestad fra gruppen Verk.
– Teaterversjonen av Jon Fosses «Dyrehagen Hardanger» er dessverre blitt vanskelig å skjønne, skriver IdaLou Larsen. Her kan du sammenlikne hennes anmeldelse med Bergens Tidendes kritikk.
Stående applaus for “Hamlet” på Hålogaland Teater en vanlig tirsdags kveld. Kritikeren blir forvirret. Hennes opplevelse har vært en helt annen. Og er det noe en kritiker bør ta innover seg, er det vel publikums dom?
Brageteatret: «Den stygge andungen». En sjarmerende minimusikal for barn.
På fredag hadde Riksteatrets “Frøken Julie” premiere i Nydalen i Oslo kl. 19. På akkurat samme tid hadde “Vinterlangt”, det prisbelønte debutstykket til britiske Andrew Sheridan, premiere på Det Norske Teatrets Scene 3.
Sven Nordin imponerer. Utdrag fra anmeldelse i Klassekampen.
– For meg er det en demokratisk forpliktelse å undersøke hvorfor, og hvordan, den muslimfiendtlige ekstremismen kan gripe om seg, sier den danske regissøren Christian Lollike, som iscenesetter Anders Behring Breiviks såkalte manifest.
Det er mange år siden jeg har opplevd et så magisk øyeblikk som i Vesturport Teaters norske utgave av «Forvandlingen».
“Jeg forsvinner” hadde premiere i Paris 4. november. Denne helgen får “Dager under” Tysklandspremiere under Berliner Festspiele. Arne Lygre er såvidt innom Norge mellom utenlandsbesøkene.
IdaLou Larsen svarer på Therese Bjørneboes kritikk av teaterrepertoarene. Følg teaterdebatten her.