S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
IdaLou Larsen – 14. oktober 2014

Ny film-, teater- og debattscene på gang i Oslo


Publisert
14. oktober 2014
Sist endret
26. mai 2023
Tekst av

Nyheter


Del artikkel
https://scenekunst.no/artikler/ny-film-teater-og-debattscene-pa-gang-i-oslo
Facebook

Tomten ved siden av Hausmania.

INTERVJU: Går alt etter planen, starter Vega Scene virksomhet ved Hausmania i Oslo i 2016. Aktørene som står bak prosjektet, vil starte opp arrangementer der allerede neste år. Idalou Larsen har snakket med scenekunstgruppa Kompani Camping.

Nå trenger det ikke være lenge til Oslo får en ny film- og teaterscene, spesielt beregnet på kvalitetsfilm, dokumentarfilm, dokumentarteater og aktuell og relevant samfunnsdebatt. Hvis alt går etter planen, kommer Vega Scene til å være i drift fra 2016, i et samarbeid mellom filmdistributøren Arthaus, festivalen Film fra Sør, Oslo Dokumentarkino og teatergruppen Kompani Camping.

Allerede i april i fjor la Katinka Rydin Berge og Hege Aga Edelsteen, de to kvinnene bak Kompani Camping, fram sine planer i et intervju med scenekunst.no. De la vekt på at Oslo trenger et teater som kan gi scenisk uttrykk til viktige samfunnsspørsmål. Eller som de sa: – Vi ønsker å etablere ett nytt bidrag til Oslos kulturliv. Et lite storbyteater med dokumentarisk kunst for scene og lerret, en kunst preget av innovasjon, eksperimentering og risikovillighet.

Og nå har dere altså fått politisk støtte til prosjektet?

– Politikerne har faktisk hele tiden vært positive til våre planer, de har likt at vi har hatt et klart og tydelig formål. Ja, det var faktisk kulturbyrådsleder Hallstein Bjercke som mente det kunne være en god idé å bygge et nytt hus på Sirkustomta, som allerede var regulert til kulturbygg, forklarer Hege Aga Edelsteen.

Første gang jeg intervjuet dere, het prosjektet DOK*LAND.

– Det var den gangen vi bare samarbeidet med Oslo Dokumentarkino. Men da Arthaus og Film fra Sør ble med i bildet, var ikke DOK*LAND lenger et dekkende navn, og da kalte vi oss Verdensteatret ved Akerselva, som var prosjektnavnet til Arthaus. Det passet jo bra siden vi regnet med å etablere oss på Sirkustomta.

Men nå har dere døpt om prosjektet igjen…

– Ja, det kunne jo ikke hete Verdensteatret, som allerede er et meget brukt navn – en kjent kino i Tromsø heter for eksempel Verdensteatret, og navnet er også knyttet til Lisbeth Bodd og Asle Nilsens scenekunstgruppe. Så nå har prosjektet fått sitt endelige navn, Vega Scene, og ettersom navnet Vega betyr «fruktbar jord ved elvebredden» passer det ypperlig! Som vi skriver i vår pressemelding, er hovedformålet med Vega Scene å bli «et nytt kraftsentrum i byen for kvalitetsfilm, en samfunnsaktuell debattarena med dokumentaren i sentrum, huse en teaterscene som tar pulsen på samtiden og som med kort planleggingshorisont omstiller seg til nye oppsetninger med tydelig samfunnsbrodd.

Sist jeg snakket med dere, hadde Kompani Camping bare gjennomført en produksjon, en provoserende og artig kommentar til loven om sexkjøp, Det stykke natt, som hadde urpremiere på Litteraturhuset i 2011. Dere gjestet også Det Norske Teatret under årets Dramatikkfestival.

– Det stykke natt var en samarbeidsproduksjon både med Det Norske Teatret og med Festspillene i Nord–Norge. I 2011 spilte vi også flere forestillinger i Harstad.

Men dere arbeidet med en ny oppsetning som dere regnet med ville få premiere under Festspillene i Bergen?

– Det stemmer, det var Pearl of Scandinavia av Christopher Grøndahl. Men før det hadde vi samarbeidet med Nordland Teaters Vinterlysfestival. Sammen satte vi opp Jeg vil ikke dø, jeg vil bare ikke leve, en monolog som svenske Åsa Lindholm har skrevet med utgangspunkt i Ann Heberleins roman med samme tittel. Katinka hadde regien, og jeg framførte monologen. Den gikk hver dag for fulle hus under Vinterlys-festivalen.

Pearl of Scandinavia, Den Nationale Scene 2014

Fortell noe mer om Pearl of Scandinavia. Verdens Gang skrev jo at den var «et pirrende stykke politisk teater som bør få et liv utenfor Festspillene». (* Les anmeldelsen i VG her, red. anm.)

Pearl of Scandinavia er et prosjekt vi jobbet lenge med, planleggingen startet allerede i 2010, forteller Katinka Rydin Berge. – Oppsetningen ble produsert i samarbeid med Den Nasjonale Scene, for som du skjønner, vil vi gjerne samarbeide med institusjonsteatrene. Men den var også en coproduksjon med Festspillene i Bergen, og vi fikk støtte både fra Kulturrådet og fra Fritt Ord.

Hva er meningen med tittelen, Pearl of Scandinavia?

Pearl of Scandinavia er navnet på en danskebåt, og stykket forteller hva som skjer når en justisminister, en terrorist og en sikkerhetsvakt befinner seg sammen på danskebåten. Det hadde premiere i Bergen under Festspillene i år. Jeg hadde regien, og Hege spilte en av de tre rollene. Pål Rønning fra Den Nationale Scene spilte den andre, mens den tredje ble spilt av danske Dar Salim, kjent fra tv-serier som «Broen», «Game of Thrones» og «Borgen».

Hvordan var publikumsinteressen?

– Den var meget god, vi hadde et belegg på 89 prosent! Vi deltok også i debatter om stykkets tema, ekstremisme, og det var stor oppslutning. Det var for eksempel stappfullt hus da Kåre Willoch, Morten Traavik, Noor Jdid og «vår» Christopher Grøndahl under ledelse av Bjørn Hansen debatterte «Frihet, likhet, brorskap», en debatt som tok opp demokrati på norsk.

Hvorfor er det så viktig med debatt som tar utgangspunkt i kunstneriske uttrykk?

– Det er viktig å bygge bro mellom kunsten og det som skjer i samfunnet. Det finnes ingen arena som programmerer både film, dokumentarfilm og teater og som aktivt bruker dette til å skape samfunnsdebatt. Men dette er det Vega Scene satser på, og dermed har vi en enestående mulighet til utvide grunnlaget for diskusjon og debatt.

Dere har fått støtte både fra Norsk kulturråd og fra Fritt Ord til å utvikle et nytt manus som skal settes opp i det nye huset. Kan dere si noe om det?

– Vi arbeider med å få skrevet nytt stykke som skal handle om «migrant mothers», kvinner som må forlate sine barn for å ta jobb som au pair der de passer på andres barn. Vi samarbeider med dramaturg Henriette Vedel som sammen med Hilde Brochmann i fjor skrev Folkestyre for Riksteatret, et stykke som bygget på intervjuer med folk i hele landet. Sammen er vi opptatt av å utvide ideen om «migrant mothers» til et manus.

– Men som du bemerket, bør vi også markere oss i Oslo før vi flytter inn på Sirkustomta, og vi har planer om en serie arrangementer i 2015 der vi både vil vise filmer pluss et utvalg av våre tidligere produksjoner, og arrangere debatter. Dagens debatt om sexkjøploven viser at for eksempel Det stykke natt fremdeles er aktuelt, og det samme gjelder Jeg vil ikke dø, jeg vil bare ikke leve, som handler om en ung kvinne med diagnosen manisk-depressiv. For ikke å snakke om Pearl of Scandinavia, sier Hege Aga Edelsteen.

Dere snakket tidligere om at dere tok sikte på å satse på barn og unge?

– Det satser vi for fullt på fremdeles, og vi har hentet mange ideer fra Folkets Bio i Malmö. Ikke minst filmen gir mange muligheter her, og vi arbeider med å utvikle barne-og ungdomsprosjekter. Det er et meget aktuelt tema.

Et viktig spørsmål til slutt: Hvordan skal Vega Scene klare å skaffe penger nok til å kjøpe Sirkustomta? Jeg er klar over at prosjektet har fått 650 000 kroner i innovasjonsmidler, og nok kan få noen flere kroner derfra, pluss at Oslo kommune i sitt 2015-budsjett blant annet foreslår at Kompani Camping skal få 500 000 kroner i driftsstøtte fra og med neste år. Men derfra til å kjøpe Sirkustomta er vel et ganske stort sprang?

– Vi skal ikke kjøpe tomta. Det vil en utbygger gjøre. Vi vil forsøke å skaffe en del støtte til investeringer i huset som kan være med å gi Vega Scene en lavere husleie. Alle de fire organisasjonene som utgjør Vega Scene arbeider nå iherdig med å reise kapital. Vi krysser fingrene og håper og tror at det fra 2016 døgnet rundt skal være et pulserende liv rundt Vega Scene, avslutter Edelsteen.


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, PAHN, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no