S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Redaksjonen – 16. juni 2025

Heddaprisvinnerne 2025


Publisert
16. juni 2025
Sist endret
16. juni 2025

Nyheter Teater Dans Opera

Del artikkel
https://scenekunst.no/artikler/heddaprisvinnerne-2025
Facebook

(Ingen innlegg)

Petronella Barker og Seda Witt delte ut Heddaprisene 2025 på Nationaltheatret. Foto: Skjalg Bøhmer Vold

I går ettermiddag ble Heddaprisene delt ut på Nationaltheatret. Her er vinnerne med juyrens begrunnelser. Vi legger også til lenke til Scenekunst.nos kritikk av verket dersom den finnes.

Beste skuespiller/hovedrolle: Maria Kristine Hildonen i Prima Facie – Riksteatret i samarbeid med Nationaltheatret Det ser så lett ut, men det er skuespillerkunst av sjelden klasse. Fra å danse av gnistrede selvsikkerhet på toppen av verden, splintres tilværelsen. Kampen for egenverdet, kaos, desperasjon og skam, formidles uten sikkerhetsnett, rystende og rått kompromissløst.

Beste skuespiller/medspiller: Geir Kvarme i Arven – Nationaltheatret Kledd i selvsikkerheten som følger livserfaring og historiens dobbeltspente linjer, blir han et uforglemmelig og distingvert anker i en bølgende fortelling. Med mild, intens tilstedeværelse, utstråler han menneskeligheten og smerten som binder generasjoner sammen. Runa Borch Skolseg: Glasuren på den politiske bløtkaka

Beste sceneprestasjon – musikkteater: Victoria Randem i Den lure revens eventyr – Den Norske Opera & Ballett Med fortryllende sang og stor nyanserikdom gestalter utøveren rollen med både nysgjerrighet, storøyd naivitet og dypt alvor. Ubesværet går hun mellom forestillingens mange metalag, hvor hun utmerker seg med sjelden fysikalitet og scenisk utstråling. Hilde Halvorsrød: Operaens bankende, blodrøde hjerte

Beste sceneprestasjon – dans: Liv Hanne Haugen i Soul’O – Liv Hanne Haugen I et tidløst, rituelt verk står denne danseprestasjonen frem som dyptgripende og sterkt betagende. Utøverens solide erfaring gir ytterligere tyngde til en forestilling som formidles med vakker og krystallklar tilstedeværelse.

Anette Therese Pettersen: En reise ned i underverdenen

Beste regi: Eline Arbo for Haugtussa – Nationaltheatret i samarbeid med Ruhrtriennale Et sanselig blikk for det visuelle og det musikalske ligger til grunn for en teateropplevelse der alle elementer føres sammen i en sømløs helhet. Gjennom en leken, øm og sensuell regi gis det nytt liv til en klassiker, og hovedpersonens indre kamp og utenforskap løftes fram i dypt menneskelig drama. Hilde Halvorsrød: Klassisk musikk i radikalt musikkteater

Beste teaterforestilling: Triggersystemet - I: «Vivariet» – Transiteatret-Bergen, co-produksjon Black Box teater og Festspillene i Nord-Norge Med ømhet for de utstøtte, setter ensemble og kunstnere kloen i tekstens poetiske musikalitet. Sanselighet, humor og besk intensitet viser kontrastene mellom det glitrende lyset og det bunnløse mørket i mennesket, og gjør en klassisk diktsyklus aktuell og magisk levende.

Pinar Ciftci: Lyden av teater mellom myggnetting og magi

Beste musikkteaterforestilling: Den lure revens eventyr – Den Norske Opera & Ballett Oppsetningen er et overflødighetshorn av sceniske påfunn og operamagi, der skillet mellom fantasi og virkelighet oppheves. Det er en kjærlighetserklæring til scenekunsten og samtidig en dyptpløyende og rørende utforsking av vår iboende fortellertrang. Beste danseforestilling: Until – Avdal productions fieldworks, co-produksjon Dansens Hus, Black Box teater, BIT Teatergarasjen, RIMI/IMIR SceneKunst (RISK), IN AIR (Dans i Trøndelag) Dette unike, sofistikerte og gjennombearbeidede koreografiske gruppeverket overbeviser gjennom sin utsøkte stil. En følsom og presis komposisjon hvor vakre meditative scener stadig utløser nye kreative overraskelser.

Grace Tabea Tenga: Transparens og tillit

Beste barneforestilling: Smeltasang – Unge Viken Teater Lyd, scenografi, kostymer og dans kommer sammen i en skreddersydd opplevelse for barn i alle aldre og med ulike funksjonsvariasjoner. Utøverne inviterer til en dansefest på barnas egne premisser og til å feire gleden ved å være sammen. Beste forestilling for ungdom: Da vi var yngre – Det Norske Teatret Råskapen i en fortelling om marginalisering forsterkes på scenen, i skiftene mellom varmt vennskap og vonde voldshandlinger, lysende håp og dyp avgrunn. En eksplosiv oppvekstskildring som formidler det delte Oslo med språklig og musikalsk sprengkraft, og med dyp sympati for outsiderne.

Beste scenografi/kostymedesign: Oscar Udbye og Cårejånni Enderud for Europavisjonar – Det Norske Teatret Overdådig er et begrep som i denne sammenhengen kommer til kort. Her er det fest og maksimalisme i alle ledd, med 150 strass- og paljettdekte kostymer, powerdresser og dekorasjoner som oser av party og glam og sprenger scenerommets rammer. Men under fyrverkeriet og paljettene buldrer uroen for Europas framtid.

Runa Borch Skolseg: Revy på steroider

Beste audiovisuell design: Thijs van Vuure, Norunn Standal og Dennis Slot for Haugtussa – Nationaltheatret i samarbeid med Ruhrtriennale Technorytmenes kaskader bergtar oss inn i det kravlende nattemørket. Forelskelsen er glødende, sviket er beksvart og driftene brennende i lyset fra en trolsk himmel. Helheten sluttes i den elektroniske musikkens omfavnelse av opera, nøkkelharper, piano og Edvard Griegs lyriske forelegg.

Beste scenetekst: Tore Vagn Lid for Triggersystemet - I: «Vivariet» – Transiteatret-Bergen, co-produksjon Black Box teater og Festspillene i Nord-Norge En smart, eventyraktig og underlig originaltekst som aldri er påståelig, men heller ikke redd for å være politisk. Her berøres blant annet klimaspørsmål, debattklima og menneskers sosiale spill i et fortellerdrama som underholder og trigger tankeprosesser som varer langt lengre enn forestillingen.

Heddajuryen Juryen har bestått av Rania Broud, Anne Grete Eriksen, Anki Gerhardsen, Charlotte Myrbråten, Kjetil Bang-Hansen, Mode Steinkjer, Marte Reithaug Sterud, Aksel Dalmo Tollåli og Andreas Wiese som har sett og vurdert rundt 200 produksjoner med premiere mellom 1. juni 2024 og 15. april 2025.


Intervju
– Ekstremt mye godt teater

Onsdag 14. mai ble nominasjonene til årets Heddapriser offentliggjort. Fungerende talsperson for juryen, Mode Steinkjer, svarer her på noen spørsmål om juryarbeidet og de endelige listene. 

av Julie Rongved Amundsen
Nyheter
Nominerte til Heddaprisene 2025

Her er de nominerte til årets Heddapriser


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, PAHN, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no