Solberg-regjeringens flate kutt har gjort stor skade på musikk- og scenekunstfeltet, men de var i alle fall politisk uttalt og mulig å regne seg fram til, skriver direktør i NTO, Morten Gjelten, i sitt svar til kulturministerens innlegg på NRK Ytring.
Direktør i NTO, Morten Gjelten, er uenig i Mariken Lauvstads konklusjoner om kjønnsfordeling i norsk teater.
Statssekretær Gunhild Berge Stang (V) forsøker i et innlegg på Scenekunst.no å avdramatisere (les: bagatellisere) de pågående endringene i rollefordelingen mellom Kulturdepartementet og Kulturrådet. Hun lykkes ikke.
Direktør i Norsk teater- og orkesterforening, Morten Gjelten, skriver at nedtengningen av hovedstadens teater- og konsertsaler må være blant de første tiltakene som lettes på.
I dette debattinnlegget skriver direktør i NTO, Morten Gjelten, om armlengdesprinsippet og Danse- og teatersentrums forståelse av grepet om å sette to scenekunstkompanier på statsbudsjettet.
Direktør i Norsk teater- og orkesterforening (NTO), Morten Gjelten, har skrevet en kommentar om FrPs Silje Hjemdal spørsmål om offentlig finansiering av kunst som kan oppleves provoserende.
Direktør i NTO, Morten Gjelten, svarer her på Maren Saedis kronikk fra 2. mars om hvorfor det ikke finnes priser til norsk kostymedesign. Gjelten er ikke helt enig.
For norsk teater er det helt essensielt at det finnes et vitalt teatervitenskapelig miljø, skriver NTO og NTLF i denne uttalelsen som er sendt til Universitetet i Bergen, Kunnskapsdepartementet og Kulturdepartementet.
INNLEGG: Det er behov for å styrke kunnskapen om faktiske forhold i norsk scenekunst, all den tid virkelighetsbeskrivelsene er såpass forskjellige, skriver direktør i NTO Morten Gjelten i dette svaret til Hans Henriksens innlegg 5. februar.
INNLEGG: – Etter innføring av rammetilskuddsordningen i 1990 ble teatrenes egeninntekter ikke lenger trukket inn i beregning av driftstilskudd, skriver NTOs direktør Morten Gjelten blant annet i dette svaret til KHIO-professor Hans Henriksen. NTO er glade for alle presiseringer som kan hindre at man snakker forbi hverandre.
INNLEGG: – Hans Henriksens virkelighetsbilde for norsk teater gjelder ikke utenfor de store byene, skriver direktør i NTO, Morten Gjelten i dette svaret til KHiO-regissørens utspill rundt omleggingen av Oslo Nye Teater.