S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Hilde Halvorsrød – 28. desember 2023

Årets høydepunkter: Hilde Halvorsrød

Aleksander Nohr som oberst Birger Eriksen, kommandanten på Oscarsborg, og Martin Hatlo som Aleksander den Store i Oscarsborgoperaens forestilling Kommandanten. Foto: Dag Jensen. Scenograf: Gjermund Andresen. Kostymedesigner: Anette Werenskiold. Lys- og videodesigner: Kyrre Heldal Karlsen


Publisert
28. desember 2023
Sist endret
28. desember 2023
Tekst av

Årsoppsummering Opera

Kommandanten av Trygve Brøske (komposisjon) og Marianne Meløy (libretto)

Dirigent: Christian Eggen Regissør/dramaturg: Ivar Tindberg Scenograf: Gjermund Andresen Kostymedesigner: Anette Werenskiold Lys- og videodesigner: Kyrre Heldal Karlsen Koreograf: Andre Moi Danielsen Kormester: David Maiwald

Oberst Birger Eriksen: Aleksander Nohr Kaptein Heinrich Woldag: Magnus Staveland Herja: Margrethe Fredheim Admiral Kummetz/Cæsar: Daniel Rene Sagstuen Sæther Goebbels/Hitler: Eir Inderhaug, sopran Fyrsten/Mussolini: Magne Fremmerlid, bass Admiral Nelson/Herjas søster: Maija Skille, mezzosopran Aleksander den Store: Martin Hatlo, baryton Stalin (Bjørn)/Putin/Herjas søster/Antileder: Silvia Moi, sopran Olav den hellige: Jostein Fahre, tenor

Akkordeon: Ida Løvlie Hidle Gitar: Ola Erlien Klarinettsolister: Tonje Gulbrandsen og Inge Nøstvold

Kongelige norske marines musikkorps Oscarsborg Operakor Statister

Parsifal, opera i tre akter av Richard Wagner Scenisk konsert Bergen Filharmoniske Orkester

Kunstnerisk ledelse: Edward Gardner Regi og scenisk konsept: Nicolai Riise Lysdesign: Ivar Skjørestad Kostymedesign: Cathrine Ahlsen

Parsifal: Stuart Skelton Kundry: Ricarda Merbeth Amfortas: Johan Reuter Gurnemanz: Brindley Sherratt Klingsor: Ólafur Sigurdarson Titurel: Reinhard Hagen Første gralsridder: Eirik Grøtvedt Andre gralsridder: Changdai Park Første væpner: Ingeborg Gillebo Andre væpner: Monika Jägerova Tredje væpner: John Olsen Fjerde væpner: Erlend Tvinnereim En altstemme fra oven: Monika Jägerová Første blomsterpike: Agnieszka Adamczak Andre blomsterpike: Lydia Hoen Tjore Tredje blomsterpike: Olivera Tičević Fjerde blomsterpike: Emily Pogorelc Femte blomsterpike: Ingeborg Gillebo Sjette blomsterpike: Margrethe Fredheim

Kormester: Håkon Matti Skrede Bergen Filharmoniske Kor Edvard Grieg Kor Edvard Grieg Jentekor Edvard Grieg Guttekor Collegium Musicums Kor Bergen Filharmoniske Orkester

Flåklypa Tidenes opera Musikk: Eva Holm Foosnæs Libretto: Ronald Rørvik og Toni Herlofson Dirigent: Eva Holm Foosnæs Regissør: Ronald Rørvik Scenograf: Plamena Dicheva Kostymedesigner: Anne Spets Koreograf/regiassistent: Toni Herlofson Maskedesigner: Maren Togstad Kormester: Elin Persson Kostymemaker: Kjersti Eckhoff Frimand Pløsen: Sverre Johan Aal Melvin Snerken: Lars Eggen Aurikla Wedel-Jørgensen: Ingeborg Haugvik Francke Reodor Felgen: Kristian Krokslett Hallstein Bronskimlet: Gunnar Andor Nieland Enkefru Engelschøn-Glad: Ingrid Eggen Simon Snusen: Sivert Jullumstrø Oliane Sjulusvangen: Maia Reppe Fløyte: Andrea Otterstad Johansen Fiolin: Maria Selnes Bratsj: Ivan Penjin Cello: Eivind Rossbach Heier Bass: Jostein Brødreskift Akkordeon: Ida Løvli Hidle Perkusjon: Erland Horten

Nord-Østerdal Operakor


Del artikkel
https://scenekunst.no/artikler/arets-hoydepunkter-hilde-halvorsrod
Facebook

(Ingen innlegg)

I dag presenterer Scenekunst.nos fagredaktør for opera og musikk, Hilde Halvorsrød sine operahøydepunkter fra 2023.

2023 er så fullt av store operaopplevelser at det er vanskelig å velge bare tre favoritter. Når jeg leter etter tre høydepunkter å trekke frem fra 2023, blir det tydelig at det har vært et ualminnelig godt operaår. Jeg har skrevet kritikk av over 30 ulike musikk- og teaterforestillinger i år og sett og hørt enda flere, og hvis jeg lager en grovt rangert liste, er det operaforestillinger på alle de øverste plassene. Jeg har riktignok sett mest opera, over 16 oppsetninger, men uansett – det er ikke hvert år at en så høy andel er bemerkelsesverdig gode.

Skråblikk på «Blücher»

Det er likevel ikke vanskelig å velge den forestillingen som står igjen som årets desiderte høydepunkt, nemlig OscarsborgOperaens urpremiere på Kommandanten midt i august, av Trygve Brøske og Marianne Meløy, regissert av Ivar Tindberg og dirigert av Christian Eggen. Den lykkes med så mange ting på én gang: For det første med den ambisiøse og stort anlagte formen, med både vandreteater som tok hele festningsområdet og fullskala opera på scenen i borggården. For det andre med en så oppfinnsom behandling av et tilsynelatende uttværet tema – invasjonen av Norge og senkningen av «Blücher» 9. april 1940 – at det fremsto nytt og evig relevant. For det tredje var forestillingen en eklatant demonstrasjon av operaformatets potensial – nå også som stedsspesifikt teater. Det samme helstøpte resultatet kunne ikke forekommet noe annet sted eller i noe annet medium. Alle elementene hadde sin uerstattelige rolle i byggverket – musikken, sangen, teksten, scenografien, skuespillet, lyssettingen – og festningen selv, der det hele faktisk fant sted for 83 år siden.

Musikken i sentrum

I en langt mer tradisjonell, men ikke mindre storslagen ende av skalaen, finner vi Bergen Filharmoniske Orkesters semikonsertante oppsetning av Wagners Parsifal. Med orkestret på scenen og enkle sceniske virkemidler som effektivt understøttet handlingen – hverken mer eller mindre – ble musikken det bærende elementet, og dens voldsomme narrative kraft fikk folde seg ut i all sin velde. Orkesteret, dirigent Edward Gardner, det store prosjektkoret og et makeløst solistlag gjorde at årets sterkeste musikalske opplevelse kom allerede i januar.

Fjellavis med levende bilder

Både Richard Strauss’ Elektra og Verdis Maskeballet ved Nasjonaloperaen blir nok stående i min personlige operahistorie. Den første mest på grunn av Ole Anders Tandbergs vellykkede univers av slitne forstadsgangstere, og Elisabeth Teiges fenomenale Krysotemis, en rolle hun også fikk Kritikerprisen for. Den andre fordi regissør Karolina Sofulakden beviste at det grandiose kostymedramaet slett ikke behøver å ha utspilt sin rolle, og fordi Matteo Lippi som Kong Gustav og Marita Sølberg som Amalie sang så eventyrlig at jeg glemte tid og sted. Likevel er det Opera di Setras urpremiere på Flåklypa Tidendes opera som knepent kaprer den tredje og siste plassen blant årets tre høydepunkter. Operaen er komponert av Eva Holm Foosnæs med libretto av forestillingens regissør og koreograf, henholdsvis Ronald Rørvik og Toni Herlofson. Med respekt og fantasi lar den Kjell Aukrusts kjente figurer fra den fiktive avisen Flåklypa Tidende boltre seg på scenen i en lang rekke underfundige og sprø tablåer, nesten som om «avissidene» ble levende. Opera di Setra er dessuten en totalopplevelse, der opera på høyt nivå serveres blant rautende kuer og pittoreske fjellformasjoner.


Årsoppsummering
Årets høydepunkter: Tomine Sandal

I dag presenterer teaterkritiker Tomine Sandal sine høydepunkter fra 2023.

av Tomine Sandal
Årsoppsummering
Årets høydepunkter: Emil Bernhardt

Scenekunst.no har bedt kritikerne som har skrevet mest for tidsskriftet i 2023 om å løfte frem sine høydepunkter fra 2023. I dag presenterer Emil Bernhardt sine konserthøydepunkter.

av Emil Bernhardt
Årsoppsummering
Årets høydepunkter: Aksel Tollåli

Scenekunst.no har bedt kritikerne som har skrevet mest for tidsskriftet i 2023 om å løfte frem sine høydepunkter fra 2023. I dag presenterer Aksel Tollåli sine høydepunkter.

av Aksel Tollåli
Årsoppsummering
Årets høydepunkter: Chris Erichsen

Scenekunst.no har bedt kritikerne som har skrevet mest for tidsskriftet i 2023 om å løfte frem sine høydepunkter fra 2023. I dag presenterer Chris Erichsen sine teaterhøydepunkter.

av Chris Erichsen
Årsoppsummering
Årets høydepunkter: Grace Tabea Tenga

Scenekunst.no har bedt kritikerne som har skrevet mest for tidsskriftet i 2023 om å løfte frem sine høydepunkter fra 2023. I dag presenterer Grace Tabea Tenga sine scenekunsthøydepunkter.

av Grace Tabea Tenga
Kritikk
Don’t mention the war

Går det an å lage meningsfull, nyskapende kunst av 9. april 1940 – enda en gang? OscarsborgOperaens uroppføring av Kommandanten er et overbevisende «ja».

av Hilde Halvorsrød
Kritikk
Langsomhetens kraft

I Wagners Parsifal skjer det forholdsvis lite på fire timer. Bergen Filharmoniske Orkesters oppsetning holder likevel publikum ytterst på stolen fra første til siste tone.

av Hilde Halvorsrød
Kritikk
Vellykket mosaikk av snålinger

Flåklypa Tidendes opera gir Kjell Aukrusts forunderlige persongalleri nytt liv på operascenen.

av Hilde Halvorsrød

S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, PAHN, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no