Nationaltheatrets Kongen dør studerer på nært hold hvilket kaos som utspiller seg i maktens innerste sirkler. Er det makten og posisjonen som korrumperer, eller har kongen selv ansvaret for forfallet i riket sitt?
Grusomhetens Teaters siste forestilling kaster et dunkelt lys over et av litteraturhistoriens uløste mysterier, skriver Tora Myklebust Optun.
– Inspirasjonen fra horror-sjangeren løfter fram nyanser i stykkets alvorstunge temaer, skriver Tora Optun om Roland Schimmelpfennings scenetekst “Kvinna frå før” ved Sogn og Fjordane Teater.
I kveld sparkes De Utvalgtes månedlange retrospektive festival i gang på Black Box Teater. Her inviteres publikum til et tilbakeblikk på de siste ti årenes produksjon. Tora Optun har møtt kompaniet under forberedelsene.
KRITIKK: Lars Øynos scenespråk er helt ulikt noe annet og krever – kanskje fordi det er så fremmed – en form for konsentrasjon jeg sjeldent opplever i teateret, skriver Tora Optun om Grusomhetens teaters oppsetning av Ibsens Svanhild.
ANMELDELSE: – En av festivalens vakreste scenetekster, skriver Tora Optun om Stine Feviks Jeg ser munnen din bevege seg opp og ned. Hun ønsker seg også flere unge i salen på Showbox, som i desember gikk av stabelen for niende gang.
SEMINAR: – Å få si sin mening om forestillinger, skaper interesse for teater, sa skoleelev Henning Driveklepp på Showbox' seminar om hvordan barn og unge kan påvirke scenekunst som er laget for dem. Tora Optun rapporterer.
ANMELDELSE: Grusomhetens Teater demonstrerer at den revolusjonen Artaud ønsket å iverksette, handler om å frembringe en annen måte å erfare teater på, skriver Tora Optun.