S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Tora Myklebust Optun
Kritikk
Maktmenneskets maktesløshet

Nationaltheatrets Kongen dør studerer på nært hold hvilket kaos som utspiller seg i maktens innerste sirkler. Er det makten og posisjonen som korrumperer, eller har kongen selv ansvaret for forfallet i riket sitt?

av Tora Myklebust Optun
Kritikk
Underfundig reise til mørkets hjerte

Grusomhetens Teaters siste forestilling kaster et dunkelt lys over et av litteraturhistoriens uløste mysterier, skriver Tora Myklebust Optun.

av Tora Myklebust Optun
Kritikk
Skrekkblandet fryd

– Inspirasjonen fra horror-sjangeren løfter fram nyanser i stykkets alvorstunge temaer, skriver Tora Optun om Roland Schimmelpfennings scenetekst “Kvinna frå før” ved Sogn og Fjordane Teater.

av Tora Myklebust Optun
Nyheter
Retrospektivt risikoprosjekt

I kveld sparkes De Utvalgtes månedlange retrospektive festival i gang på Black Box Teater. Her inviteres publikum til et tilbakeblikk på de siste ti årenes produksjon. Tora Optun har møtt kompaniet under forberedelsene.

av Tora Myklebust Optun
Kritikk
Finstemt fysisk scenespråk

KRITIKK: Lars Øynos scenespråk er helt ulikt noe annet og krever – kanskje fordi det er så fremmed – en form for konsentrasjon jeg sjeldent opplever i teateret, skriver Tora Optun om Grusomhetens teaters oppsetning av Ibsens Svanhild.

av Tora Myklebust Optun
Kritikk
Vakker scenekunst for barn, voksne i salen

ANMELDELSE: – En av festivalens vakreste scenetekster, skriver Tora Optun om Stine Feviks Jeg ser munnen din bevege seg opp og ned. Hun ønsker seg også flere unge i salen på Showbox, som i desember gikk av stabelen for niende gang.

av Tora Myklebust Optun
Nyheter
Å snakke med målgruppen

SEMINAR: – Å få si sin mening om forestillinger, skaper interesse for teater, sa skoleelev Henning Driveklepp på Showbox' seminar om hvordan barn og unge kan påvirke scenekunst som er laget for dem. Tora Optun rapporterer.

av Tora Myklebust Optun
Kritikk
En annen måte å erfare teater på

ANMELDELSE: Grusomhetens Teater demonstrerer at den revolusjonen Artaud ønsket å iverksette, handler om å frembringe en annen måte å erfare teater på, skriver Tora Optun.

av Tora Myklebust Optun

S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, PAHN, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no