S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Rania Broud
Kritikk
Tre feiringer av forskjellene

I Candoco x 3 oppstår en symbiose av forskjellige språk, kropper og uttrykk som redefinerer hva en dansers kropp kan være.

av Rania Broud
Kritikk
Tre menn og et venterom

Rahma er en komedie om tre pensjonerte menn som møtes i et offentlig venterom. Gjennom deres erindringer blir vi servert mange politiske stikk til hvordan arbeiderklassen overlates til seg selv.

av Rania Broud
Debatt
Om nominasjonene til Den nasjonale Ibsenprisen 2022

Juryen for Den nasjonale Ibsenprisen svarer her på innlegget Teaterbransjens hvite maktdemonstrasjon som stod i Aftenposten 21. april.

av Nora Evensen, Rania Broud, Endre Sannes Hadland, Anne-Karen Hytten, Jesper Halle, Bo Anders Sundstedt
Kritikk
Å gå seg vill i sin egen tro

Gjennom hele livet søker Tariq samhold og trygghet. Han ender som han startet: etterlatt og alene.

av Rania Broud
Kritikk
Brennende fortelling

Forbrent tar for seg en spennende og brutal historie på Kanonhallen: Ikke hat din mor – for du vet ikke hvilke motbakker hun har gått for deg, før deg.

av Rania Broud
Debatt
Mangfold på scene, lerret og skjerm!

Kulturminister Anette Trettebergstuen meldte avbud til bransjesamtalen om arbeidsmarkedet for skuespillere med minoritetsbakgrunn. Istedenfor snakket ministeren om mangfold med Nationaltheatrets husdramatiker.

av Rania Broud
Kritikk
Kunstnerbredden i Oslos gater

Fra vest til øst gir festivalen Oslohendelser ulike former for scenekunst, installasjoner og kunstnerkollektiver muligheten til å gli inn i landskapet.

av Rania Broud
Kritikk
Kraften til å starte på nytt

I ALL – A Physical Poem Of Protest står solosekvensene i kontrast til menneskemassens vedvarende sirkelløp.

av Rania Broud
Kritikk
Å danse seg til balanse

Dansen som uttrykk for traumebehandling og utforskning av det menneskelige i møte med det teknologiske, manet seg frem som en rød tråd på årets utgave av Dansefestival Barents.

av Rania Broud
Kritikk
Teatrets flerspråklighet

Når jeg hører summingen av russisk, engelsk, finsk, norsk og samisk lytter jeg til tekstene på en annen måte. Jeg forstår nødvendigvis ikke alt, men jeg forstår likevel.

av Rania Broud
Debatt
Teatervitenskap ved UiB truet

Det humanistiske fakultet (HF) ved Universitetet i Bergen fremmer i sin nye bemanningsplan, som legges frem 5.desember, forslag om å kutte 1 av 3 stillinger på teatervitenskap. Dersom forslaget i bemanningsplanen blir vedtatt, er veien farlig kort før teatervitenskap i praksis er utryddet i Norge, skriver artikkelforfatterne av dette debattinnlegget.

av Ragnhild Gjefsen, Anna B. Watson, Linnea Reitan Jensen, Tina Horrisland Engedal, Ane Berentsen, Anna Borcherding, Ingrid Saltvik Faanes, Line Malvik, Marte Boge Vigeland, Karoline Skuseth, Rania Broud, Millan Persdotter Persson, Gulli Kristina Sekse, Marion Mulelid

S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, PAHN, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no