I Candoco x 3 oppstår en symbiose av forskjellige språk, kropper og uttrykk som redefinerer hva en dansers kropp kan være.
Rahma er en komedie om tre pensjonerte menn som møtes i et offentlig venterom. Gjennom deres erindringer blir vi servert mange politiske stikk til hvordan arbeiderklassen overlates til seg selv.
Juryen for Den nasjonale Ibsenprisen svarer her på innlegget Teaterbransjens hvite maktdemonstrasjon som stod i Aftenposten 21. april.
Gjennom hele livet søker Tariq samhold og trygghet. Han ender som han startet: etterlatt og alene.
Forbrent tar for seg en spennende og brutal historie på Kanonhallen: Ikke hat din mor – for du vet ikke hvilke motbakker hun har gått for deg, før deg.
Kulturminister Anette Trettebergstuen meldte avbud til bransjesamtalen om arbeidsmarkedet for skuespillere med minoritetsbakgrunn. Istedenfor snakket ministeren om mangfold med Nationaltheatrets husdramatiker.
Fra vest til øst gir festivalen Oslohendelser ulike former for scenekunst, installasjoner og kunstnerkollektiver muligheten til å gli inn i landskapet.
I ALL – A Physical Poem Of Protest står solosekvensene i kontrast til menneskemassens vedvarende sirkelløp.
Dansen som uttrykk for traumebehandling og utforskning av det menneskelige i møte med det teknologiske, manet seg frem som en rød tråd på årets utgave av Dansefestival Barents.
Når jeg hører summingen av russisk, engelsk, finsk, norsk og samisk lytter jeg til tekstene på en annen måte. Jeg forstår nødvendigvis ikke alt, men jeg forstår likevel.
Det humanistiske fakultet (HF) ved Universitetet i Bergen fremmer i sin nye bemanningsplan, som legges frem 5.desember, forslag om å kutte 1 av 3 stillinger på teatervitenskap. Dersom forslaget i bemanningsplanen blir vedtatt, er veien farlig kort før teatervitenskap i praksis er utryddet i Norge, skriver artikkelforfatterne av dette debattinnlegget.