S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Maja Sievers Skanding
Kritikk
Latter og læring

Ola Nordals bok om Arne Nordheim i serien «Norske albumklassikere» gir både hygge og innsikt.

av Maja Sievers Skanding
Kritikk
Trippel skuffelse

Intimformatets muligheter skusles bort i Bergen Nasjonale Operas Mozart-kavalkade

av Maja Sievers Skanding
Kritikk
Den vanskelige andre-podden

Skaperne av Oslo-Filharmoniens podkast «Lytteklubben» trenger å ta mer hensyn både til podkastsjangerens uskrevne konvensjoner og til publikummet sitt.

av Maja Sievers Skanding
Kritikk
Strykerfamiliens klangrikdom

Samarbeidet med fiolinist Peter Herresthal var høydepunktet blant flere vakre verk for strykere av årets festspillkomponist Missy Mazzoli.

av Maja Sievers Skanding
Kritikk
Visuell tornado

Arne Nordheims musikk trenger ikke Sarah Derendingers videoer.

av Maja Sievers Skanding
Kritikk
Etterlengtet, men skuffende operaopplevelse

Opera Bergens versjon av Verdis I Vespri Siciliani var dessverre en jevnt over ujevn produksjon

av Maja Sievers Skanding
Kritikk
Treffende klimakunst

Borealis-festivalen kan være stolt over at den hentet Sun & Sea til Bergen.

av Maja Sievers Skanding
Kommentar
For lite ståhei om norsk dramatikk

Den norske satsingen under bokmessen i Frankfurt bød på skuffende lite teater.

av Maja Sievers Skanding
Kritikk
Vondt og vittig

Schauspiel Frankfurts oppsetning av Fredrik Brattbergs Tilbakekomstene er surrealistisk og rørende akkurat samtidig.

av Maja Sievers Skanding
Kritikk
En sjangeroverskridende drøm

Akk, om bare flere teatre hadde tatt i bruk musikkens sceniske potensial slik Haugesund teater gjør i En midtsommernattsdrøm!

av Maja Sievers Skanding
Kritikk
Varierende bibliotekopera

De tre konsertkveldene i serien ”Opera på biblioteket” har én ting felles: Grieg-romanser.

av Maja Sievers Skanding
Kritikk
Intense klovnerier

Forestillingen Eins zwei drei byr på imponerende dans og akrobatikk, men blir for lang og overlesset av virkemidler.

av Maja Sievers Skanding
Kritikk
Stort format – middels resultat

I ambisjonen om å fortelle en gjenkjennelig historie om kjærligheten lykkes orkesterforestillingen The Mute bare delvis.

av Maja Sievers Skanding
Kritikk
Utfordrende Shakespeare-miks

Med klipp-og-lim-Shakespeare og fascinerende kostymer ønsker Sogn og Fjordane Teater å utforske kjønnsroller. Translyria er både visuelt og tekstlig utfordrende, men føles likevel ikke nyskapende.

av Maja Sievers Skanding
Kritikk
Kjærlighetens runddans

Karen Eide Bøens nye forestilling gir en rørende mulighet til å grave i den overfylte mappen i sinnet merket Love & Emotions.

av Maja Sievers Skanding
Kritikk
Det som kommer i veien

Når det annonseres at temaet for et kunstverk er menstruasjonssyklus, kan det føre til at publikum har en forventning om at det skal ha et feministisk budskap. Pour gir veier inn i mange flere fortolkningsrom enn det.

av Maja Sievers Skanding

S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, PAHN, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no