Hva skjer når scenekunstkonsulenten er borte? Og kan ikke kommunene ta større ansvar for finansieringen? Kai Johnsen fortsetter diskusjonen om finansiering av fri scenekunst i Norge.
Kolleger ved Kunsthøgskolen i Oslo minnes kostymedesigner og scenograf Kathrine Tolo.
Dramaturg og regissør Kai Johnsen oppfordrer i dette åpne brevet ledelsen i Kulturrådet til å ta grep for å beholde tillit.
I et rimelig opplyst og utviklet demokratisk samfunn bør ingen sitte med stor og bortimot uinnskrenket offentlig finansiert makt i tiår etter tiår. Sven Åge Birkeland har nå sittet som teatersjef i 35 år på Bergen Internasjonale Teater (BIT).
De siste månedenes håndtering av «basisstøtten» i Norsk kulturråd bærer preg av mangel på evne til å forstå utviklingen innenfor scenekunstfeltet. Den peker på et overordnet plan mot alvorlige brudd på lover og etablert forvaltningspraksis.
Det er vanskelig å spå, særlig om fremtiden, som man jo sier. Hva kan man egentlig vite om fremtidens scenekunst? Det blir jo i høyden en ganske upresis øvelse. Men man kan si noe: den kommer ikke til å bli som fortidens. Banna bein.
Kai Johnsen etterspør i dette åpne brevet svar fra Nationaltheatret og teatersjef Hanne Tømta på Anders Paulins åpne brev fra 3. oktober.
Kai Johnen, professor i regi ved Kunsthøgskolen i Oslo: I tillegg til en stadig endring i kunstfeltet bør en masterutdannelse også reflektere over hva unge mennesker i dag ønsker å skape på kunstscenen – hva slags kunstpraksis kan fremtiden romme?
INNLEGG: Regissør Kai Johnsen holdt en appell i forbindelse med demonstrasjonen utenfor Nationaltheatret 15.1.2015. Han har sendt appellen til Scenekunst.no som innlegg.
INNLEGG: – Hvis styret ved Dramatikkens hus ikke er habilt ved ansettelsen av øverste leder, er det da habilt i andre sammenhenger, spør regissør Kai Johnsen.
INNLEGG: – Det finnes ingen fornuftig grunn til at fagforeningene på scenekunstområdet skal styre utviklingen av ny dramatikk i Norge, skriver regissør og tidligere kunstnerisk leder for Dramatikkens hus, Kai Johnsen. Innlegget har stått på trykk i DN og er også sendt til Scenekunst.no.
INNLEGG: Det nye kulturbudsjettet vil prioritere kunstnerisk kvalitet og mer oppmerksomhet rundt innhold. Dette høres jo fint ut. Men hva betyr det? Absolutt null og niks, skriver regissør Kai Johnsen i dette innlegget, som også stod på trykk i lørdagens Dagens Næringsliv.
– Kanskje særlig det siste året har Dramatikkens hus bevist sitt potensiale.