Hvis Sløserikommisjonen er hyperteater: Er det ikke veldig slapt?
I Janne-Camilla Lysters Mørke 1-4 finnes mørket på en fascinerende måte i det ugjennomsiktige i kropper og lyd.
Verdensteatret er tilbake i teatrets svarte boks og lar mørket og begjæret etter å få se spille hovedrollen.
Som så mange andre festivaler ble Wagner-festspillene i Bayreuth avlyst i år, men det gav muligheter for det alternative programmet.
Enmetersregelen i orkestrene har virvlet opp mye god kammermusikk som vi sjelden får høre.
– Å se videostrømmen i opptak gjorde spillet mellom nåtid og fortid og det synlige og det usynlige, mye mindre akutt.
Fredag 14. september ble den internasjonale Ibsenprisen tildelt Christoph Marthaler, og søndag 16. ble forestillingen Bekannte Gefühle, gemischte Gesichter vist på Nationaltheatret. Hild Borchgrevink så forestillingen i Tyskland.
Christof Marthaler mottar i dag den internasjonale Ibsenprisen for sitt kunstnerskap. Hild Borchgrevink har sett flere av forestillingene hans, og tar i denne teksten utgangspunkt i to av de nyeste og forklarer om stil, form og uttrykk.
Dette er andre del av Hild Borchgrevinks utfyllende kommentar om det kulturpolitiske feltet den frie scenekunsten befinner seg i og som ble diskutert på Grenland friteaters konferanse i Porsgrunn 16. februar.
I forbindelse med festivalen Vinterscenen arrangerte Grenland friteater 16. februar en konferanse om fri scenekunst kalt “Hvor (i granskauen) skal vi gjøre av den frie scenekunsten?” Hild Borchgrevink var til stede på konferansen, og her er første del av en utfyllende kommentar om konferansen og om politikken som ble diskutert.
Hordaland fylke besluttet sist uke at fylket ikke kan bidra med en tredjedel av de planlagte ombyggingskostnadene til nytt scenekunsthus for Carte Blanche og BIT Teatergarasjen.
*Mette Edvardsen: oslo Dans *REIN BONUS: Workshop med Mette Edvardsen Workshop *Mette Ingvartsen: 21 pornographies Dans *REIN BONUS: Mette Ingvartsen i samtale med Charlotte Myrbråten *REIN BONUS: Debatt om retorikk og språkets makt *Alt går bra: Samtaler som våpen og bilder som skjold Teater / Performance *Navaridas & Deutinger: YOUR MAJESTIES Teater … Les mer
For første gang er scenekunst inkludert i rapporten “Kunst i tall” som presenterer omsetningen på kunstfeltene i Norge.
I dag og i morgen henger et teppe av reinhoder på Eidsvolls plass foran Stortinget. Både her, på biennalen Documenta 14 i Tyskland tidligere i år og på Kulturrådets årskonferanse i november har det utfordret oss til et perspektivskifte, skriver Hild Borchgrevink.
Teaterviter Julie Rongved Amundsen er ny ansvarlig redaktør i Scenekunst.no fra 1. januar 2018.
I går kveld kom budsjettforliket for 2018 i mål. KrF og Venstre har fått gjennom en økning for 2018 som blant annet kommer kunstnerstipender, Norsk kulturfond, Black Box Teater og Skuespiller- og danseralliansen til gode.
Kulturdepartementet har engasjert konsulentfirmaet InFuture, der tidligere styreleder for Telenor og Nasjonalmuseet Svein Aaser er partner og styreleder, som såkalt prosjektleder for fremtidsanalyse i arbeidet med den nye kulturmeldingen.
Fredag la Arbeiderpartiet fram sitt alternative statsbudsjett for 2018. På kunst– og scenekunstfeltet foreslår Ap å styrke en rekke poster. Blant annet vil partiet øke tilskudd til scenekunst i distriktene, gi ti millioner kroner til prosessen med nytt teaterbygg for Beaivvaš Sámi Našunalteahter og gjeninnføre Den kulturelle spaserstokken.
Siden Anders Paulins åpne brev til Nationaltheatret og teatersjef Hanne Tømta (Scenekunst.no 3. oktober) har vært debattert både i Dagbladet og på Scenekunst.no, følger her en oppsummering som bakgrunn.
I sitt alternative budsjett som ble lagt fram i dag, foreslår Venstre blant annet en påplusning til scenekunst i Norsk kulturfond, 13,5 millioner kroner mer til kunstnerstipender og en styrking av UD-midlene til kultur og næringsfremme.