S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Grethe Melby
Debatt
Teatervitenskap ved Universitetet i Bergen trues nå igjen med nedleggelse.

Teatervitenskap i Bergen trues med nedleggelse når det ikke foreslås å erstatte ansatte som skal gå av med pensjon. Representanter for fagmiljøet uttrykker her bekymring.

av Keld Hyldig, Grethe Melby, Sander Jensen Schipper
Kritikk
Tanken som kroppslig erfaring

KRITIKK: Hele menneskekroppen – og enda litt til – mobiliseres i forestillingen Beat The Drum. Resultatet er en meget klok forestilling, skriver Grethe Melby om Verk Produksjoners nye prosjekt.

av Grethe Melby
Kritikk
Demokratiforsøk på skolekjøkkenet

KRITIKK: Det kan bli sterk suppe av forestillingen Verein zur Aufhebung des Notwendiges (One hundred wars to world peace). Spørsmålet er om suppen blir læringsrik, skriver Grethe Melby fra Meteor i Bergen.

av Grethe Melby
Kritikk
Levende om døden

KRITIKK: I o’ death møter vi døden som et permanent unntak, en konstruksjon vi stadig gjenskaper. Resultatet kan like gjerne defineres som en forestilling om liv, skriver Grethe Melby fra forestilling på BIT Teatergarasjen.

av Grethe Melby
Kritikk
Mennesket Munch

Carte Blanches forestilling Edvard er et portrett av mennesket Edvard Munch. Det er befriende at den ikke er direkte knyttet til Munchs egne formidlingsuttrykk, skriver Grethe Melby.

av Grethe Melby
Kritikk
It's a man's world

Ved å gjøre Othello til en hvit mann åpner Stein Winges oppsetning av Othello opp for en refleksjon om hvilket mannssamfunn Othello er en del av, skriver Grethe Melby.

av Grethe Melby
Debatt
Vil fylle et «postdramatisk vakuum»

INTERVJU: Høsten 2014 starter regissør, kunstnerisk leder for Transitteateret – Bergen og professor ved Teaterhøgskolen i Oslo opp programprosjektet «Kunnskaper og ferdigheter for et postdramatisk teater» . Scenekunst har spurt han hva dette dreier seg om.

av Grethe Melby
Kritikk
Funky funky

KRITIKK: All My Dreams Come True er et vellykket dysfunksjonelt lureri. Det funker. Grethe Melby har sett Christian Lollikes forestilling på Festspillene i Bergen.

av Grethe Melby
Kritikk
Demokrati i negativ

KRITIKK: Christoph Meierhans behersker sine retoriske bevismidler godt. Men et av spørsmålene fra salen som ikke blir skikkelig besvart, er hvorvidt selve utgangspunktet hans, nemlig at demokratiet er i krise, er en overdrivelse. Grethe Melby har sett Some use for your broken clay pots på BIT Teatergarasjen.

av Grethe Melby
Kritikk
It can be pretty hard

KRITIKK: How hard can it be? behandler klisjeer med klisjeer. Resultatet er en forestilling som ber oss om å beholde klærne på, men løsne litt på knutene dersom tøyet er til hinder for bevegelse. Grethe Melby har sett Yaniv Cohens forestilling om Jerusalem på BIT Teatergarasjen.

av Grethe Melby

S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, PAHN, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no