Teatervitenskap i Bergen trues med nedleggelse når det ikke foreslås å erstatte ansatte som skal gå av med pensjon. Representanter for fagmiljøet uttrykker her bekymring.
KRITIKK: Hele menneskekroppen – og enda litt til – mobiliseres i forestillingen Beat The Drum. Resultatet er en meget klok forestilling, skriver Grethe Melby om Verk Produksjoners nye prosjekt.
KRITIKK: Det kan bli sterk suppe av forestillingen Verein zur Aufhebung des Notwendiges (One hundred wars to world peace). Spørsmålet er om suppen blir læringsrik, skriver Grethe Melby fra Meteor i Bergen.
KRITIKK: I o’ death møter vi døden som et permanent unntak, en konstruksjon vi stadig gjenskaper. Resultatet kan like gjerne defineres som en forestilling om liv, skriver Grethe Melby fra forestilling på BIT Teatergarasjen.
Carte Blanches forestilling Edvard er et portrett av mennesket Edvard Munch. Det er befriende at den ikke er direkte knyttet til Munchs egne formidlingsuttrykk, skriver Grethe Melby.
Ved å gjøre Othello til en hvit mann åpner Stein Winges oppsetning av Othello opp for en refleksjon om hvilket mannssamfunn Othello er en del av, skriver Grethe Melby.
INTERVJU: Høsten 2014 starter regissør, kunstnerisk leder for Transitteateret – Bergen og professor ved Teaterhøgskolen i Oslo opp programprosjektet «Kunnskaper og ferdigheter for et postdramatisk teater» . Scenekunst har spurt han hva dette dreier seg om.
KRITIKK: All My Dreams Come True er et vellykket dysfunksjonelt lureri. Det funker. Grethe Melby har sett Christian Lollikes forestilling på Festspillene i Bergen.
KRITIKK: Christoph Meierhans behersker sine retoriske bevismidler godt. Men et av spørsmålene fra salen som ikke blir skikkelig besvart, er hvorvidt selve utgangspunktet hans, nemlig at demokratiet er i krise, er en overdrivelse. Grethe Melby har sett Some use for your broken clay pots på BIT Teatergarasjen.
KRITIKK: How hard can it be? behandler klisjeer med klisjeer. Resultatet er en forestilling som ber oss om å beholde klærne på, men løsne litt på knutene dersom tøyet er til hinder for bevegelse. Grethe Melby har sett Yaniv Cohens forestilling om Jerusalem på BIT Teatergarasjen.