S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Deise Faria Nunes
Debatt
Hva nå? Noen tanker om #Stilleforopptak

– Hvilke konkrete forandringer kan vi forvente nå? Hvem skal bestemme hva disse forandringene skal være, og hvordan skal de iverksettes, spør Deise Nunes etter søndagens #stilleforopptak på Nationaltheatret.

av Deise Faria Nunes
Debatt
Velkommen til min verden: et svar til Annie Dahr Nygaard

– Dette er hverdagskost for scenekunstnere med ikke-vestlig bakgrunn. Og jo mørkere hud, desto vanligere, dessverre. Deise Nunes svarer Annie Dahr Nygaard om hudfarge på en scene.

av Deise Faria Nunes
Kritikk
Forstyrrende og briljant

– En forestilling jeg sent vil glemme, skriver Deise Faria Nunes om Jens Bjørneboes Jonas på Nordland Teater, som blander virkemidler fra Brecht, Artaud og et sterkt emosjonelt identifikasjonsteater.

av Deise Faria Nunes
Kritikk
Morsomt og velspilt om penger og statusjag

– Jonas Hassen Khemiris tekst prøver ikke å gi oss svar, kun stille nødvendige, brennaktuelle spørsmål, skriver Deise Faria Nunes om den svenske forfatterens Tilnærma lik på Det Norske Teatret.

av Deise Faria Nunes
Kritikk
Tøft og sårbart om sammensatt norsk identitet

KRITIKK: – Mange fargede jenter har opplevd å bli stoppet på gata av vilt fremmede menn og spurt hva det koster for sex. Skammen og skyldfølelsen gjør at de færreste deler disse erfaringene. I forestillingen Pavlovs tispe setter Camara Joof endelig ord på dette, skriver Deise Faria Nunes fra Scenekunstbrukets festival Showbox.

av Deise Faria Nunes
Kritikk
Identitet og etnisitet i kurdisk-svensk scenekunst

FAGLITTERATUR: Sverige har den største kurdiske kulturproduksjonen etter irakisk Kurdistan og Kaukasus. Det vitner om stort kunstnerisk mangfold og et like stort behov for kontinuerlig dialog mellom teori og praksis. Deise Nunes har lest teaterforskeren Christina Svens pionerarbeid om kurdisk scenekunst i Sverige i vår faglitteraturserie.

av Deise Faria Nunes
Debatt
Det svarte teatrets identitetsparadoks

For et svart teater i Norge anno 2015 handler identitetsspørsmålet hverken om å ha svarte skuespillere med i ensemblet eller å fremme en ensidig kritikk av Vesten. Nordic Black Theatre lever tvertimot innenfor et identitetsparadoks, som det ikke er noe poeng i å løse eller forenkle, skriver Deise Faria Nunes.

av Deise Faria Nunes

S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, PAHN, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no