– Hvilke konkrete forandringer kan vi forvente nå? Hvem skal bestemme hva disse forandringene skal være, og hvordan skal de iverksettes, spør Deise Nunes etter søndagens #stilleforopptak på Nationaltheatret.
– Dette er hverdagskost for scenekunstnere med ikke-vestlig bakgrunn. Og jo mørkere hud, desto vanligere, dessverre. Deise Nunes svarer Annie Dahr Nygaard om hudfarge på en scene.
– En forestilling jeg sent vil glemme, skriver Deise Faria Nunes om Jens Bjørneboes Jonas på Nordland Teater, som blander virkemidler fra Brecht, Artaud og et sterkt emosjonelt identifikasjonsteater.
– Jonas Hassen Khemiris tekst prøver ikke å gi oss svar, kun stille nødvendige, brennaktuelle spørsmål, skriver Deise Faria Nunes om den svenske forfatterens Tilnærma lik på Det Norske Teatret.
KRITIKK: – Mange fargede jenter har opplevd å bli stoppet på gata av vilt fremmede menn og spurt hva det koster for sex. Skammen og skyldfølelsen gjør at de færreste deler disse erfaringene. I forestillingen Pavlovs tispe setter Camara Joof endelig ord på dette, skriver Deise Faria Nunes fra Scenekunstbrukets festival Showbox.
FAGLITTERATUR: Sverige har den største kurdiske kulturproduksjonen etter irakisk Kurdistan og Kaukasus. Det vitner om stort kunstnerisk mangfold og et like stort behov for kontinuerlig dialog mellom teori og praksis. Deise Nunes har lest teaterforskeren Christina Svens pionerarbeid om kurdisk scenekunst i Sverige i vår faglitteraturserie.
For et svart teater i Norge anno 2015 handler identitetsspørsmålet hverken om å ha svarte skuespillere med i ensemblet eller å fremme en ensidig kritikk av Vesten. Nordic Black Theatre lever tvertimot innenfor et identitetsparadoks, som det ikke er noe poeng i å løse eller forenkle, skriver Deise Faria Nunes.