Kunsten dreier seg ofte om å ytre samfunnskritikk. Kritikken av kunsten igjen er en del av et naturlig og ønsket kretsløp. Kunsten tilhører alle som har en mening om den og er en grunnleggende del av et velfungerende demokrati. Det skriver BIT Teatergarasjen i dette forsvaret for kunsten.
Administrasjonen på BIT Teatergarasjen skriver i dette innlegget om sine tanker og motivasjoner for programmeringen av Morten Traaviks Sløserikommisjonen, en programmering som har vært kontroversiell.
Det humanistiske fakultet (HF) ved Universitetet i Bergen fremmer i sin nye bemanningsplan, som legges frem 5.desember, forslag om å kutte 1 av 3 stillinger på teatervitenskap. Dersom forslaget i bemanningsplanen blir vedtatt, er veien farlig kort før teatervitenskap i praksis er utryddet i Norge, skriver artikkelforfatterne av dette debattinnlegget.
KRITIKK: – Å velge å kalle en scenisk aktør for sjaman, er ikke en øvelse for de bleike. Karoline Skuseth har sett karen foss Quiet Works i Bergen.
KOMMENTAR: Anders Beyer har sittet i sjefsstolen i et knapt år og har mange hester å tøyle, men årets scenekunstprogram fremstår som farefritt og forsiktig. Festspillene har vært en arena for toneangivende internasjonale produksjoner, og jeg håper vi får se mer av det i fremtiden, skriver Karoline Skuseth, som så fire av Festspillenes scenekunstproduksjoner.
ANMELDELSE: Jeg burde kanskje krype tilbake til samtidsteatret – men denne nostalgien Ibsen stadig er belemret med gjør det hele så ufarlig og (u)behagelig lite provoserende, skriver Karoline Skuseth om Et dukkehjem på Den Nationale Scene.
ANMELDELSE: Tore Vagn Lids sørgespill bringer ubehagelige spørsmål til overflaten. Fortsetter han slik, kan han være i ferd med å gjøre seg selv obligatorisk, skriver Karoline Skuseth. "Straff – sørgespel" går i Bergen denne uken og kommer til Oslo i oktober.