S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Karoline Skuseth
Debatt
Et forsvar for kunsten

Kunsten dreier seg ofte om å ytre samfunnskritikk. Kritikken av kunsten igjen er en del av et naturlig og ønsket kretsløp. Kunsten tilhører alle som har en mening om den og er en grunnleggende del av et velfungerende demokrati. Det skriver BIT Teatergarasjen i dette forsvaret for kunsten.

av Karoline Skuseth, Rune Salomonsen, Sven Åge Birkeland
Debatt
Flue og edderkopp i eget nett

Administrasjonen på BIT Teatergarasjen skriver i dette innlegget om sine tanker og motivasjoner for programmeringen av Morten Traaviks Sløserikommisjonen, en programmering som har vært kontroversiell.

av Sven Åge Birkeland, Karoline Skuseth, Ingrid Ellestad, Andreas Langenes, Rune Salomonsen
Debatt
Teatervitenskap ved UiB truet

Det humanistiske fakultet (HF) ved Universitetet i Bergen fremmer i sin nye bemanningsplan, som legges frem 5.desember, forslag om å kutte 1 av 3 stillinger på teatervitenskap. Dersom forslaget i bemanningsplanen blir vedtatt, er veien farlig kort før teatervitenskap i praksis er utryddet i Norge, skriver artikkelforfatterne av dette debattinnlegget.

av Ragnhild Gjefsen, Anna B. Watson, Linnea Reitan Jensen, Tina Horrisland Engedal, Ane Berentsen, Anna Borcherding, Ingrid Saltvik Faanes, Line Malvik, Marte Boge Vigeland, Karoline Skuseth, Rania Broud, Millan Persdotter Persson, Gulli Kristina Sekse, Marion Mulelid
Kritikk
Kynisk sjamanisme

KRITIKK: – Å velge å kalle en scenisk aktør for sjaman, er ikke en øvelse for de bleike. Karoline Skuseth har sett karen foss Quiet Works i Bergen.

av Karoline Skuseth
Debatt
Farefri debut

KOMMENTAR: Anders Beyer har sittet i sjefsstolen i et knapt år og har mange hester å tøyle, men årets scenekunstprogram fremstår som farefritt og forsiktig. Festspillene har vært en arena for toneangivende internasjonale produksjoner, og jeg håper vi får se mer av det i fremtiden, skriver Karoline Skuseth, som så fire av Festspillenes scenekunstproduksjoner.

av Karoline Skuseth
Kritikk
Et dukkehjem - 134 år etter

ANMELDELSE: Jeg burde kanskje krype tilbake til samtidsteatret – men denne nostalgien Ibsen stadig er belemret med gjør det hele så ufarlig og (u)behagelig lite provoserende, skriver Karoline Skuseth om Et dukkehjem på Den Nationale Scene.

av Karoline Skuseth
Debatt
Spørsmål uten svar

ANMELDELSE: Tore Vagn Lids sørgespill bringer ubehagelige spørsmål til overflaten. Fortsetter han slik, kan han være i ferd med å gjøre seg selv obligatorisk, skriver Karoline Skuseth. "Straff – sørgespel" går i Bergen denne uken og kommer til Oslo i oktober.

av Karoline Skuseth

S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, PAHN, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no