S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Hilde Elisabeth Bjørk
Kritikk
Blodrødt

Jefta van Dinther er tilbake igjen ved Dansens Hus etter suksess med fjorårets forestilling Protagonist med svenske Cullbergballetten. Denne gangen er ensemblet redusert til to, men mer trengs ikke for å skape magi.

av Hilde Elisabeth Bjørk
Kritikk
Illusjonseksperter

– Scenografi, effekter og skuespill underbygger illusjonen av å være på en strand og at det som skjer, er ekte, selv om det ikke har noe med en virkelighetstro fremstilling av hendelser å gjøre, skriver Hilde Elisabeth Bjørk om forestillingen “The Hum” av Susie Wang.

av Hilde Elisabeth Bjørk
Kritikk
La ikke den rette komme inn

– I Anders T. Andersens regi bibeholdes nerven i Geir Gulliksens tekst, men jeg hadde ønsket meg en mer vågal og scenisk sterkere overgang fra roman til iscenesettelse, skriver Hilde Elisabeth Bjørk.

av Hilde Elisabeth Bjørk
Kritikk
Kontrastfylt om hva som opptar oss

Vinduer er en sjarmerende forestilling som med humor og skarpt blikk gir oss innsyn i kontrastfylte historier om migrasjon, frustrasjon og nesegrus selvrealisering.

av Hilde Elisabeth Bjørk
Kommentar
Mer enn introvert drama

Under første del av Norsk Dramatikkfestival presenteres vi for både introvert drama mellom mennesker, eventyr med samfunnsbrodd og menneskelig tilkortkommenhet i møte med naturvitenskapen.

av Hilde Elisabeth Bjørk
Kritikk
Minnenes betydning

HEDDADAGENE: Med enkle virkemidler og konsentrert tilstedeværelse klarer NIE å trekke publikum så langt inn i fiksjonen at grensene til virkeligheten blir uklare.

av Hilde Elisabeth Bjørk
Kritikk
Fargerike og brølende Tigerstadskids

Tigerstadskids er en interaktiv teaterinstallasjon på barnas premisser: I lydinstallasjonens kriker og kroker forteller intervjuede Oslo-barn sine historier, mens de besøkende barna deretter gjenforteller disse til prosjektets skapere med sine egne ord.

av Hilde Elisabeth Bjørk
Kommentar
Hva er det som gjør scenekunsten politisk?

Vil aktiv motstand mot et undertrykkende system være scenekunstens beste politiske strategi, eller er det tvert i mot å innta en posisjon som nytteløs? Hilde Elisabeth Bjørk ser forestillingene til Mårten Spångberg og Jaamil Olawale Kosoko i lys av Oslo Internasjonale Teaterfestivals seminar om scenekunsten og det politiske.

av Hilde Elisabeth Bjørk
Kritikk
Kroppens (r)evolusjon

I Cullbergbaletten/Jefta van Dinthers forestilling Protagonist synliggjøres en påtvunget kultur på menneskekroppen, og det åpner for en alternativ erfaring av kroppen for tilskueren. Les Hilde Elisabeth Bjørks anmeldelse av forestillingen.

av Hilde Elisabeth Bjørk
Kritikk
Rom for det enda mer monstrøse

– På sitt beste genererer “Monsters of Reality” interessante spørsmål om hvordan teatret konfronterer oss med nye perspektiver på virkelighet. Men mot slutten av en lang dag dabber det litt av, skriver Hilde Elisabeth Bjørk.

av Hilde Elisabeth Bjørk
Kritikk
Vanskelig og menneskelig

– “Kjære Europa” er en etterlengtet forestilling som konfronterer hvordan vi håndterer vår tids største humane krise, skriver Hilde Elisabeth Bjørk – men hun savner sceniske virkemidler som kan underbygge teksten.

av Hilde Elisabeth Bjørk
Kritikk
Kan en pike med en bok forandre verden?

KRITIKK: Gjennom sin egen historie forteller Malala Yousafzai samtidig historiene til mange andre jenter. Nick Woods tekst og Teatret Møllens forestilling bidrar til at disse historiene ikke blir glemt, skriver Hilde Elisabeth Bjørk fra MiniMidiMaxi i Bergen.

av Hilde Elisabeth Bjørk
Kritikk
Morsom Hamlet med kommunikasjonsproblemer

KRITIKK: – Spillestilen er tidvis overdreven og litt slapstick-aktig, men det er også her jeg opplever at forestillingen er på sitt mest vellykkede med tanke på barnas respons. Hilde Elisabeth Bjørk har sett svenske Teater Jaguars Hamlet på Mini Midi Maxi i Bergen.

av Hilde Elisabeth Bjørk
Kritikk
Når den hvite mannen transformeres

KRITIKK: – Det er elementer av overskridelse i White. Men disse øyeblikkene er flyktige, og forestillingen som helhet lider under at den er for kort, skriver Hilde Elisabeth Bjørk fra Meteor i Bergen.

av Hilde Elisabeth Bjørk
Kritikk
Felleskap og individualitet under lupen

KRITIKK: I går åpnet Festspillene i Bergen med flere scenekunstproduksjoner på programmet. En av dem er Home Visit Europe, som spilles i private hjem. Hilde Elisabeth Bjørk har vært med på Rimini Protokolls spill om Europa i en leilighet i Schöneberg i Berlin.

av Hilde Elisabeth Bjørk
Debatt
Teater i et Europa i endring

DEBATT: Kan teater initiere handling og forandring i en sammensatt politisk virkelighet? Hilde Elisabeth Bjørk var der da ungdom og studenter diskuterte teater og politikk under Theatre Cafe Festival i Berlin forrige helg.

av Hilde Elisabeth Bjørk
Kritikk
Overrasker, irriterer og begeistrer

KRITIKK: Regissør Christoph Marthaler viser oss ikke samspillet mellom det visuelle og auditive, som ofte er tilfelle i musikkteater, men snarere motsetninger mellom dem. Hilde Elisabeth Bjørk har sett Tessa Blomstedt gibt nicht auf der Tora Augestad har en bærende rolle.

av Hilde Elisabeth Bjørk
Kritikk
Tid for tilståelse

PERFORMANCE: – Kanskje vil Heifetz og Holmberg minne oss om at smerten er en iboende del av det å være menneske. Hilde Elisabeth Bjørk får bind for øynene i den amerikanske kirken i Berlin.

av Hilde Elisabeth Bjørk
Kritikk
Begynnelsen på slutten i 12-Spartenhaus

ANMELDELSE: – Etter min mening balanserer Vinge, Müller og Reinholdtsen på en hårfin linje mellom institusjonskritikk og sin egen avgrunn, skriver Hilde Elisabeth Bjørk, som har fulgt den norske trioens produksjon 12-Spartenhaus på Prater i Berlin gjennom flere forestillinger.

av Hilde Elisabeth Bjørk

S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, PAHN, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no