S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Judith Dybendal – 29. desember 2024

Årets høydepunkter 2024: Judith Dybendal

Bilde fra I vårt sted på Den Nationale Scene. Foto: Sebastian Dalseide. Scenograf: Sven Haraldsson. Lysdesigner: Anne E. Bergendahl


Publisert
29. desember 2024
Sist endret
29. desember 2024
Tekst av

Årsoppsummering Dans Teater

ICE WET Bergen 10.-13. februar 2024

until Konsept og koreografi Heine Avdal og Yukiko Shinozaki

Medskapende dansere: Andrea Barrett, Lisa Colette Bysheim, Tale Dolven, Ingrid Haakstad, Trine Lise Moe, Sigrid Kittelsaa Vesaas, Yukiko Shinozaki

Medskapende dansere i deler av prosessen: Yohei Hamada, Sebastian Sund

Lyddesign: Johann Loiseau Lysdesign: Eirik Lie Hegre Dramaturgi: Anette Therese Pettersen

I vårt sted av Arne Lygre

Den Nationale Scene, Teaterkjelleren Premiere 6.september

Regi: Mari Vatne Kjeldstadli Scenograf: Sven Haraldsson Lysdesigner: Anne E. Bergendahl Komponist: Guro Moe Dramaturg: Lillian Bikset. Inspisient: Tina Horrisland Engedal Maskør: Jim Robin Skorpen Kostymeansvarlig: Maren Wagtskjold-Myran Lydtekniker: Daniel Tveit Multitekniker: Michaela Vyskocil Gettwert Rekvisitør: Frode Præstegård Sufflør: Britney Elise Sudmann-Mack

Skuespillere: Marianne Nielsen (Astrid / Broren), Kjersti Elvik (Sara / Faren), Susann Bugge Kambestad (Eva / Sønnen).


Del artikkel
https://scenekunst.no/artikler/arets-hoydepunkter-2024-judith-dybendal
Facebook

(Ingen innlegg)

Scenekunst.no har bedt kritikerne som har skrevet mest for tidsskriftet i 2024 om å løfte frem sine høydepunkter fra 2024. I dag: Judith Dybendal.

Ice Wet

Minifestivalen Ice Wet fant sted i Bergen fra 10.-13.februar i år og var et samarbeid mellom BIT Teatergarasjen, Carte Blanche og Bergen Dansesenter. Minifestivalen var en interessant og stimulerende miks av forestillinger, arbeidsvisninger, samtaler og fagprogram og ble arrangert som en oppladning til Ice Hot Nordic Dance 2024 i Oslo. Festivalen skriver selv at den «har som formål å rette blikket på det som er i emning i dansekunsten på Vestlandet og i Bergensregionen» - et i utgangspunktet ganske generisk mål man har hørt mange ganger før – men etter å ha ramlet inn døren litt på slump til flere av programpostene, er jeg overrumplet og begeistret over alle øyeblikkene jeg har tatt med meg videre gjennom året. På Bergen Dansesenter rådet en varm og lun gjestfrihet da publikum ble invitert til å forsyne seg av brødmat og kaffe før arbeidsvisningene, og i det lille studioet med takvinduer på dansesenteret fikk jeg komme tett på både Cesilie Kvernelands arbeidsvisning og presentasjon i ADHD-dansen og Tormod Tora Skår Midtbøs arbeidsvisning In The Name. Begge arbeidsvisningene overrasket meg på hver sin måte: I førstnevnte spilte Kvernelands familiehund en viktig rolle, og i sistnevnte ble vi omsluttet av Midtbøs skjøre vokal i et helt mørklagt rom. Også Nicola Gunns Chechov Project – Studies in Waiting og Shelmith Øseths Wakati var arbeidsvisninger jeg utålmodig gleder meg til å se som ferdige produksjoner. Selv om jeg bare fikk med meg en liten del av festivalen synes jeg spennvidden var stor, og jeg er imponert over hvordan Ice Wet klarte å invitere publikum rett inn i kunstnernes prosesser.

I vårt sted, Den National Scene

Forestillingen I vårt sted, som hadde premiere ved Den Nationale Scene i Bergen 4.september var også en av hendelsene i 2024 jeg stadig vender tilbake til. På forhånd var jeg irritert over teaterets repertoarvalg, ettersom Arne Lygres nyskrevne drama tross alt hadde hatt urpremiere på Nationaltheatret i Oslo nesten ett år før DNS endelig kunne skilte med sin versjon av stykket – alt sammen ga meg en følelse av at Bergen henger litt etter. Men snart fortrengte jeg irritasjonen og de bergenske mindreverdighetskompleksene: Regissør Mari Vatne Kjeldstadli har sammen med de tre skuespillerne Marianne Nielsen, Kjersti Elvik og Susann Bugge Kambestad klart å skape en levende forestilling i ordets rette forstand. Både scenografi og lysdesign lar skuespillerne og teksten være i sentrum: Sven Haraldssons scenografi er enkelt utformet som en hvit boks der veggene skråner innover, og Anne E. Bergendahls lysdesign veksler virkningsfullt mellom ulike fargenyanser. Jeg så forestillingen først mot slutten av spilleperioden – og det var virkelig interessant å oppleve hvordan teksten hadde spilt seg inn hos ensemblet samtidig som de gjennom intens lytting likevel overrasket hverandre og var spontane underveis. Denne oppsetningen illustrerer hvordan det som på overflaten tilsynelatende er en ganske enkel dramatisk tekst om forholdet mellom tre venninner kan vokse seg større og større i møtet med teaterrommet, skuespilleren og publikum. De episodiske innslagene av minner og hendelser fra kvinnenes høyst forskjellige liv formidles av et finstemt ensemble og etterlater meg tvilende og undrende om hvem personene på scenen egentlig er, lenge etter at sceneteppet har gått ned.

until, Fieldworks

Jeg så forestillingen until av Heine Avdal og Yukiko Shinozaki/Fieldworks under årets Oktoberdans-festival i Bergen. until minner meg på mange måter om en helt egen form for julegaver fadderen min pleide å gi meg hvert år da jeg vokste opp: Jeg fikk ofte pakker som var pakket inn i pakker - jeg kunne for eksempel rive av papiret på en stor kvadratisk boks, for så å oppleve at det åpenbarte seg flere små esker inni denne. Sånn er det med until også: Koreografien tar stadig nye retninger og folder seg inn og ut kontinuerlig samtidig som det hele tiden dukker opp skjulte verdener i det sceniske universet. De syv utøverne er kledd i hverdagslige klær og lager ulike mønstre av bevegelser både som gruppe og alene - de finner sammen og beveger seg fra hverandre igjen og igjen på ulike måter. Jeg klarer ikke helt sette ord på det - men det er som om det er mange tider og rom og små verdener som oppstår på scenen i løpet av den lille timen forestillingen varer. Detaljer og elementer i rommet, som sceneteppet, lyskasterne og en dør inn til scenens bakrom blir like viktige som utøverne - og Johann Loiseaus lyddesign og Eirik Lie Hegres lysdesign styrer oppmerksomheten min og gjør rommet levende, enten det er knitring og klimpring jeg hører eller små musikksnutter. Både når rommet på et tidspunkt blir helt mørkt, og kun den lille projiserte, lysende teksten "until" vandrer over vegger og gulv, eller utøverne selv forsvinner inn og ut av sceneteppene i black boxen, blir jeg svimmel av å tenke på at jeg har fulgt Fieldworks siden 2014/2015 og at de fortsetter å lage koreografier som får tiden til å stoppe og gjør det usynlige synlig. 


Kritikk
Finstemt skuespillerkunst

Iscenesettelsen av I vårt sted blitt en levende og engasjerende forestilling om vennskap og det omskiftelige i relasjoner åpner et stort rom for å tenke videre.

av Judith Dybendal
Kritikk
Transparens og tillit

Synsbedrag, sanseforvirring og konvensjonsbrudd sammenflettes på magisk vis i Heine Avdal og Yukiko Shinozakis until på Dansens Hus

av Grace Tabea Tenga
Kritikk
Sammenhenger og overganger

Det var få gjestespill og urpremierer på årets Oktoberdans, men festivalen inneholdt flere forestillinger det var fint å få til Bergen.

av Judith Dybendal

S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, PAHN, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no