På Barnas Ultimadag får barna utforske musikk i trygge rammer. – Dette er ikke nødvendigvis negativt, men det er også mulig å tenke seg at barnas deltakelse kunne blitt utforsket og utfordret mer, skriver Ole Hval.
“En plass i solen” treffer ikke midt i hjertet, men byr på sterke fortellinger jeg ikke ville vært foruten, skriver Ole Hval om Folkets festspillscene i Bergen.
KOMMENTAR: – I moderne teaterteori er det for lengst utdatert å vurdere en forestilling som et lukket objekt som observeres uavhengig av et publikum, skriver Ole Hval fra lanseringen av rapporten om Kunstløftet.
På sitt beste vrir de relativt enkle tekstene og den overdrevne teatraliteten på våre felles referanser og setter dem i nytt perspektiv, skriver Ole Hval om Verk Produksjoners nye forestilling, som låner tittel fra en Bowie-låt.
KRITIKK: Siste utgave av det svenske litteraturtidsskriftet Kritiker har ambisjon om å skape en kritisk, faglig diskusjon rundt temaet barn og kunst. Den er også verdt å lese med scenekunstblikk, hvis man er villig til å sortere litt i stoffet, skriver Ole Hval.
Stamsund Teaterfestival preges av en særegen kontrast mellom det lokale og det internasjonale i et spennende og publikumsutfordrende program, skriver Ole Hval.
KRITIKK: Ann Liv Young briljerer med ungdomsprosjekt på Stamsund Teaterfestival, skriver Ole Hval.
KRITIKK: Iscenesettelsen av Arne Lygres Jeg forsvinder på Aarhus Teater har teksten i sentrum. Men det sceniske uttrykket kommer dermed litt i skyggen, mener vår anmelder Ole Hval.