Hva gjør du når dialog ikke er nok? Da tar du på deg boksehanskene og trår inn i ringen, ifølge Therese Bakkevoll. Soloforestillingen “Ringside” på Rådstua i Tromsø vil slå knock-out på kroppshysteri, fysisk analfabetisme og den lille stemmen som sier at du ikke er god nok.
– Det er fint at det vitenskapelige ikke har hovedrollen i forestillingen, men ligger som et bakteppe, skriver Maria Stødle om The Maras blanding av konsert og forestilling på Vårscenefest.
SCENETEKSTIVAL: – Det er de mest ekstreme sammensetningene som får fram dybde, skriver Maria Stødle om tekstimpro i Tromsø.
KRITIKK: Haugen Produksjoner tar med forestillingen Søstre – 11 år etterpå et oppgjør med livet fram til nå. Humor, alvor og sorg blandes med et helt arsenal av tanter – og en onkel – i et rørende møte mellom utøverne og publikum, skriver Maria Stødle.
KRITIKK: Forestillingen Mannen som stoppa hurtigruta skaper et mystisk univers der dans, musikk, minner og historier smeltes sammen i et vakkert og helhetlig uttrykk, skriver Maria Stødle.
KRITIKK: – Bolsjoj danser så magisk og mektig at det nesten er synd de ikke får vise oss ballett som historiefortelling, skriver Maria Stødle. Er det rom for en fremtidig helaften på Nordlysfestivalen?
INTERVJU: Slik beskriver Kristin E. Bjørn den første gjennomføringen av Scenetekstivalen under Vårscenefest 2013 i Tromsø. I løpet av tre dager har fem manusforfattere presentert rykende ferske tekster for et lyttende publikum. Og nå skal det fortsette. Maria Stødle har møtt Bjørn i Tromsø.
ANMELDELSE: Forestillingen HomeMade er en spennende blanding av hverdagslivets rutiner, absurde minner, sansende opplevelser og en pustende rød sofa.