KRITIKK: Vi er vant til å tenke på Nora som en sterk kvinne som bryter ut av ekteskapet for å lete etter seg selv. Operaen ”Nora too late” spør i stedet om det er noe som helst å finne, skriver Anki Gerhardsen.
INTERVJU: En gang var Figurteatret i Nordland et eksotisk, annerledes teatersted som ingen hadde hørt om. Nå er det et eksotisk, annerledes teatersted som alle har hørt om. Anki Gerhardsen har besøkt Figurteateret for scenekunst.no
KRITIKK: Lengst øst i Norge er Russland nærmeste nabo. Samovarteateret har laget en varm og sammensatt forestilling om mennesker som etter krigen ble rammet av en landegrense, skriver Anki Gerhardsen.
ANMELDELSE: Svarta Bjørn. Navnet skjuler en kvinneskikkelse vi sjelden møter på scenen. Nå har Nordland Teater løftet fram den myteomspunnede anleggskokka i en tett og drivende musikal som bare er bittelitt for lang.
ANMELDELSE: Radio Exit Live er figurteater i skjæringspunktet mellom det makabre, det absurde og det hverdagslige. Men forestillingen hadde tjent på en liten opprydding, melder Anki Gerhardsen fra Bodø.
Øylandskapet Røst minner om at havet er stort og livet skjørt. Querinioperaen glir sammen med dette landskapet, og spiller fram en fantastisk beretning om død, tørrfisk og kjærlighet.
Først forsvant teaterhuset og scenen. Så forsvant skillet mellom publikum og aktør. I Stamsund forsvant både forestillingen og skuespillerne også. Hva skal vi med teater?
Gratis billetter holder ikke i lengden. Kulturbransjen må belage seg på større krav fra næringslivet om de vil ha sponsorpengene deres.