Kritiker i Scenekunst.no, Runa Borch Skolseg, er årets vinner av Årets kritikk.
Runa Borch Skolseg har skrevet Årets kritikk
Scenekunst.nos kritiker Runa Borch Skolseg mottok i går prisen for Årets kritikk 2023/2024 for teksten "Alt er ikke gratis" publisert på Scenekunst.no 21. desember 2023.
For dette mottar Skolseg et reisestipend pa kr 15 000. Vinneren ble annonsert under Festspillene i Nord-Norge mandag 24. juni.
Utdelingen av Årets kritikk arrangeres av Norsk kritikerlag i samarbeid med Festspillene i Nord-Norge (FiNN) og Norsk teater- og orkesterforening, som bekoster henholdsvis stipendet og juryutgiftene. Juryen er utpekt av arbeidsutvalget i Kritikerlagets seksjon for teater, musikk og dans, samt ett medlem oppnevnt av FiNN og ett medlem oppnevnt av NTO.
I sin tale til vinneren ved utdelingen sa Festspilldirektør Ragnheiður Skúladóttir at Skolseg "på en overraskende måte lykkes med å snakke ut fra egen erfaring, og samtidig koble emnet til den store konteksten, altså fra det personlige til det historiske og samtidige."
"Kritikeren tar deg med på en reise gjennom tankene sine, gir oss et innblikk i hvordan de tenker, avslører deres frustrasjon, men er også sjenerøs. Vedkommende prøver virkelig å forstå og analysere hva subjektet prøver å formidle, og det med raushet. Og sist, men ikke minst, setter kritikeren ord på, som jeg aldri kunne, mine egne årelange tanker om institusjonsteatrets utfordringer."
Juryens begrunnelse:
Prisen for Årets kritikk 2023/2024 går til «Alt er ikke gratis», skrevet av Runa Borch Skolseg. Teksten ble publisert på nettstedet Scenekunst 21. desember 2023, og tar for seg Det Norske Teatrets Scene 3-prosjekt Alt er gratis. Vinneren er en skarp og gjennomarbeidet kritikk på flere nivåer, som skilte seg ut i et sterkt felt av kandidater med samme ambisjon om å bidra til debatten om aktuelle kulturpolitiske temaer og de mer overordnede utfordringer norsk scenekunst står overfor i dag.
Det løper en engasjert polemikk gjennom teksten, men Skolseg blir aldri dogmatisk – hun stiller snarere litt utålmodige spørsmål: Ble Det Norske Teatrets prosjekt først og fremst et markedsføringsgrep, eller vil det ha gitt et reelt bidrag til en styrking av teatrets samfunnskontrakt? Hun lar seg besnære av overskuddet i prosjektet, men lar seg også irritere av en mangel på både et samlende konsept og et perspektiv ut over dette tiltaket.
Samtidig inneholder teksten solide og presise vurderinger av et større utvalg av både produksjoner og arrangementer som inngikk i satsningen. Her viser Skolseg seg som en markert kritikerstemme med stor kunnskap og en selvfølgelig evne til å beskrive det hun har sett. Men også disse enkeltvurderingene er preget av en forbilledlig åpenhet.
Skolseg tillegger gjerne de involverte andre premisser enn hva hun selv har kunnet avlese, uten at det gjør henne mindre klar i sin dom. I sum gjør årets vinnetekst et særlig vellykket eksempel på hvordan kulturkritiske kommentarer er på sitt beste når anmelderen legger sin kjernevirksomhet – den faglige vurderingen av ett eller flere kunstverk – til grunn for refleksjoner rundt kunstfeltets selvforståelse og sentrale tendenser i rådende kulturpolitikk. Teksten kan leses her.
De to andre nominerte til Årets kritikk 2023/2024 var:
Ilse Ghekiere: «A Taste of Time» Norsk Shakespearetidsskrift, 29. januar 2024
Filip Roshauw: «Orkestrale manøvre med lyset på» Periskop, 28. september 2023
Juryen har bestått av: Tom Remlov (juryleder), anmelder i Norsk Shakespearetidsskrift Tomine Sandal, teater- og litteraturkritiker Mode Steinkjer, redaktør, kritiker og fjorårets vinner Birgitte Strid, teatersjef ved Nordland Teater, utnevnt av NTO Eva Svaneblom, dansekunstner, oppnevnt av FiNN
Det Norske Teatrets stønt Alt er gratis viser frem teatrenes eksistensielle krise.
Scenekunst.nos kritiker Runa Borch Skolseg er en av de nominerte til Årets kritikk i år.
I går ble det offentliggjort at Årets kritikk 2022/2023 er Mode Steinkjers «En sterk og sår opplevelse ulikt alt annet», publisert i Dagsavisen 11. mars 2023. Det melder Kritikerlaget.