S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Redaksjonen – 16. juni 2025

Ilse Ghekiere har skrevet Årets kritikk


Publisert
16. juni 2025
Sist endret
16. juni 2025

Nyheter Dans Kritikk

Del artikkel
https://scenekunst.no/artikler/ilse-ghekiere-har-skrevet-arets-kritikk
Facebook

(Ingen innlegg)

Bilde fra forestillingen "Dancing". Foto: Tale Hendnes

Årets kritikk ble delt ut lørdag 14. juni på Det Norske Teatret. Prisen gikk til Isle Ghekiere.

Årets kritikk 2024/2025 er Ilse Ghekieres «Dancing on the fine spine of legacy», publisert i Norsk Shakespearetidsskrift 29. mars 2025.

For dette mottar Ghekiere et reisestipend på kr 15 000. Vinneren ble annonsert under et arrangement pa Heddadagene lørdag 14. juni.

Kåringen av Årets kritikk ble arrangert av Norsk kritikerlag i samarbeid med Norsk teater- og orkesterforening (NTO), Norsk Skuespillerforbund og Norske Dansekunstnere.

Prispengene er bekostet av NTO, mens Norsk Skuespillerforbund og Norske Dansekunstnere er med pa a bekoste juryhonorarene.

Juryens begrunnelse:

Prisen for Årets kritikk 2024/2025 går til «Dancing on the fine spine of legacy» skrevet av Ilse Ghekiere. Teksten ble publisert i Norsk Shakespearetidsskrift 29. mars 2025 og tar for seg forestillingen Dancing av Deborah Hay, utøvd og produsert av de tre danserne Ingrid Haakstad, Gry Kipperberg og Geir Hytten pa Dansens Hus. Vinneren er en engasjert lesning av forestillingen som ba de er ærlig og underholdende, samtidig som den gjør en imponerende kontekstualisering av den postmoderne dansens arv og innflytelse gjennom en av dens pionerer.

Ghekiere gir oss nyanserte faglige refleksjoner med politisk brodd som er skarpe og originale, de fanger ba de det umiddelbare i forestillingsøyeblikket og de lange dansehistoriske linjene. Hun skriver med en tydelig og særegen stemme, og som lesere drar vi god nytte av hennes omfattende kunnskap og erfaring om og gjennom dans.

Pa samme måte som hun beskriver dansernes sansing og fokusskifte i forestillingen, flyttes oppmerksomheten i teksten stadig mellom ulike lag av betraktninger, denne sansingen i teksten gjør den levende. Slik virker det som Ghekiere tar i bruk sin dansebakgrunn na r hun skriver, hver gang teksten turns its fucking head (en frase hun låner fra Deborah Hay), åpnes en ny dimensjon av forestillingsopplevelsen opp; fra kostymedetaljer til produksjonsvilkår til den paradoksale øvelsen det er å forsøke å skrive om dans.

Årets vinnertekst er essayistisk i sin form og nærmer seg tidvis det skjønnlitterære, den går i dialog med forestillingen den vurderer pa Dancing’s egne premisser og er et forbilledlig eksempel pa hvordan ta i bruk personlige erfaringer uten a bli selvsentrert,hvordan ha et øye for ba de poetiske detaljer og kulturpolitisk bakteppe, og hvordan skape en stor leseropplevelse av a dykke ned i en forestillingsopplevelse.

Teksten kan leses her: «Dancing on the fine spine of legacy»

Juryen har bestått av:

Tom Remlov (juryleder), anmelder i Norsk Shakespearetidsskrift

Eivind Gullberg Jensen, dirigent og sjef for Bergen Nasjonale Opera, oppnevnt av NTO

Ånn-Christin Berg Kongsness, koreograf og dansekunstner, oppnevnt av NoDa

Marina Popovic, skuespiller, oppnevnt av Norsk Skuespillerforbund

Runa Borch Skolseg (fjora rets vinner), forfatter og kritiker


Nyheter
Nominasjoner til Årets kritikk 2025

Tre anmeldelser er nominert til årets beste kritiske tekst innenfor feltet teater, musikk eller dans. Vinneren blir kunngjort under Heddadagene på Det Norske Teatret 14. juni, og får et reisestipend på 15 000 kroner.

Kritikk
Hvordan gå i dialog med koreografisk arv?

Forestillingen Dancing av danser og koreograf Deborah Hay stiller spørsmål ved koreografisk eierskap og arv, men de blir stående noe ubesvart.

av Marte Reithaug Sterud

S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, PAHN, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no