Fagmiljøet i drama og teater ved NTNU uttrykker bekymring for at det ikke finnes noen planer for bevaring av faget når flere professorer går av med pensjon.
– Kvar kjem denne trongen til å teste frå? Er testane der for vår skuld, for at vi skal kunne få det betre – forbetre oss – eller har dei kanskje byrja å leve sitt eige mystiske liv, uavhengig av oss? Regissør Tore Vagn Lid spør i eit blogginnlegg forut for premieren på si framsyning “Fridomens vegar”.
– Det er ikke jeg som påstår at Nordahl Grieg hadde Fredrik Odfjell i tankene sine ut over 1930-tallet, det er Nordahl Grieg selv, skriver Tore Vagn Lid i dette innlegget. BT arrangerer debatt om Vår ære/vår makt på Litteraturhuset i Bergen denne uken.
– Etter over en uke med anklager og press fra næringslivsleder Johan Fredrik Odfjell mot Den Nationale Scene, meg selv og forestillingen Vår ære/ Vår makt: Her er mitt forsøk på et åpent svar, skriver Tore Vagn Lid i denne teksten, gjenpublisert fra hans blogg.
Tor Arne Ursin avslutter dialogen med Tore Vagn Lid om politisk teater med syv assosiasjoner – om blant annet Frank Castorf, Ibsen, borgerskapets dobbeltmoral og et villmorelltre. Her er replikk nummer syv:
– Står vi i en ny naturalisme i dag? En ny æra der det biologiske blikket rekker over stadig flere sider ved det å være menneske, spør Tore Vagn Lid i den siste av sine refleksive etyder.
I sin tredje refleksive etyde undersøker Tore Vagn Lid ett konkret forhold mellom ideologi og dramaturgi, nærmere bestemt det stadig tilbakevendende fenomenet som teateret kaller "naturalisme".
– For å bryta med Hollywood sin strategiske egoproduksjon, treng David Lynch nettopp kunnskapen og den teknisk-estetiske kompetansen Hollywood har utvikla, skriv Tore Vagn Lid i andre del av sin refleksive etyde, om filmen Mulholland Drive.
– Omgrepet om det postdramatiske er (i alle fall i byrjinga) meint beskrivande; altså ikkje først og fremst at noko bør skje i teatret, men at faktisk noko har skjedd, og at dette noko ikkje lenger vert femna om gjennom omgrepet "dramatisk", skriv Tore Vagn Lid.
– Som regissør og som skrivende, i møter med skuespillere, scenografer, sjefer, dramaturger og journalister, opplever jeg – både hos meg selv og hos andre – en slags optimistisk forvirring, skriver Tore Vagn Lid i denne opptakten til sin artikkelserie for Dramatikerforbundets skrivestipend.
– Teaterkunst og teaterkritikk er en felles skapende prosess, konfrontativ og nådeløs, men gjensidig skapende og formende, sa Tore Vagn Lid etter å ha mottatt Kritikerprisen for teater 2012/2013. Her er hans takketale.