S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Hild Borchgrevink, redaktør – 14. desember 2012

Prisbelønte manus


Publisert
14. desember 2012
Sist endret
26. mai 2023
Tekst av

Nyheter

Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/prisbelonte-manus
Facebook

Vibeke Preus Bech. Foto: Susanne A. Lindtner

Vibeke Preus Bech vant i formiddag førstepris i Norsk teaterråds manuskonkurranse 2012 for sitt aller første manus, "Rom rives". Kristofer Blindheim Grønskag tok med seg både annen- og tredjepris.

Førsteprisen i Norsk teaterråds manuskonkurranse 2012 er på 20 000 kroner.

– "Rom Rives" er mitt første manus, så dette er veldig inspirerende, sa Vibeke Preus Bech i følge en pressemelding fra Norsk Teaterråd etter tildelingene tidligere i dag.

Preus Bech kommer opprinnelig fra Kolbotn, og er til daglig lektor i drama og teater ved Høgskulen i Volda, der hun underviser i blant annet regi og skuespillerteknikk.

– Jeg jobber mest med regi, så utfordringen var få skrevet ned det jeg så for meg, sa den ferske prisvinneren. Hun har tidligere oversatt og regissert flere manus.

Kristofer Blindheim Grønskag tok med seg både annen og tredjepris for sine to manus Kinder K og Den elskede. Grønskag kommer opprinnelig fra Frøya, men er bosatt i Trondheim. Han skriver og underviser ved NTNU. Grønskag har tidligere skrevet og fått oppført flere manus, bl.a. stykket Aldri fred, som hadde urpremiere i Trondheim i 2011. Prisene er på henholdsvis 12.500 og 7.500 kroner.

Alle vinnermanus blir lagt ut i manusbiblioteket Dramas.no

Juryen sier om vinnermanuset:

"Det er en sjelden nytelse å lese Vibeke Preus Bechs scenetekst Rom rives, og den er meget godt egnet til å leve et fullverdig liv på scenen. Strukturen i teksten er enkel i sin eleganse, hvor scener bygges (på hverandre) etter et mønster som effektivt avdekker handlingen og benytter kontrastene mellom delhandlingene til å framheve kjernen i teksten.

Hovedhandlingen presenteres umiddelbart og drives videre gjennom samspillet med andre tildragelser på et hotellrom, men i første rekke speiles hovedhandlingen i en av de andre handlingsrekkene: Forholdet mellom en bestefars hemmelige kjærlighetutøvelse og barn og barnebarns søken etter deres opphav og historie, settes i relieff når den ensomme kvinnen flykter bort fra sin familie for å være alene på det samme hotellrommet, som så å si har skapt en familie på leting etter sitt opphav. Således handler stykket også om risikoen ved det mellommenneskelige møte kontra det å velge ensomheten, hvor ingenting hender.

Det finnes en letthet i Rom rives som tidvis viser tekstens komiske potensial uten at tilskueren fortelles at ”dette skal være morsomt.” Teksten stiller seg åpen for publikum, som derved gis mulighet til å oppdage de komiske mulighetene. Ikke så ulikt hvordan Harold Pinters scenetekster fungerer.

Vibeke Preus Bech har skrevet en tekst som alle involverte parter i en teaterproduksjon bør glede seg over å få arbeide med, et spennende sceneuttrykk, hvor tidens og stedets enhet oppstår på originalt vis."

Juryen har bestått av Thor Rummelhoff fra Norske Dramatikeres Forbund og Bjørn Rognstad fra Norsk teaterråd. Norsk teaterråd utlyser manuskonkurranser annethvert år. I 2012 kom det inn nærmere 50 manus til konkurransen.


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, PAHN, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no