S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Hanne Bernhardsen Nordvåg – 13. oktober 2015

Mot nedskjæringer for institusjonene


Publisert
13. oktober 2015
Sist endret
26. mai 2023
Tekst av

Nyheter

Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/mot-nedskjaeringer-for-institusjonene/
Facebook

Operaen i Oslo er et kjent og kjært turistmål. Nærings- og handelsdepartementet lansert i dag en ny reiselivsstrategi hvor de også beskriver hvordan kultur- og reiselivssektorene kan arbeide sammen.

Med pensjonsforhandlinger i stillstand og forslag til statstilskudd som er lavere enn lønns- og prisvekst, må scenekunstinstitusjonene belage seg på innstramminger i neste års budsjett. Hanne B. Nordvåg har snakket med arbeidsgivere og arbeidstakere.

Etter at tarifforhandlingene for institusjonene på scenekunstfeltet gikk i stå i mai i år, har situasjonen så å si stått bom fast. Stridens kjerne er en ny pensjonsordning.

Både arbeidstaker- og arbeidsgiversiden er enige om at dagens ordning med ytelsespensjon ikke er bærekraftig, da den spiser opp store deler av budsjettene. Men partene blir ikke enige om hvordan problemet skal løses.

Arbeidsgiverne ønsker innskuddspensjon, som gir forutsigbarhet i utbetalinger, men ikke nødvendigvis livslang pensjon. Arbeidstakerne mener derimot dette er en for dårlig ordning sammenlignet med dagens livsvarige ytelsespensjon, og ønsker heller den nye formen for hybridpensjon. Denne baserer seg også på innskudd, men garanterer livslang pensjon og deler risikoen mer mellom arbeidstaker og arbeidsgiver.

Forhandlingene om dette foregår fortsatt, etter snart fem måneder. Og det uten særlig framdrift.

– Partene står veldig hardt fast på sitt, og vi er ikke noe mer enig nå enn det vi har vært tidligere, kommenterer forhandlingsleder for arbeidstakerorganisasjonene, Eivind Gran i LO Stat.

Det sklir, men ikke så fort Både Gran og direktør for kommunikasjon og samfunnspolitikk i arbeidsgiverforeningen Spekter, Gunnar Larsen, formidler at uenigheten til tross, så er det en villighet til dialog.

– Vi har alle som mål å finne en løsning alle kan leve med, sier Larsen.

Derfor møttes partene til et arbeidsmøte torsdag i forrige, hvor de med hjelp fra Fafo-forsker Jon Hippe, gikk gjennom tekniske detaljer i pensjonssaken for å forsøke å nyansere bildet.

– Vi forventet ikke at noen skulle ta noe nytt standpunkt i løpet av møtet, men Jon Hippe har hjulpet oss å løfte på noen steiner. Han fungerte som en nøytral diskusjonspartner for begge sider, og det har kommet en del nyttig informasjon ut av det, sier Gran.

Han forteller at partene kommer til å ha fortsatte samtaler for å se om det er noe å bygge videre på.

– Men situasjonen er ikke preget av at det skjer så mye, sier han.

Krevende situasjon Både Gran og Larsen sier at det er en teknisk vanskelig sak, med mange kompliserende komponenter, og det er også derfor den drar ut i tid. Men selv om det ikke nødvendigvis er uvanlig med langdryge forhandlinger, så er det prekært å finne en løsning kjapt.

Statsbudsjettet for 2016, som ble lagt fram i forrige uke, har heller ikke gjort situasjonen bedre for institusjonene. Der økte tilskuddet til institusjonene med rundt én prosent mindre enn forventet pris- og lønnsvekst. Altså må institusjonene slik det ser ut nå, budsjettere med eksisterende pensjonsutgifter, men har mindre penger å rutte med. Det betyr nedskjæringer.

– Vi har blitt varslet om en betydelig økning av pensjonsutgiftene våre for neste år igjen. Og når vi i tillegg får en innstramming på statsbudsjettet, utgjør dette et innsparingsbehov på cirka 20 millioner kroner, sier administrerende direktør for Den Norske Opera & Ballett, Nils Are Karstad Lysø.

Han sier at Operaen må se på driftskostnader, aktivitetsnivå, samt bemanning. Det samme gjelder for Nationaltheatret, som antakeligvis må stramme inn med 5-6 millioner kroner.

Både ved Operaen og Nationaltheatret er de redde for at nedskjæringene kan komme til å gå ut over det kunstneriske tilbudet.

– Vi prøver så lagt det er mulig å skjerme kunsten. Men med færre folk blir det færre hender. Vi vil imidlertid prøve å gjøre det på en måte slik at vi klarer å opprettholde aktivitet og kvalitet. Men situasjonen er krevende, sier direktør for Nationaltheatret, Marta Færevaag Hjelle.

Robuste løsninger for framtiden I Operaen går nesten 25 prosent av det statlige tilskuddet i øyeblikket til pensjon. Lysø legger ikke skjul på at å få en ny pensjonsordning på plass hadde løst mange økonomiske utfordringer. Han medgir at en hybridpensjon ville bidratt til å redusere pensjonskostnadene, men at den løsningen er for usikker på sikt.

– Vi må tenke bærekraftig i et 30-40 års perspektiv, sier Lysø.

Han får støtte av Larsen i Spekter som sier at hybridpensjonen er problematisk for bedriftene fordi den ikke i tilstrekkelig grad ivaretar behovet for forutsigbarhet for virksomhetene. Han peker også på at hybridpensjon er en helt ny ordning, som man ikke har noen erfaring med og derfor på mange måter blir å regne som et eksperiment.

– For arbeidsgiver er det viktige å ha en forutsigbarhet på pensjonsutgiftene – vi skal ikke bare løse et akutt problem akkurat nå, men skape gode robuste ordninger framover, sier Larsen.

Vil ha pensjon livet ut Arbeidstakerne er opptatt av utgangspunktet for forhandlingene. Hovedtillitsvalgt for Musikernes fellesorganisasjon, Jan Koop, understreker at det for ansatte er en stor overgang bare å gå fra ytelsespensjon til hybridpensjon, for ikke å snakke om til innskuddspensjon.

– Det er viktig å se hvor vi kommer fra. Ytelse er livsvarig, og det er det vi ønsker å videreføre, sier han.

Koop deltar selv i forhandlingene og mener at avstanden ikke er uoverkommelig.

– Det må kunne løses, men ingen av sidene kan forvente å få alt. Nå mener vi at vi har beveget oss mye fra vårt primære ønske, som var ytelsespensjon, så da er det urimelig av arbeidsgiverne å forvente at de kan få det akkurat slik de vil ha det, sier han.

Som ansatt i Operaen har Koop inntrykk av at de ansatte tar situasjonen med ro.

– Vi forventer at vi kommer frem til et resultat som gir en like god pensjon som det vi har i dag. Det hadde naturligvis vært tilfredsstillende med en løsning allerede nå, med tanke på at lønnsøkningen er utsatt og at man kunne fått redusert innsparingsbehovet, men det er stor forståelse for at det er viktig å få til et godt resultat, sier han.

Vurdering av særaldersgrenser For Operaens del er pensjonsordningen med særaldersgrenser for de kunstnerisk ansatte nok en kompliserende og tungtveiende faktor. Da kan det være en idé å se til Sverige, hvor de har hatt liknende problemer, og har innført en ny ordning med omskolering av unge pensjonister.

– Dette har vi notert oss, og det hadde åpenbart løst ganske mye, men det er opp til Stortinget, sier Lysø, og henviser til at særaldersgrensene er lovfestede.

Når det er sagt kommenterer Kulturdepartementet nettopp denne ordningen i årets statsbudsjett, og sier at den må vurderes. På spørsmål om hvordan dette eventuelt vil foregå, svarer statssekretær Bjørgulv Vinje Borgundvaag at departementet vil komme tilbake til dette på et senere tidspunkt.


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no