Kulturlivet på Sørlandet deler Erik Honorés undring over hvorfor Kilden satser på det lokale Pink Floyd-coverbandet PULS fra Vennesla i Fjæreheia i sommer.
– Et liksom-Pink Floyd-band som en spisset satsing i Fjæreheia? Fra Kilden? Arrangert av selveste teater- og konserthuset vårt, spør kulturredaktør i Fædrelandsvennen Karen Kristine Blagestad i en kommentar i gårsdagens avis.
Midler til å styrke det kunstneriske
I det rødgrønne forslaget til statsbudsjett ligger det en økning for Kilden Teater- og Konserthus i 2014 på 4,6 millioner kroner. Økningen kommer med en uttrykt føring om at den skal styrke den kunstneriske virksomheten.
Leder for Sørlandets kompetansesenter for rytmisk musikk (SØRF) Kjetil Nordhus, sier til Fædrelandsvennen at Kilden i sin posisjon har ansvar for å presentere original kunst på et høyt nivå også innen det rytmiske feltet, særlig når det legges fram som en hovedsatsing.
Både Nordhus og tidligere Quart- og Hove-festivalsjef Toffen Gunnufsen forstår verdien av konsertserien med coverbandet rent økonomisk, fordi det trekker et stort publikum. - Kilden gjør det for å tjene penger, ikke for å revolusjonere verden, sier Toffen Gunnufsen til avisen. – Men spennende er det ikke.
Produksjonen PULS – a tribute to Pink Floyd er en klassiker som hittil har vært spilt for 15000 tilhørere på Sørlandet, blant annet i Kilden i april 2012.
Fra scenekunst til coverband
I fjor var Kildens sommersatsing i Fjæreheia et utdrag fra operaen Carmen, og tidligere har steinbruddet vært åsted for teaterklassikere som Brand, Hamlet og Antigone samt en nyskrevet historisk musikal.
Årets satsning bryter altså med tradisjonen i sjanger og format, og i manges øyne altså også i kvalitet.
Ikke informert
– Erik Honoré er ikke tilstrekkelig informert om hva slags programmering som ligger til grunn for Kildens mangfoldige aktivitet, svarer administrerende direktør Bentein Baardson i et innlegg i dagens Fædrelandsvennen..
Baardson viser til at Kildens program for 2014 (se www.kilden.com/program) er betydelig mer omfattende enn hva som kommer fram i Honorés innlegg. Han nevner blant annet opera og musikkteater, nyere norsk dramatikk og at det i konsertsalen spilles "musikk fra et repertoar som spenner om flere århundrer, inkludert vårt eget, også i samspill med noen av regionens beste unge artister innen de mer rocka segmenter."
Honoré bemerker også at Kilden ikke har funnet plass til Riksteatret i sitt program for 2014.
Til dette svarer Baardson i innlegget at Riksteatret etter hans mening primært er til for steder uten fullverdig teatertilbud, men understerker at Kilden gjerne tar imot gjestespill fra Riksteatret når dette er mulig for begge parter.