S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Hild Borchgrevink, redaktør – 18. november 2013

Snurr teaterfilm!


Publisert
18. november 2013
Sist endret
26. mai 2023
Tekst av

Nyheter

Scenekunnskap Chat Noir på Black Box Teater Teaterfilmfestival torsdag 21. november kl. 15-22 Høydepunkter fra teatervitenskaps arkiver med Siren Leirvåg og Knut Ove Arntzen.

Festivalen er gratis, og dørene er åpne så man selv kan velge hva og hvor lenge man vil se.


Del artikkel
https://scenekunst.no/artikler/snurr-teaterfilm
Facebook

Film. Foto: wikipedia

INTERVJU: Torsdag denne uka kan du se perler fra filmarkivene på teatervitenskap i Oslo og Bergen på Black Box Teater. – Når de som er interessert i kunnskap om teater og performance ikke kan komme til UiO, så får vi komme til dere, sier Siren Leirvåg, enn så lenge ansatt på teatervitenskap ved Universitetet i Oslo.

Torsdag 21. november blir det teaterfilmfestival på Black Box Teater. Filmene som skal vises, er høydepunkter fra filmarkivene på teatervitenskap ved universitetene i Oslo og Bergen.

Ingvild Holm og Gabrielle Haga i Scenekunnskap Chat Noir har alliert seg med Siren Leirvåg og Knut Ove Arntzen, teatervitere ved hvert sitt universitet. De to sistnevnte har vært i arkivene sine og valgt ut sentrale filmatiserte teaterforestillinger fra 1960- til 2000-tallet.

Hvem fikk ideen til teaterfilmfestival?

Ingvild Holm: Ideen kom etter et møte i Dælenenggata da Gabrielle og jeg stod med et glass vin rundt talerstolskuffen sammen med teaterviter Siren Leirvåg og Bjørn Heiseldal, som er sjef på Chat Noir. Vi snakket om krisa i teatervitenskap ved UiO, og at kunnskap nå for tida handler om nyliberal nytteorientering, og om hvor verdifullt det er med teatervitenskap, for ikke å snakke om teater! Og da var det en som sa: Er det ikke et helt fantastisk videoarkiv der oppe, som kan vises? Og det syntes alle sammen var en strålende idé.

Gabrielle Haga: Scenekunnskap Chat Noir skal være en arena som kobler ulike deler av scenekunstfeltet sammen, så det ble naturlig at vi skulle arrangere dette. Vi vil gi alle som er interessert i teater mulighet til å se sentrale filmatiserte teaterforestillinger. Siren Leirvåg begynte å velge filmer, og etterhvert ble også Bergen og Knut Ove Arntzen koblet på.

Andre fora

Hvorfor er dette materialet viktig?

Siren Leirvåg: Vi tenker at kunnskapsproduksjonen på teater ikke trenger å være avgrenset til de etablerte utdanningsinstitusjonene, men har potensiale til å foregå i andre og mindre formelle og etablerte fora. Vi har jo merket at feltet beklager at teatervitenskap ved UiO legges ned. Når de som er interessert i kunnskapsutvikling innenfor teater og performance ikke kan komme til UiO, så får vi komme til dere.

Ingvild Holm: Dette er jo dokumentasjon av av en nær teaterfortid, og tredve år med eksperimenter og kunstnerisk risiko som har vært helt sentrale.

Hvordan har dere gått fram for å velge ut filmer?

SL: Både Knut Ove Arntzen og jeg benytter videomateriale i undervisningen vår – i historisk, estetisk og dramaturgisk perspektiv – spesielt fra andre halvdel av det 20.århundre til i dag. Utvalget er derfor preget av vår oppfatning av hva som er viktig for å forstå teaterutviklingen i de siste fem tiårene. Samtidig deler vi oppfatningen at det er avgjørende for denne forståelsen at vi forholder oss til praksis gjennom å SE hva representantene for de ulike teatereksperimentene faktisk gjorde og diskutere hva det forteller oss om teatersyn og idégrunnlag.

Vår nære teaterfortid Knut Ove Arntzen: Min samling er bygd opp gjennom mange års forskning, helt siden 1980-tallet. Den er bygd på et tillitsforhold mellom meg og de kompaniene det gjelder, og alltid under forutsetning at materialet/filmene kun brukes til undervisningsformål og annen ikke-kommersiell formidling. Mye av materialet er opptak som er uredigerte, men etter hvert begynte en del av kompaniene å redigere opptak av forestillinger med tanke på en mer profesjonell formidling til festivaler og andre arrangører. Det utvalget jeg gjør er basert på lange erfaringer med teoriworkshops og innsikt i hvilke filmer som er mest representative estetisk og i forhold til de trendene de representerer. Å vise et slikt materiale i dag er viktig, fordi det sier noe om hvordan den visuelle og likestilte dramaturgien har utviklet seg. Eksemplene er ofte paradigmatiske for å forstå dagens teaterutvikling i retning av det som Hans-Thies Lehmann har kalt det postdramatiske teater.

GH: Vi innså tidlig at materialet er for stort for et enkelt kveldsarrangement, så derfor starter vi tidlig ettermiddag og holder det gående til ti-elleve. Vi viser filmene i storsalen på Black Box, og dørene til inn til salen er åpne, slik at man kan komme og gå – og se akkurat det man vil. Baren er åpen hele kvelden, fram til halv ett. Det blir introduksjoner og mulighet til samtale og spørsmål underveis, men vi legger opp til lengre samtaler etter hver av de to filmbolkene.

Teaterfilmfestivalen har gratis inngang.


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, PAHN, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no